Powered By Blogger

söndag 9 oktober 2011

Dimitri Dashkevich: "jag förlitar mig enbart på Gud, be för mig!"


Dimitri Dashkevich, f. 20.7.1981 (Дмитрий Дашкевич), ledaren för Young Front, - fängslad för sin åsikts skull - i Vitryssland. Erkänd av Amnesty International som åsiktsfånge. År 2007 nominerad för Robert Kennedy Award.

Dimitri skriver till sin gudmor Natallya Y-h att han är i behov av en knäoperation. I sitt andra brev från fängelset berättar Dimitri om den skräck han erfar. Han benämner de senaste nio månaderna som de värsta i sitt liv. Det är första gången denna politiska fånge nämner att han behöver en knäoperation.

Han skriver att han har förflyttats till ett annat fängelseområde. "Jag vet inte vad som väntar mig här, men hur som helst ingenting som är roligt. Jag förlitar mig enbart på Gud. Han kommer att befria mig. Jag drömmer om detta så innerligt! Jag drömmer om att vi ska få träffas! Om hur vi sitter runt ett bord, nära en öppen spis, med shaslik (grillspett med kött) i vår trädgård!" skriver Dashkevich.

"Jag vet inte om jag nämnt det tidigare, men du är omnämnd i min personliga dossier. Det innebär att du är berättigad att besöka mig som en familjemedlem, för en kort, men kanske också längre tid. Detta är möjligt i denna min bedrövlig situation, om jag måste fortsätta att vistas i straffkoloni.

Förresten, jag kommer att skriva en anhållan för att be om en knäoperation. Jag har problem med min menisk. De kommer att bli tvungna att ta mig till Minsk då, till Valadarski street, där fängelsesjukhuset ligger nuförtiden. Tidigare fanns det vid Kalvaryjskaya street. Hur som helst, jag ber av hela mitt hjärta att få bryta upp härifrån och om att få se er alla...jag behöver ingenting mera för att vara lycklig, bara att få vara hos er, hos alla av er...Jag känner att jag inte kommer att klara mig utan er länge till...mina krafter lämnar mig...Jag känner att det inte finns några gränser för denna mardröm jag har levt i de senaste månaderna. När jag ser bakåt förstår jag inte hur jag klarat allt detta och det är ännu svårare att förstå hur jag varaktigt ska kunna klara allt detta?...Be för mig, min kära (gudmor), att jag ska kunna få återvända till er...Jag kan inte leva på annat sätt... Dessa 9 månader har varit som 9 saltgruvor för mig. Shklou var ingenting jämfört med vad jag hade att stå ut med och fortfarande har att stå ut med. Kan du föreställa dig mitt själsliga tillstånd nu? Jag kan det inte själv. Jag tänker på allt detta och mitt huvud spricker, på alla sätt...nåja, nog nu med att jag plågar er med min smärta..."

Vi påminner om att Young Front-ledaren igen sitter fängslad sedan december 2010. Han dömdes till 2 års straffkoloni för påstådd "huliganism."

Charter 97 den 4.10.2011


Dmitry Dashkevich, prisoner of conscience:
http://spring96.org/en/news/12302



Foto: Kerstin L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar