Powered By Blogger

onsdag 1 januari 2020

Har du en plan för ditt liv? - Kristus, Guds kraft och vishet

Jul och nyår. Shalom!* Några reflektioner, upptäckter och en bibelläsningsplan!

- Stillhet och eftertanke är bra för då får man nya tankar och gör kanske nya upptäckter. Det är bra att stanna upp och tänka efter: Vart är jag på väg? Allt medan åren går och man blir äldre märker man att man också får mer och mer att bearbeta (inte bara egna problem och erfarenheter) - det kom jag att tänka på i dag. Ingen är förskonad från motgångar och problem. Men tänk, då påmindes jag om ett ord ur Bibeln från Jes. 46:4 "Ända till er ålderdom är jag Denne, och till dess ni blir grå skall jag bära er. Så har jag hittills gjort, och även i fortsättningen skall jag stödja er, jag skall bära och rädda er."

Fler tankar:  Jag har under ett antal år läst Bibeln sgs varje dag metodiskt och måste erkänna att jag i fjol märkte att jag ibland läste så att ”det gick in genom ena örat och ut genom andra”, tyvärr! Kanske det var pga tidsbrist och trötthet? Jag fortsatte dock och fick nog alltid något att ta till mig eller det gavs mig. Känner nån igen sig? Nu när jag läst i dag känns det nytt och fräscht och jag förundras över och beundrar Visheten och Guds Skaparkraft och enorma inspiration. Och Han själv SÅG att det var gott! Så då tror jag att det var precis så det gick till. Amen. I begynnelsen."

- Så, alltid vill man väl inte ens läsa, men det gäller att hålla ut. Ibland tänker jag: om jag orkar läsa skönlitteratur eller ett avsnitt i en deckare på kvällen, eller se en film, så orkar jag väl läsa några kapitel i Bibeln? Det är ju Guds Ord till mig. Och dig. Dagens avsnitt enligt den bibelläsningsplan jag följer var från Matt 1, Ords 1 och 1 Mos. 1.

I Matteus 1 läser vi om Jesu släkttavla; "fjorton släktled från Abraham till David, fjorton led från David till fångenskapen i Babylon och från fångenskapen i Babylon till Kristus fjorton led." Fantastiskt!

I Ordspråksboken 1:2-3  fäste jag mig vid några ord i början av boken "av dem (ordspråken) lär man känna vishet och förmaning och att förstå kloka ord. Av dem hämtar man förmaning till vist handlande, till rättfärdighet, rätt och redbarhet." - Jag tycker mig förstå det där med rättfärdighet, rätt och redbarhet. Vist handlande ska dock inte glömmas bort. Visheten är viktig.

Skapelseberättelsen har jag alltid tyckt om och vem gör inte det? Den är ju så oerhört majestätisk! Man kan ju saligt drunkna enbart i första bokstaven I och allt vad den innebär (Kristus). Denna gång fastnade jag som sagt för eller fascinerades av det faktum att den utstrålar så mycket vishet och en enorm inspiration och glädje. Och Gud själv säger att han såg att det han skapade var gott. Han säger det flera gånger! Så då tror jag att det var precis så det gick till. I begynnelsen. Amen.


Summary: "As I gaze I am blinded In the Light of Your brightness"



























Här är början på KrP:s (Tidskriften Kristet Perspektiv) bibelläsningsplan för år 2020:






* Shalom!

Förresten, Netanyahu sänder julhälsningar till oss kristna Israelvänner världen runt och i Israel och låter hälsa att de inte har bättre vänner än oss troende :-)

Återkommer till det!



Foton: familjen Lindén, KL







Seasons (Hillsong):
https://www.youtube.com/watch?v=cFEwV77n1Ng

"O Jesus, öppna du mitt öga" (Carola)
https://www.youtube.com/watch?v=6SgF59Q0Wuw



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar