Powered By Blogger

lördag 4 oktober 2014

Wonderful merciful Savior

Ef. 2:8-10. Ps. 86:11b.

Gnesio:



“You ask, how shall we begin to be godly and what shall we do that God may begin His work in us? Answer: Do you not understand? It is not for you to work or to begin to be godly, AS LITTLE AS IT IS TO FURTHER AND COMPLETE IT. Everything that you begin is in and remains in sin, though it shines ever so brightly; you cannot do anything but sin, do what you will.”

Martin Luther, Sermons of Martin Luther, 1:25-27.







"Wonderful merciful Savior":
http://www.youtube.com/watch?v=gQzrqmcwg8o






5] Tredje trosartikeln – om den helige Ande och helgelsen

Jag tror på den Helige Ande, en helig, allmännelig kyrka, de heligas samfund, syndernas förlåtelse, kroppens uppståndelse och ett evigt liv.

6] Vad betyder det?

Jag tror att jag inte av mitt eget förnuft eller av min egen kraft kan tro på eller komma till min Herre Jesus Kristus, utan den Helige Ande har kallat mig genom evangelium, upplyst mig med sina gåvor, helgat och bevarat mig i den rätta tron. På samma sätt kallar, församlar, upplyser och helgar han hela kyrkan på jorden och bevarar den i Jesus Kristus genom den rätta tron. I denna kyrka förlåter han dagligen mig och alla troende alla synder. Han skall på den yttersta dagen uppväcka mig och alla döda och ge mig och alla som tror på Kristus evigt liv. Det är visst och sant. (Luthers lilla katekes)

http://www.logosmappen.net/bekskrifter/lillakat/trosart.html






Mikaelidagen (Änglar 2013):

http://minkristnasamhllsblogg.blogspot.fi/2013/09/angelos-anglar.html






Photo: KL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar