Powered By Blogger

fredag 10 januari 2020

Har du en plan för ditt liv? del II - JESUS, han som är MESSIAS

Jul, Nyårs- och Trettondagstider. Matblogg (Jer. 15:16).

Ännu kvar i julmysteriet kan jag konstatera att det är gott med fördjupning och upprepning.

Jag konstaterade i en blogg på årets första dag att jag sökt och fått ny motivation att fortsätta läsa Bibeln enligt en bibelläsningsplan (KrP:s) dvs där man läser 3 olika kapitel varje dag så att man efter ett år har kommit igenom hela Bibeln. Efter att ha gjort detta några år i rad märkte jag att jag behövde en ny infallsvinkel på det hela. Detta dock inte så att jag lämnar bort någonting utan jag försöker reservera tid för mera andlig mat. Kan jag se på Netflix eller lyssna på musik kan jag väl ta mig tid för att läsa (dvs äta) Guds Ord och lyssna på god bibelundervisning.

Det tilltalar mig att söka mera stöd för mitt judiskt-kristna arv och även för Bibelns historicitet.

Då kom jag ihåg Håkan Sunnlidens predikan i Kyrkostrands församlingshem 13.10.2019. I en blogg skriver jag litet om det han undervisar. Han nämner tex. att den lilla gemenskapen är viktig och vi fick lära oss att ordet "synagoga" (grek.) betyder "att samlas" eller "den lilla gemenskapen".

Jag repeterade och sökte fram på nätet:

"synagoga (senlatin, av grekiska synagōgēʹ ’sammankomst’, ’(för)samling’; ’synagoga’, av synaʹgō ’sammanföra’, ’församla’), den judiska församlingen som samlas till gudstjänst, andra sammankomster och studier, med tiden även lokalen för dessa." (Källa: NE)


- Det här var ju precis det Håkan sade. Det kändes dock nytt för mig och gav ett nytt perspektiv. Jag har nog faktiskt alltid tänkt och sagt att vi inte ska förakta den lilla gemenskapen, för även Luther sade ju att "den sanna kyrkan är en liten skara". Jesus säger att "där två eller tre är synagōgēʹ (samlade) i hans namn där är han mitt ibland dem." Där är kyrkan. Vi är kyrkan.

Håkan Sunnliden nämner också detta i en utläggning över hela Matteusevangeliet. Detta hittade jag på hans hemsida där man kan lyssna på en del bibelstudier som han hållit i Värnamo kyrka.

Det är väldigt givande och välsignat att lyssna på hans bibelundervisning. Den är oerhört djup och ingående och han är väldigt påläst och kan sin sak. Det är fängslande att lyssna till!

Det handlar precis om det jag lärt från förr, via Bibelns röda tråd kurser (Perret-Nummela), nämligen att se "Jesus på varje blad i Bibeln". Men också en hel del nya aha-upplevelser. Sunnliden lyfter fram biskop Bo Giertz' översättning av NT där han i Matt. 1 låter Matteus klart proklamera att Jesus är Messias. Detta som en klar överskrift för hela evangeliet!

Jag fick plocka fram Giertz kommentarbok över Matteus evangelium ur bokhyllan (inhandlad 1981 samma år vi gifte oss). Där står det: "släkttavla för JESUS, han som är MESSIAS, ättling till David och Abraham."

Folkbibelns översättning lyder: "Detta är berättelsen om Jesus, Kristus, Davids son, Abrahams son." - Det är ju också bra, men suveränt att det som också Martin Luther säger kommer fram: "Kristus är Bibelns stjärna och kärna".

När vi läser med den förståelsen blir berättelserna levande och vi ser dimensionerna, säger Sunnliden.
I den helige Andes kraft.

Sunnliden hänvisar också till rabbinerna när det gäller förståelsen. Han nämner metoderna: Texten, tolkningen och tillämpningen (rabbinernas modell). Man för livliga diskussioner. Texten låter man dock alltid stå som den är. Det är ju helig text.


KrP.s bibelläsningsplan (Kristet Perspektiv) 1-22.1.2020 (del 1). Mitt foto.
















På Håkan Sunnlidens blogg finns bibelförklaringar man kan lyssna till (höger spalten).
http://hakansunnliden.blogspot.com/

Lyssna här direkt (Matteusevangeliet):
http://www.varnamopastorat.se/bibelforklaring/Matteusevangeliet.htm

***

Bibelskola online (några axplock):

Från synagoga till församling (Håkan Sunnliden)
https://www.youtube.com/watch?v=Kz-vOEXr2Rw&t=52s

Tanak eller GT (Gamla testamentet):
https://www.youtube.com/watch?v=mBw8umEtKUU



KrP:s bibelläsningsplan som jag följer. 16-31.1.2020, del II.  (Mitt foto av bibelläsningsplanen)






Jer. 15:16a "Dina ord kom och jag åt dem, ja, ditt ord blev mitt hjärtas fröjd och glädje."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar