Sabbaten gick in.
"We therefore come to the Lord that the veil may be removed."
- För några dagar sedan läste jag Matteus 13 enligt bibelläsningsplanen jag följer. Matteus evangeliets 13:e kapitel innehåller ju många liknelser och jag hade faktiskt också hunnit lyssna på intressant och uppbygglig undervisning över detta kapitel (Håkan Sunnliden). Även om man läst en text väldigt många gånger förut kan man förvånas över ett speciellt ord eller en mening och tycka att man aldrig sett eller hört det förut. Ja, Skriftens Ord är ju alltid aktuella förstås och nya på det sättet att de talar till oss i dag gång på gång.
Det kändes som om jag aldrig läst detta speciella ord tidigare i Matt. 13:52. Sammanhanget är det att Jesus frågar sina lärjungar om de har förstått vad han berättat. Lärjungarna svarar "Ja" på den frågan. Då säger Jesus till dem:
"Därför är varje skriftlärd, som har blivit en himmelrikets lärjunge, lik en man som ur sitt förråd hämtar fram både nytt och gammalt."
- Det här tyckte jag att jag inte sett förut och det verkade intressant. Jag sökte i olika källor och fann följande:
52 ὁ δὲ εἶπεν αὐτοῖς· Διὰ τοῦτο πᾶς γραμματεὺς μαθητευθεὶς τῇ βασιλείᾳ⸃ τῶν οὐρανῶν ὅμοιός ἐστιν ἀνθρώπῳ οἰκοδεσπότῃ ὅστις ἐκβάλλει ἐκ τοῦ θησαυροῦ αὐτοῦ καινὰ καὶ παλαιά.
52But he said to them,
“Therefore every scribe who has become a disciple of the Kingdom of the Heavens is likened to a man—the master of a house—who pulls out from his treasury new things and old things."
"... I do feel that the likeliest interpretation of the parable is that Matthew is bringing together the law and the gospel, intending for them to work in tandem in the process of discipleship. Jesus frequently utilizes “both/and” rhetoric throughout the Gospels (“I have come not to abolish the law…”), and in this brief little parable Matthew portrays Jesus encouraging the use of the new without leaving the old behind in the storeroom. Discipleship is a holistic endeavor that requires rummaging around in the treasury, pulling out the new and the old, and dispensing one’s possessions (wisdom, knowledge, memories) to those who may benefit from them. This parable also illustrates well the reading and interpreting process of hermeneutics—when considering a new text, the reader brings to it his or her entire history to aid the reader in understanding.
And then there’s Augustine:
"The learned scribe is now in the Kingdom of God, bringing forth from his storeroom not new things only and not old things only. For if he should bring forth new things only or old things only, he is not a learned scribe in the Kingdom of God presenting from his storeroom things new and old. If he says these things and does not do them, he brings them forth from his teaching office, not from the storeroom of his heart. We then say, Those things which are brought forth from the old are enlightened through the new. We therefore come to the Lord that the veil may be removed." (from Sermon 74.5)[5]" (Source and full text: Near Emmaus wordpress.com, Matthew 13:52, Joshua Paul Smith)
***
Bibelförklaringar till Matteusevangeliet (Håkan Sunnliden) Lyssna:
http://www.varnamopastorat.se/bibelforklaring/Matteusevangeliet.htm
***
Bibelläsningsplanen bit för bit (16-31.1.2020) via prosten Henrik Perret/Kristet Perspektiv:
Foto: KL
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar