Powered By Blogger

fredag 3 april 2020

God's pure, unmerited grace - Guds alldeles oförtjänta nåd

Fastetiden och inför påsken.

- Lite mera allvarsord. Jag kan inte på något sätt påstå att jag är välbekant med våra bekännelseskrifter, men när jag läser fragment av dem, förstår jag att de är viktiga, även om alla kanske inte kan ta allt till sig i stunden. Jag såg detta först på engelska, och fick en anledning att söka på svenska. Vi behöver Gud och hans nåd i och genom Jesus Kristus. Gud har alla svaren och han har kontrollen.


"God displays His righteous, well-deserved judgement in some countries, nations, and persons. And when we are placed alongside of them and compared with them, we may learn to recognize and praise God's pure, unmerited grace in the vessels of mercy (Romans 9:23) more diligently." -- Solid Declaration 11.60



(Rev. Dr Scott Murray quoted the Solid Declaration)


***

Konkordieformeln XI 60]

60] Då vår natur är fördärvad genom synden och värd Guds vrede och fördömelse, så är Gud icke skyldig att giva oss vare sig sitt ord, sin Ande eller sin nåd, och när han giver oss dem av nåd, stöta vi ofta ifrån oss dem och göra oss ovärdiga det eviga livet, Apg. 13. Och denna sin rättfärdiga, välförtjänta dom låter han oss se övergå vissa länder, folk och enskilda, på det att vi, när vi jämföra oss med dem och finna oss lika dem, må så mycket ivrigare lära känna och prisa Guds alldeles oförtjänta nåd mot "barmhärtighetens käril".

Logosmappen:
https://logosmappen.net/bekskrifter/kf/kf_sd_VIII-XII.html#XI


(Foto: KL)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar