Powered By Blogger

söndag 26 april 2020

HERREN är min herde, mig skall intet fattas - The LORD is my shepherd

Söndag. Herdepsalmen

En psalm av David.

"HERREN är min herde, mig skall intet fattas, han låter mig vila på gröna ängar;

han för mig till vatten där jag finner ro, han vederkvicker min själ; han leder mig på rätta vägar, för sitt namns skull.  Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig; din käpp och stav, de trösta mig. Du bereder för mig ett bord i mina ovänners åsyn; du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över. Godhet allenast och nåd skola följa mig i alla mina livsdagar, och jag skall åter få bo i HERRENS hus, evinnerligen."

Svenska 1917 (SV1917)


"The Lord is my shepherd; I shall not want. He makes me lie down in green pastures. He leads me beside still waters. He restores my soul. He leads me in paths of righteousness for his name's sake. Even though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil for you are with me; your rod and your staff, they comfort me. You prepare a table before me in the presence of my enemies; you anoint my head with oil; my cup overflows.Surely goodness and mercy shall follow me all the days of my life, and I shall dwell in the house of the Lord forever."

(Psalm 23 ESV)


"Herren är min herde" (Sacre Coeur): 
https://www.youtube.com/watch?v=g0ZpSuMXHf0



"The LORD is my shepherd" (Keith Green):
https://www.youtube.com/watch?v=7yFH3Ffdgc4



Foto: KL


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar