Powered By Blogger

fredag 28 oktober 2011

Förbönsämne: Indien - India (Orissa, Andhra Pradesh, Chattisgarh, Madhya Pradesh)

För pastor R. (slave of Christ Jesus) och kyrka/församling i Orissa, Indien. För evangeliets utbredande och Guds rikes arbete. (Foto med tillstånd: en del av barnhemsbarnen) ♥

Ps. 68:20 "Lovad vare HERREN! Dag efter dag bär han oss, Gud är vår frälsning."

Ps. 149:6a "Guds lov skall vara i deras mun och ett tveeggat svärd i deras hand,"

To pastors: Kol. 1:9-12 "Från den dagen vi hörde om det, har vi därför inte upphört att be för er. Vår bön är att ni skall uppfyllas av kunskap om hans vilja, med all andlig vishet och insikt, så att ni kan leva värdigt Herren och i allt behaga honom, när ni bär frukt i alla slags goda gärningar och växer till i kunskapen om Gud. Hans härlighets makt skall då styrka er och ge er all kraft till att vara uthålliga i allt. Med glädje skall ni då tacka Fadern, som har gjort er värda att få del i det arv som de heliga har i ljuset."

To pastors: Fil. 1:9-11 "Och min bön är att er kärlek mer och mer skall överflöda och leda er fram till insikt och klart omdöme, så att ni kan avgöra vad som är rätt och vara rena och fläckfria på Kristi dag, rika på rättfärdighetens frukt som Jesus Kristus ger, Gud till ära och pris."

Jes. 41:10 "Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängligt om, ty jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand."

1 Tim. 2:1-4 "Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på alla sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen."

1 Tess. 5:11 "Uppmuntra varandra och uppbygg varandra, så som ni redan gör."

1 Tess. 5:17 "be oavbrutet"

Den 15 oktober fick jag en bloggkommentar av en pastor från Indien som skrev att han tycker att det jag skriver är underbart. Han bad mig (om det är Guds vilja) att be för honom och deras kyrka.

Jag svarade försiktigt att förbön kan ske enligt orden i 1 Tim. 2:1-4 och att jag gladde mig över att han tycktes dela den klassiska och den apostoliska kristna tron (det är ju det som mina bloggar handlar om) även om jag inte känner honom.

Som följande steg svarade han och tackade för att jag övervägde förbön och han ville brevväxla med mig ang. sin församling och arbetet där.

Jag svarade att jag i första hand (eftersom jag är kvinna och lekman) vill hänvisa till Bibeln och särskilt då breven, som vägledning.

Sedan sände jag bibelord om tröst (2 Kor. 1:3-4) och att jag övervägde vägar att gå vidare/hjälpa. (Se blogg här från 13.10.2011 "Fortsatt förbön (i den treenige Gudens namn) för pastor Nadarkhani, ung kristen flicka hotad av Pakistans hädelseparagrafer"). Där nämndes också södra Asien. Jag har tagit det som en uppgift att förmedla MKV:s veckorapporter och bidragit med egna bibelord.

Så här långt korrespondensen via denna blogg med öppna kommentarer.

Jag har fått tillstånd och fria händer att berätta mera (väljer att inte sätta ut pastorns namn)


Pastor R. berättar om församlingen:

Han har arbetat med att förkunna evangelium de senaste 6 åren. Han har kollegor i olika delstater i Indien som samarbetar med honom för Guds rikes utbredande. Evangelisationsarbetet utförs huvudsakligen bland "rural, tribal, orthodoxa hinduer och i avlägsna slumområden". I det av hinduismen präglade Indien tillber man över 33 miljoner olika gudar och gudinnor. De kristna utgör 2,4 % av en billion indier. Indien är ett sekulariserat land "but there is ha hell of intolerance for Christianity" skriver han. Det har funnits strävanden att utrota kristendomen från Indien. Under dylika förhållanden arbetar man. Kristna åtnjuter ingen respekt och behandlas som oberörbara och tillåts inte att leva tillsammans med mänskor av högre samhällsställning mycket beroende på fattigdom. De flesta lever således i hyddor utanför byasamhällen. "Vi är regelbundet offer för naturkatastrofer som cykloner, översvämningar och bränder, vilket innebär dödsoffer och avsaknad av skydd, i stor utsträckning." Som en följd av detta finns det föräldralösa barn och änkor och många handikappade barn samt äldre mänskor som far illa.

"Arbetet för att förkunna evangelium handlar om svält och förföljelse" skriver pastorn. Det behövs månatligt stöd för pastorerna och deras familjer samt för att kunna hjälpa de föräldralösa barnen, änkorna och de gamla som är hungriga många dagar i månaden. Varje föräldralöst eller funktionshindrat barn har en mycket hjärtskärande historia."

Förbön behövs för följande ändamål:

1. Evangelisation, startandet och byggandet av kyrkor "för att uppsöka och rädda det som var förlorat", för att utrusta andligen nyfödda kristna med hela Guds vapenrustning och för att nå unga människor med Guds oföränderliga ord."

2. Hopp för hinduer

3. Biblar till ortodoxa hinduer

4. Evangelisationsresor/kampanjer

5. Föräldralösa barn, fattiga och invalidiserade barn

6. Stödandet av änkor och åldringar (Hope centers)

7. Stöd för pastorer som arbetar inom deras kyrka i olika delar av Indien

8. Pastorskonferenser

9. Bibelinstitut

10.Distribution av traktater

11.Gratis hälsovårdsmottagningar (camps)

12.Gratis utdelning av mat bland mänskor som behandlas om oberörbara

13. Gratis mat till spetälska och tiggare

"Vi behöver din/er fortsatta förbön för att stöda denna verksamhet till Guds ära".
Pastorn skriver att de i sin tur ber för mig och att jag ska få "unsearchable riches of Christ"

"And his mercy is on them that fear him from generation to generation" Luk.1:50

"Let your light shine before men, that they may see your good works, and glorify your Father which is in heaven" Matthew 5:16

"Who redeemeth thy life from destruction; who crowneths thee with lovingkindness and tender mecies" Ps. 103:4

"thou shalt both do great things, and also shalt still prevail" 1 Sam. 26:25

"Wherefore comfort yourselves together, and edify one another, even as also ye do" 1 Tess. 5:11

(Bibelord av pastorn)

I ett annat e-mail upprepar pastorn att han uppskattar det jag skriver och ber igen om förbön för sitt hemland. Även om personlig förbön. Han tackar för dyrbara förböner. Han är i behov av stöd, vägledning och hjälp.

Han skriver att han vet att han ska redovisa sitt arbete inför Gud den Allrahögste. Han vet att han också är ansvarig inför dem som stöder Guds rikes arbete. Han ber om förbön "att få vara en trogen förvaltare i Herren hus resten av sina dagar".

"May you be blessed; you will do great things and surely triumph" 1 Sam 26:25

Pastorn bifogar bilder på mänskor som deltar i ett evangelisationsmöte i en by. Foton på när han predikar Guds ord under ett möte. Underbara bilder på barn med Nya testamenten i händerna (han köpte och distribuerade Nya testamenten). Han visar foton av nya troende medlemmar i kyrkan, foton där han delar ut godsaker och mat åt barnhemsbarn, handikappade och fattiga i delstaten Orissa. Även en bild från en av församlingens kyrkor i Orissa där han predikar.


I ett senare e-mail ställde jag några frågor och delade bla. Ps. 149 (Praise the Lord).

Jag ställde frågan om vilken kyrka han tjänar? Är det en luthersk kyrka? (på fotot ser det så ut).

Han svarade: "Kära syster, av Guds nåd startade jag många kyrkor i olika byar och på olika platser. Min far är också präst och han startade några kyrkor. Vi startar många kyrkor. Kära syster, "we are non denominational".

Jag frågade om han leder många församlingar och hur många i så fall?

Han svarade: "vi har flera än 150 kyrkor "in our Ministries" i olika delstater i Indien. Vi har flera än 350 gospelteam-medlemmar (pastorer) i vår tjänst.

Jag frågade vidare om han arbetar i Orissa och på andra platser? (han sände ju bilder från när han predikade i en av deras kyrkor i Orissa och delade ut mat åt fattiga där).

Pastorn svarade att "vi arbetar huvudsakligen i Andhdra Pradesh, Orissa, Chattisgarh, Madhya Pradesh. Vi har några pastorer i andra delstater i Indien."

Jag frågade hur han kom i kontakt med min blogg och hur han visste om mig?

Han svarade: "Kära syster, Kerstin Lindén, vanligen skriver jag pamfletter för vår församling/kyrka (varje dag når vi hundratals hem med Guds Ord). Jag använder dator för att få användbart evangelisationsmaterial. När jag sökte något speciellt till några pamfletter/meddelanden, så fann jag, Guds nåd till ära, din sajt" (blogg).

"Kära syster, jag förstår inte ditt språk och kan inte läsa det, men av Guds underbara nåd, kan jag använda Online Translator för att läsa din sajt."

"Dear woman of God, i praise my Lord for the divine connection with a sister (you) in another country."

Jag frågade slutligen om jag får tillåtelse att skriva om Indien (Orissa) om hans arbete, utan att nämna hans namn.

Han svarade tacksamt att jag får skriva det som Gud leder mig att göra.

Detta mail undertecknar han med sitt namn och "Kristi slav" (Slave of Christ Jesus our Great God).


De flesta e-mail inleds med bibelord från 5 Mos. 33:13-16.
Orden är fyllda med respekt och heliga hälsningar.

Han ber fortsättningsvis om förbön och stöd i sitt arbete och om Guds ledning. Vidare sänder han flera fotografier av fattiga barfotabarn (barnhemsbarn).

"Ask ye of the Lord rain in the time of the latter rain; so the LORD shall make bright clouds, and give them showers of rain, to every one grass in the field." Zeh. 10:1




- Bön och förbön och stöd anbefalles till dig som läser detta.

(Vidarebefordrat till vederbörande instans)

Bön:

"Herre, förbarma Dig!
Herre, förbarma Dig!
Herre, förbarma Dig!

Kyrie eleison!

"Lovad vare HERREN! Dag efter dag bär han oss, Gud är vår frälsning." Psalm 68:20

"Stora och underbara är dina gärningar,
Herre Gud, du Allsmäktige,
Rättfärdiga och sanna är dina vägar,
du folkens konung.
Vem skulle inte frukta dig, Herre,
och prisa ditt namn?
Ty endast du är helig,
och alla folk skall komma
och tillbe inför dig
ty dina rättfärdiga domar
har uppenbarats."

Upp. 15:3-4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar