Powered By Blogger

onsdag 12 oktober 2011

Kristus är vår Herde och biskop, Medlare, Herre och Mästare


Bibliskt lutherskt. Ur: Guds ord och löfte. (16 v e Tref. onsdag) Fil. 1:6 "Jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också skall fullborda det intill Jesu Kristi dag." (Evangelium).


Martin Luther kommenterar Fil. 1:16 i "Guds ord och löfte", som innehåller lag och evangelium, att kraften kommer från Gud. Tron är en gåva från Gud. Kraften till den dagliga kampen och helgelsen är Guds verk i Jesus Kristus, i oss.

"Fortsätt bara att hålla fast vid Mig (Kristus). Jag har börjat med Mitt Ord och dragit dig till Mig, och om du nu övar dig och kämpar för att förbli i Mig, så ska det till en början bli nöd och svårigheter för dig, så att det ser ut, som om du vore ensam och Jag hade övergivit dig och låtit dig komma ner i idel ångest och all slags jämmer.

Men håll bara fast, Jag vill visa dig, att Jag har dig kär, så att du också ska få känna och erfara i ditt hjärta, hur väl din tro, din bekännelse och ditt lidande behagar Gud. Av detta ska du, ju längre desto mer, komma att inse och erfara , vem Jag är, vad Jag förmår och vad Jag hos dig uträttar. På detta sätt vill Jag dag för dag uppenbara Mig för dig, till dess du är så beprövad, att du kan låta ditt trots stiga ända upp till himlen och slå tillbaka djävulen.

Se, denna tröst följer därav, att man i anfäktningen prövar och erfar den lära, som man förut har trott. Nu får man själv förnimma, hur vi är i Kristus och Kristus är i oss, och om det förut har varit vrede och onåd, så är det inte mera så, för Kristus är vår käre Herde och biskop, vår medlare hos Gud, och Han ensam ska förbli vår Herre och Mästare och ska inte åklaga, förskräcka och mästra någon av oss."

Ur: Guds ord och löfte
via Jari Rättö.

http://gudsordolofte.blogspot.com/



Egen bön:

"Herre,
håll du fast
vid mig!"



Egna (valda) bibelord:

Matt. 5:44 (Jesus) "Jag säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er."

2 Petr. 1:5a, 7 "Gör därför allt ni kan --- i gudsfruktan broderlig kärlek och i kärleken till bröderna kärlek till alla människor."
***


Foto: KL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar