Powered By Blogger

onsdag 16 maj 2012

MKV - El Elyon - God most High - Nordafrika, Uzbekistan och Iran

Adonai.1 Tim. 1:1, 2:1-6. 1 Mos. 14:20. 1 Petr. 5:10-11. 1 Tess. 5:23. Martyrkyrkans vänner r.f. Veckorapport 18, 2012 (Ordförande: Johan Candelin)

"My life is in your hands" (Kirk Franklin)/El Elyon - El Shaddai (Amy Grant) Baruch Adonai (Paul Wilbur) El Shaddai - med lovsångsdans! (Michael Card)

Tacksägelse- och förbönsämnen: NORDAFRIKA (Tack Gud för Mohammed som fann Kristus! Bön för konvertiter, evangeliet), UZBEKISTAN (kristna hotade av hemliga polisen NSS) och IRAN (myndigheterna kräver namn och ID av församlingsmedlemmar, bön om vishet)


1 Tim. 1:1 "Från Paulus, Kristi Jesu apostel på uppdrag av Gud, vår Frälsare, och Kristus Jesus vårt hopp,"
1 Tim. 2:1-6 "Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen. Ty Gud är en och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen i allas ställe. Detta vittnesbörd skulle framföras när tiden var inne,"

"My life is in your hands" (Kirk Franklin)
http://www.youtube.com/watch?v=yzTITwcnT9w 

Prayerbulletin:
http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=8cbb4509f1 

1 Petr. 5:10 "All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen." 

1 Tess. 5:23 "Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst." 

1 Mos. 14:20 "Och välsignad vare Gud den Högste, som har givit dina fiender i din hand!"

NORDAFRIKA

"När muslimska araber kommer till tro på Herren Jesus, innebär det ofta förföljelse från den egna familjen och vänner som håller sig till sin muslimska tro. Mohammed, en nordafrikan som konverterade till kristendomen, är ett levande bevis på detta. Han lades in på Mentalsjukhus och gavs chockbehandling efter att han bekänt sin tro på Jesus Kristus. 

Mohammed hade antagligen en längre tid varit besatt av demoner. En av hans muslimska vänner gav rådet att han skulle gå och träffa en koptisk präst för att få förbön. Gud använde prästen för att befria Mohammed från alla demoner, han blev helad. En annan vän föreslog då att han skulle genomföra en pilgrimsresa till Mecka för att hindra demonerna från att komma tillbaka. Medan han var i Mecka, drömde Mohammed varje dag om den koptiska prästen och han såg korset vart han än tittade. Efter några månader reste Mohammed till Saudiarabien för att arbeta. Medan han var där ringde hans far och Mohammed berättade då om sin nyfunna kristna tro. Faderns reaktion var att säga åt alla Mohammeds släktingar i Saudiarabien att inte låta hans son lämna islam. 

När Mohammeds släktingar fick veta om hans tro, tog de ifrån honom hans dator och försökte återföra honom till islam. Hans saudiska arbetsgivare hotade att avskeda honom och skicka honom i fängelse. Mirakulöst nog kunde han lugnt lämna landet och återvända till Nordafrika. När Mohammed kom hem igen tog en släkting honom till en shejk. Shejken slog fast att Mohammed var psykiskt sjuk och behövde träffa en psykiater. Hans familj skrev in honom på ett mentalsjukhus där han fick elchocksterapi. Men den kunde inte bota honom från hans nya tro. 

Mohammed ville lära sig mera om Bibeln. En lång tid var han rädd för att gå in i en kyrka, eftersom många muslimer berättade för honom att ingen muslim kunde gå in och komma ut levande. Trots allt gick han slutligen in i en kyrka och träffade ett kristet par och sedan en pastor i flera timmar. Kristna arbetare berättade då att Mohammed var "full av glädje över att ha träffat människor som lyssnade till honom, uppmuntrade honom, bad med honom och som inte påstod att han var mentalsjuk". Den Sonen gör fri, han är verkligen fri."

(Källa: www.charismanews.com) 

- "Vi tackar Gud för att Mohammed fann Kristus som sin Frälsare och blev befriad från demoniska band. Vi tackar också Herren för att Mohammed blev frisläppt från mentalsjukhuset och fick träffa andra troende som kunde uppmuntra honom och som han kunde ha gemenskap med. Vi ber för andra konvertiter som lider på liknande sätt av förföljelse från sina egna familjer, att Gud ger dem sin frid och kraft för varje dag. Vi ber också att dessa konvertiter får möjlighet att nå ut till sina landsmän och släktingar med evangeliet."

UZBEKISTAN

"Vi ber för de kristna som samlades i Natalia Kims hem i Yukori-Chirchik när polisen och hemliga polisen NSS gjorde en räd mot mötet eftersom de hävdade att det fanns en bomb i hemmet. Medan de letade efter den påstådda bomben konfiskerade polisen kristna böcker och en dator, och slutligen bötfälldes 14 medlemmar av den oregistrerade protestantiska kyrkan för att de "utan myndigheternas tillstånd hållit ett möte i ett privat hem". Vi ber att bötesstraffet återtas, att det konfiskerade materialet återbördas och att de kristna skulle få träffas fritt i hem och kyrkor."

(Källa: www.forum18.org) 

IRAN

"Vi ber för de bröder och systrar i kyrkan Central Church (Assemblies of God) i Teheran som nu har fått ett krav från myndigheterna att de måste förse dem med en lista på namn och id-nummer på alla församlingsmedlemmar. Må Gud ge församlingsledningen vishet att svara på detta krav, som skulle vara ett sätt att begränsa församlingen, eftersom myndigheterna då kunde försäkra sig om att man inte tar in nya medlemmar. Sådana listor skulle också göra det svårt och riskfyllt för icke-kristna att delta i de enda gudstjänsterna på farsi i hela Teheran."

(Källa: www.compassdirect.org)

Martyrkyrkan vänner r.f. 
http://www.martyredchurch.net/sv 



El Shaddai - El Elyon (Amy Grant)
http://www.youtube.com/watch?v=DuXB1a3NBCw


Baruch Adonai - El Shaddai (Paul Wilbur)
http://www.youtube.com/watch?v=DXwRRz6kI2U


Adonai (Paul Wilbur)
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=CJIloFhFCJk


El Shaddai (Michael Card) - lovsångsdans!
http://www.youtube.com/watch?v=aFfXKJIXeJI 

 


Foto: Kerstin L. (bilden från FC, lekmannasamlingen Fokus och på bordet brinner ett rött böneljus som jag tänt för den lidande kristna kyrkan och för lidande folk. Korset är en gåva från vänortsförsamlingen Sloka, Lettland) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar