Powered By Blogger

onsdag 29 april 2020

Bön, åkallan, förbön och tacksägelse - att offra lovets offer

Shalom! Ge akt på vägen (Ps. 50:23) Prayer bulletin. Bibelplanen 1-16.5.2020

Psalm 141:2

"Låt min bön gälla inför dig som ett rökoffer, mina lyfta händer som ett aftonoffer."

- I dag "ramlade" jag över ovanstående bibelvers på engelska då. Jag fascineras av Bibelns tal om rökelse och dofter. Tidigare (4.4.2020) har jag ju skrivit om Kristi segertåg och Kristi väldofts offer (2 Kor. 2:14f) där bla. biskop Giertz beskriver det som doften av evangelium över jorden och Kristus själv som svänger rökelsekaret till Guds ära.

Efter lite sökande hittade jag referenser i Upp. 5:8, 8:3-4 och Exodus 30. Här handlar det alltså om bön.

I andra Mosebok föreskrivs hur rökelsealtaret skulle se ut och dess placering och i slutet av kapitlet beskrivs noggrannt vad rökelsen ska bestå av (2 Mos. 30:34f). Det är intressant läsning!

I Uppenbarelseboken 5, det underbara kapitlet som även talar om Jesus som "Lammet som såg ut att ha blivit slaktat" och som står vid tronen, sägs något om våra böner. Upp. 5:7f "Och Lammet gick fram och tog bokrullen ur högra handen på honom som satt på tronen. Och när det tog bokrullen, föll de fyra väsendena och de tjugofyra äldste ner inför Lammet. De hade var och en sin harpa och skålar av guld, full av rökelse, som är de heligas böner."

Våra; de troendes, böner är som rökelse som stiger upp till Gud och de samlas noggrannt upp i skålar av guld! De heliga är "de i Kristus heliga" och som troende är vi "i Kristus och hans rättfärdighet".

I Upp. 8:3 när Lammet bryter det sjunde inseglet, preciseras det ytterligare, händelserna går vidare. "Då kom en annan ängel, som hade ett rökelsekar av guld, och ställde sig vid altaret. Åt honom gavs mycket rökelse, som han skulle lägga till alla de heligas böner på guldaltaret framför tronen. Och röken från rökelsen tillsammans med de heligas böner steg från ängelns hand upp inför Gud."


Om tacksägelse:

Psalm 141:2 talar också om att lyfta sina händer som ett aftonoffer. Bibeln talar också om att offra lovets offer till Gud. Jag hörde en gång att det kan betyda att man offrar lite av sin bekvämlighet...Här råder frihet!

Ps. 50:14 "Nej, offra lovets offer åt Gud och infria dina löften till den Högste."

Ps. 50:23 "Den som offrar lovets offer ärar mig. Den som ger akt på vägen, skall jag låta se Guds frälsning."

Ps. 116:17 "Åt dig vill jag offra lovets offer, HERRENS namn vill jag åkalla. Jag vill infria mina löften till HERREN inför hela hans folk, i gårdarna till HERRENS hus, mitt i dig, Jerusalem. Halleluja!"

Lovsång och tillbedjan, bön handlar inte om våra känslor utan det är att fokusera på Gud och hans gärningar.

1 Tim. 2:1f uppmanar: "Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen."

Det är naturligt att man som kristen tänker på andra troende och särskilt lidande kristna och förtryckta folk. Mina tankar och böner går särskilt till kristna i Egypten och Nigeria. Därför delar jag Elizabeth Kendal's blogg för april om detta:

Religious Liberty Prayer bulletin: "Mozambique, Nigeria, Egypt, Iran, Iraq, Niger, Uganda"
http://rlprayerbulletin.blogspot.com/2020/04/rlpb-547-april-update-incl-mozambique.html


***


Lovsång och bekännelse (Praise and Confession) "Beacause we believe":
https://www.youtube.com/watch?v=lVz6FtZHPPo


"Jag lyfter mina ögon upp till bergen" (Sacré Choeur):
https://www.youtube.com/watch?v=U7VWw4tk_xU


"Yksi nimi ylitse muiden":
https://www.youtube.com/watch?v=NRrx98l47NA


"El Shaddai" (Michael Card) - lovsångsdans!
https://www.youtube.com/watch?v=aFfXKJIXeJI


"By the rivers of Babylon":
https://www.youtube.com/watch?v=vYK9iCRb7S4


Ps. 19:15 "Låt min muns tal och mitt hjärtas tankar behaga dig, HERRE, min klippa och min återlösare"

"Offer som Gud vill ha är en förkrossad ande, ett förkrossat och bedrövat hjärta föraktar du inte, Gud." Ps. 51:19

***

Bibelplanen bit för bit (från Kristet Perspektiv) 1-16.5.2020




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar