Powered By Blogger

måndag 13 april 2020

Glädje är inte (bara) en känsla, det är ett fokus

Shalom! Guds frid! Påskannandag och påskveckan. Ps. 16:8

"Lova och prisa vår himmelske vän! Han ger åt syndare livet igen.
Halleluja, vi skuldfria är! Halleluja, vår Jesus är här!"

- I dag kom jag att lyssna på en predikan från Petrus församling via sociala media och ett bibelord lät så uppmuntrande. Jag har hört det många gånger förut men nu passade det extra bra in "i en tid som denna", för att citera Esters bok och även i denna påsktid.

Det behövs mycket positivt tänkande och mycket uppmuntran i denna pandemins tid som vi lever i och för att kunna ge uppmuntran måste man själv söka den och ta emot den. Nu finns många möjligheter att ta del av goda aktpredikningar och gudstjänster på nätet.

Ett enkelt ord från Hebr. 12:3 i en predikan uppmuntrade mig i dag; "Tänk på honom (Jesus) som måste uthärda sådan fiendskap från syndare, annars tröttnar ni och tappar modet."

Vi ska fortsätta att se (fokusera) på Jesus, vandra med Jesus och tänka på Jesu exempel för att ha rätt fokus och för att inte tröttna eller tappa modet.

I dag har jag också tänkt på Emmausvandrarna som Jesus visade sig för och när jag kikar in på nätet vilka texter som gäller faller ögonen på Luk. 24:32 "Och de sade till varandra: "Brann inte våra hjärtan när han talade med oss på vägen och öppnade Skrifterna för oss?"

"Brinnande hjärtan, Herre, oss giv! Hjärtan som flamma och låga. Villighet giv, oss att lyda ditt bud, mod att för dig allting våga".


"Burn in me" (P Wilbur)
https://www.youtube.com/watch?v=ACCg-NHe13w


"Livet vann dess namn är Jesus":
https://www.youtube.com/watch?v=zAxt5cryat8



- Följande sång har jag gått omkring i dag och sjungit för mig själv och ibland högt (önskar jag kunde hitta den bandad) för den är så fin och har en sådan fin melodi (Ur Sionsharpan nr 51 "Han är uppstånden"). Vi har sjungit den i lekmannasamlingen Fokus under Mats Sjölinds ledning:

"Han är uppstånden, halleluja! Honom vi prisar, halleluja!
Jesus, vår Herre, bojorna bröt. Han har besegrat mörker och död.

"Lova och prisa vår himmelske vän! Han ger åt syndare livet igen.
Halleluja, vi skuldfria är! Halleluja, vår Jesus är här!"

Tre dagar dödens fånge han var. Sen stod han upp, och segern var klar.
Tvärs genom stängda portar han gick. Frälsning och frid i honom vi fick.

Lova och prisa...

Änglarna sade: Var inte rädd! Han har ej mer i graven sin bädd.
Se, här är platsen där han blev lagd. Men han har uppstått såsom han sagt.

Lova och prisa...

Gå och berätta: Tom är hans grav! Livet han vann, då livet han gav.
Alla nu erbjuds frälsning och frid. Må vi ta mot Guds gåva i tid!

Lova och prisa..."

(T. Bernhard Kyamanywa, Anne M Brodal, Asta och Göran Stenlund
M. Tanzaniansk folkmelodi)

***

En annan av dagens texter:

Ps. 16:8 "Jag har alltid haft HERREN för ögonen, han är på min högra sida, jag skall inte vackla. Därför gläder sig mitt hjärta och jublar min ära, också min kropp får bo i trygghet."

https://www.facebook.com/967349923377191/videos/285190225803867/


***

"Hosanna, hosanna, hosanna in the highest":
https://www.youtube.com/watch?v=cgzvvRGe7tE


"Above all" (M W Smith):
https://www.youtube.com/watch?v=Q7EPZV56PuA






Foton: KL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar