Powered By Blogger

onsdag 8 april 2020

"Hosianna, till Guds dyra offerlamm"

Shalom! Frid! "Detta är HERRENS påsk." 2 Mos. 12:11b

"Medan konungen håller fest, sprider min nardus sin doft." Höga Visan 1:12

- Varje dag försöker jag hinna med en långpromenad och när jag går reder jag ut en massa saker och får nya tankar och idéer. Jag kom att tänka på ett bibelord, av förekommen anledning, och sedan när jag slog upp det märkte jag att det passar så bra in på budskapet i Stilla veckan.

”Ett brutet strå skall han inte krossa, och en rykande veke skall han inte släcka, förrän han har fört rätten till seger. Och till hans namn skall folken sätta sitt hopp.” (Matt. 12:20)

- Först fick jag fram ordet i Matteus evangelium och märkte då att Matteus citerar Gamla testamentet, nämligen Jesaja 42:1f! Hurra,för det! Det låter ju som ett typiskt ord som skulle handla om Jesus och hans barmhärtighet mot oss. Jesaja 42 handlar om Herrens tjänare, hans sinnelag och uthållighet ("han skall inte förtröttas eller brytas ner, förrän han har grundat rätten på jorden.") Här förutsägs hans seger på Golgata kors.

Jes. 53:5 beskriver hur Jesus var "genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull." Och att "straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade." (Jes. 53:5)

En del översättningar lyder: "Han blev sårad för våra överträdelsers skull, krossad för våra missgärningar." Även om benen i hans kropp inte krossades. Jrf  "Ett brutet strå skall han inte krossa..."

Jesus har medlidande med oss i våra svårigheter eftersom han själv har lidit och känt alla plågor i sin egen kropp. Han har gått före oss i allt och vi kan förtrösta på honom i allt.

När jag kom hem stannade jag upp framför några penséer som jag köpt och planterat ut. Jag har ju tidigare skrivit om hur mycket blommor och växter betyder för oss och hyacinter och penseer är några av favoriterna. En av dem satte jag i en kantstött kruka och där står den så anspråkslös, liten och ändå trosviss. Jag tycker att texten från Matteus 12:20 passar så bra till bilden. Jesus tar emot oss och han tar emot allt, även det kantstötta och bräckliga.

Jesus namn frälser och till honom skall vi sätta vårt hopp. Han är hela världens hopp.


"Jag är svag men ändå stark" (Hosianna, till Guds dyra offerlamm):
https://www.youtube.com/watch?v=4bmXob0FMbE


"Sänd ditt regn" (när Kungen skall komma) - Det regnade när jag planterade penséerna. 
https://www.youtube.com/watch?v=zc-9FB-ENVs&t=209s


"Vi är här för att prisa Ditt namn" (Herre över Finland):
https://www.youtube.com/watch?v=tom6lqd0ens


***



Höga Visan 1:12 "Medan konungen håller fest, sprider min nardus sin doft." 

Nardus är en ört. Maria smorde Jesus med äkta doftande nardusolja och huset fylldes av doften från oljan.

Joh. 12:3 "Då tog Maria en flaska dyrbar äkta nardusolja, och smorde Jesu fötter och torkade dem med sitt hår, och huset fylldes av doften från oljan."

- Och jag har fått flera hyacinter som fyller rummet med underbar doft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar