Powered By Blogger

lördag 8 oktober 2011

Martin Luthers Abendsegen - aftonbön

"Ich danke dir, mein himmlischer Vater, durch Jesus Christus, deinen lieben Sohn, daß du mich diesen Tag gnädiglich behütet hast, und bitte dich, du wolltest mir vergeben alle meine Sünde, wo ich Unrecht getan habe, und mich diese Nacht auch gnädiglich behüten. Denn ich befehle mich, meinen Leib und Seele und alles in deine Hände. Dein heiliger Engel sei mit mir, daß der böse Feind keine Macht an mir finde."


Luthers aftonbön:

"Jag tackar dig, min himmelske Fader, genom Jesus Kristus, din älskade Son, att du denna dag nådeligen har bevarat mig, och jag ber dig, att du ville förlåta mig alla mina synder, där jag gjort orätt, och denna natt nådeligen bevara mig. Ty jag befaller mig med kropp och själ och allt i dina händer. Din helige ängel vare med mig, så att den onde fienden inte får någon makt över mig. Amen."



Foto: KL

1 kommentar:

  1. Tack sa mycket för bön! Min fru och jag ber den tillsammans varje kväll (pa tyska). Kann du hjälpa mej att hitta flera svenska bönar? Manga hälsningar i alla fall!

    SvaraRadera