Powered By Blogger

söndag 5 januari 2020

Fokus - Kristendomens judiska rötter - Vi är sedda genom Jesus

I Trettondagshelgen * Fokus söndag 5.1.2020 kl. 17.00 i FC. Shalom! Tema: "Hur kan judisk tro och tradition öppna Nya testamentet texter?" med prästen/bibelläraren och trubaduren Anders Sjöberg.

Lovsångledning: Kristian "Kick" Östman & co. Förebedjare: Maria Fagerudd & Maria Libäck.
- Tack för en fin och givande kväll alla medverkande! Vi fick verkligen offra lovets offer till Gud på ett väldigt finstämt och hängivet sätt under lovsångsteamets ledning. En doft av himlen på jorden!

Anders Sjöberg undervisade en timme och det var så lätt att lyssna på honom och vi fick ta del av gedigen och inspirerande undervisning över helheten i GT och NT.

Gud har humor! Jag kom i går att tänka på sången "Somna nu lilla barn, sov med hyvelspån i näven..." (en barnsång om Jesus som liten)  och sedan mindes jag att vi har en liten nätt hyvelbänk av trä i garaget. Sagt och gjort, den lastade vi in i bilen i dag och så tog jag med mig den. När vi lastar in hyvelbänken i bilen ser jag att det står "Sjöbergs" (of sweden) mitt på hyvelbänken. Detta konstaterar jag väldigt lugnt och glatt överraskat. När jag sen visar det för församlingsprästen Boris S. som också befinner sig på mötet, har saken sjunkit in och jag känner extra glädje över det! Alla blir glada. Sedan skojar jag lite och säger att det inte är Anders Sjöberg som släpat med den från Sverige och smutsat ner golvet i FC, utan att den kommer från vårt garage.

Jag hade också med mig några brädstumpar, långa tjocka spikar (som jag höll upp och visade och vi sjöng sen "Spikarnas lovsång"), ett granatäpple, en ljuslykta och en korg med mönster av Davidsstjärnor. Korgen använder vi som tidningskorg och när jag skulle ta den med mig upptäckte jag något jag inte sett förut: i bottnen av korgen fanns en förstärkning i form av en liksidig triangel. Detta visade jag upp på samlingen. Som vanligt är också min judisk-kristna böneschal med, Belarus-oppositionens flagga, det röda ljuset som står tänt för lidande kristna och förtryckta folk och det blåvita ljuset för vårt eget land.

Anders Sjöberg nämner sedan att hans föräldrar och mor- (eller farföräldrar?) varit möbelsnickare! Och så ställer han sig nära hyvelbänken. På väggen hade jag fäst ett långt plakat med texten: "My true Boss is a Jewish carpenter".(jag översatte till svenska: "Min sanna chef är en judisk snickare"). Det tog Sjöberg också till sig såsom en hälsning och såsom varande Israelresenär och han sade att ordet "snickare" betyder både snickare och byggmästare (ordet "tekno"). De var kunniga i både trä och sten dvs de kunde helheten, sa Anders.

Sjöberg nämnde flera arkeologiska fynd som stöder Bibelns berättelser. Han talade också ingående om Tabernaklet och band ihop GT med NT och Jesu liv. Mötet var mycket välbesökt, endast de två främsta bänkraderna var tomma. Vi sjöng bla. "Det hände sig för länge sen, så säger Bibelns ord", "Spikarnas lovsång", "Låt oss få känna Ditt rikes underbara doft", "Ära, ära, ära till Guds Lamm, "Som en mäktig vind...", "Vi kommer till Ditt tempel..."

Vi inledde mötet med en fin sång under Kristian Östmans ledning; "Det hände sig för länge sen så säger Bibelns Ord..." och sedan hälsade jag välkommen. Jag höll min inledning väldigt kort så att gästen skulle få mera tid på sig att undervisa. Jag önskade de församlande "God fortsättning på det nya året och konstaterade att julen inte är slut och att vi får fira Trettondag i morgon på måndag. Jag konstaterade att vi mänskor har behov av stillhet och att vi ibland behöver ge oss tid att "integrera" dvs reflektera, låta saker och ting sjunka in. Mitt tips för bibelläsning var att man använder en Bibelläsningsplan. Ibland kan det vara så att vi brister i uppmärksamhet i läsningen men att det gäller att inte ge upp utan att fortsätta läsa eftersom vi behöver få höra evangeliernas och Bibelns budskap om och om igen så att det får forma oss, förändra oss och landa i oss. Alltså ska vi inte ge upp! Sedan bad vi tillsammans (fri bön) och även bönen Fader vår, som Jesus själv har lärt oss.

Efter inledningen sjunger vi flera lovsånger och offrar lovets offer till Gud. Glädje och innerlighet präglar den stunden.

Sedan gav vi över till Anders Sjöberg. Det är svårt att återge det han delade eftersom han dels visade bilder och mestadels berättade fritt i en väldigt inspirerande stil.

Till först citerade han 2 Mos. 25:8 där Gud uppmanar "gör mig en helgedom så att jag kan bo mitt ibland dem." (Tabernaklet).Vad säger Paulus? Ef. 2:22  "I  honom (Kristus) blir också ni uppbyggda till en Guds boning genom Anden."

Bibeln är Guds uppenbarelse till oss och han har också uppenbarat sig genom historien, konstaterade Sjöberg. "Israel kallas också det femte evangeliet" fortsatte han. I Egypten, samtida med Mose, fanns flyttbara helgedomar (jfr tabernaklet) vilket innebär att det finns utombibliska källor och fynd. Vidare nämnde han att man funnit Kung Hiskias sigill vilket är ett anmärkningsvärt historiskt och bibliskt fynd. Han hänvisade till Jesaja 37-39 (mötet mellan Hiskia och Jesaja). Kungen omvänder sig. Den assyriska texten på fyndet (en kub)  lyder ”Hiskia stängde jag inne i Jerusalem som en fågel i en bur” (Sancherib). Ängeln slog assyrierna här.

Man har också funnit en verklig historisk persons tumros (fingeravtryck) nämligen Jeremia's sekreterares fingeravtryck.

Gud har börjat återuppbygga sin Skapelse, sa Anders Sjöberg.

Vidare kom Sjöberg in på Mose och Bibelns återgivning av tabernaklet. Här används siffror, färger och metaller. Visade bilder.

Sjöberg citerade Joh. 1:14 om hur "Gudsordet personifieras mitt bland folket" ("Ordet blev kött och bodde bland oss"). Det allra heligaste är att möta "Utsagan" (Ordet).

Levi stam var den första att omvända sig efter folkets och Arons uppror (guldkalven) och därför fick leviterna tjäna i templet som präster med olika åtaganden.

Till Juda stam = konungens stam hörde Mose, Aron och Juda konungen. Ett mikrokosmos, sa Sjöberg och jämförde detta med Jesus som är kung, präst och profet - det fullkomliga.

Vidare fick vi höra att messianska judar har byggt ett tabernakel med fulla mått i Eilat. Sevärt!

Tabernaklet inbegrep: 3 områden, 7 föremål, 3 metaller och 4 färger.

Vad gäller talet 7 konstaterar Sjöberg att "Gud fullbordar sin skapelse genom att vila." Det här är viktigt, betonade han. Det handlar om en välbehövlig helhet i Guds värld. Vi ska ta vara på denna vila, sa Sjöberg.

Om templets förgård sa Sjöberg att "Gud kommer ut för att möta folket."

Vidare utlade han betydelsen av att metallen koppar, enligt rabbinerna, "skyddar mot domen".  Underlaget av akacieträd påminner om att "mänskan är som akacieträd i öknen; knotig, taggig och svår att komma nära." Akacieträdets frö måste dö och gå igenom ett djur för att växa igen. Vi får ikläda oss Jesus för att slå rot och växa!

I allt är det Gud som handlar. Gud kommer och täcker mänskan och möter oss där vi är.

Frälsningens horn = en friplats för mänskan. Kopparhavet gjöts av speglar. "Såsom i en spegel ser vi nu..." (1 Kor. 13:12). Prästerna speglade sig där/renade sig, sa Sjöberg. I Jesus Kristus har vi fullkomlig rening.

Med sig hade Sjöberg också kopior av lösepenningar. Vi har fått våra liv till låns. Ingen av oss vet morgondagen. Gud är livets givare. Silvret är försoningens metall. Predikanten stannade även inför Judas och de 30 silverpenningarna. Judas bekände ju att "han förrått oskyldigt blod". Sedan kastar han penningarna ända in i det heliga. Var det hans rop efter försoning? frågade Sjöberg. Gud har svaret. Det ligger i Guds hand. Skilj noga på Guds förutvetande och det som är förutbestämt, fortsatte han.

Vidare fick vi höra om Ljusstaken som Guds ögon, rökelsekaret som Guds näsa och brännoffersaltaret som Guds mun. Skådebrödsaltaret som Guds två händer.

Tabernaklet vittnar om att Gud vänder sig till dig (välsignelsen). Guds ögon vänds mot oss i Jesus!

I den 6-armade ljusstaken förenas mänskan och Gudsordet. Ljusstakens form av ett mandelträd visar på det nya livet, väckelsens träd. Mandelträd blommar först med vita blommor och sedan kommer bladen. Jeremia såg en gren av ett mandelträd. Det var rätt! Gud ska vaka över sitt ord. Ljusstaken påminner om att Gud vakar över sitt ord.

Rökelsen är en bild för folkets böner. Det fullkomliga rökelsealtaret är den förhärligade Jesus som sitter på Faderns högra sida. Rökelsen vittnar om att "Vi är sedda genom Jesus" och hans fullkomlighet. Ingredienserna var 11 st, varav 10 var väldoftande och 1 inte var det. När rökelsen tänds försvinner det som inte är väldoftande. Talet 10 symboliserar Guds fullkomlighet och talet 1 är mänskan. Jesus för vår talan inför Fadern. Rom. 8 nämner om att Anden talar för oss.

Förlåten bestod av 4 färger: det konungsligt röda, det vita, det blå och det scharlakansröda. Två keruber prydde förlåten. Templets förlåt brast (Luk. 23:44f) innan Jesus gav upp andan (v. 46). Förlåten var gjord i ett stycke 20 x 10 m och upphängt över en stock så att ett mellanrum bildades och så att det brast rakt av upptill och inte mitt på framtill som vi tänker oss. De vaktande keruberna försvinner då (jfr öster om Eden, 1 Mos. 3:24). Det finns inget hinder längre!

Gud är den som har tagit initiativet. 2 Mos. 20:1f "Jag är HERREN, din Gud som har fört dig..." Gudsordet ger liv till det som är dött. Sjöberg nämnde att han ibland läser det som rabbi Jonathan Sacks skriver (vilket undertecknad ibland också gör).

Det är Gud vi skall tillbe. Himmel och jord möts.

Slutligen nedkallade Anders Sjöberg Herrens välsignelse över oss som samlats.

(Detta är ett sammandrag).


- Efter den gedigna bibeltimmen stod vi upp och lovade Gud. Sedan fick förebedjarna Maria Libäck och Maria Fagerudd komma fram och leda oss i bön för tacksägelse- och förbönsämnena.

Jag berättade avslutningsvis att det nästa gång är Vittnesbördskväll med Ralf Salo.

Vi sjöng ännu ett flertal välvalda lovsånger med god text och vi hade även servering denna gång. Som vanligt kunde man också gå till förbön.

En mycket välsignad kväll. Tacksam. Tack. Soli Deo gloria.

***
"Spikarnas lovsång": 
https://www.youtube.com/watch?v=X2-pHwjG3jo

"Jag kommer till Ditt tempel" (Helig mark): 
https://www.youtube.com/watch?v=1kBfxaA_92Y

"Låt oss får känna Ditt rikes underbara doft"
https://www.youtube.com/watch?v=a40Z1Q0o0uA
***


Lovsångsteamet.


















Här syns hammare, bräder, spikar och granatäpplet längst till höger (Marias matsäck?) På en av bilderna syns den stora korgen med mönster av Davidsstjärnor och som har en liksidig triangel i botten.

Foton: KL (5.1.2020)












I Trettondagshelgen *

http://minkristnasamhllsblogg.blogspot.com/2017/01/trettondag.html


http://minkristnasamhllsblogg.blogspot.com/2019/01/trettondag.html





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar