Powered By Blogger

fredag 21 oktober 2011

Kristi rike är förlåtelsens rike

Evangelium. Joh. 3:17. 1 Tim. 1:15. 1 Joh. 4:14. Matt. 9:13. Luk. 19:10.

Jes. 33:24: "Och ingen av invånarna skall säga: "Jag är sjuk". Folket som bor där har fått sin synd förlåten."

Ur: Guds ord och löfte av Martin Luther, via:
http://www.lutherskafrikyrkan.se/



"Kristi rike betyder inte fördömelse. ”Jag är inte där”, säger Herren, ”för att Jag ska fördöma utan för att Jag ska förlåta synderna. För i Mitt rike är ingen utan förlåtelse för synderna. Mitt rike får inte stå öde. Alla som är där inne och kommer dit in måste vara syndare. Är de nu syndare, så kan de inte leva utan att få syndernas förlåtelse”.

Så kommer nu ingen in i detta rike utom endast syndare. Det är Kristi rike. Han släpper inga heliga in, Han blåser bort dem; de som vill vara heliga i kyrkan, dem kastar Han ut. Men kommer syndare dit in, så förblir de inte längre syndare; Han höljer sin mantel över dem och säger: ”Har du syndat, så förlåter Jag dig synderna och överskyler dem”

Sant är visserligen, att där finns synder, men Herren i detta rike vill inte se dem, inte tillräkna dem utan överskyla och förlåta. Så står då syndaren där som ett levande helgon och en Kristi lem."

Ur: Guds ord och löfte, 17 s e Tref. (onsdag). 

Tack till Jari Rättö! 

http://gudsordolofte.blogspot.com/

"Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom." Joh. 3:17 

"Det är ett ord att lita på och värt att på allt sätt tas emot, att Kristus Jesus har kommit till världen för att frälsa syndare - " 1 Tim. 1:15

"Vi har sett och vittnar om att Fadern har sänt sin Son som världens Frälsare." 1 Joh. 4:14 

"Gå och lär er vad detta ord betyder: Jag vill se barmhärtighet, inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare." Matt. 9:13 

"Ty Människosonen har kommit för att uppsöka och frälsa det som var förlorat." Luk. 19:10






Foto: Julia L. (Dahlia)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar