Powered By Blogger

lördag 7 april 2012

Genom Kristi offerdöd - en evig rättfärdighet

"I see Jesus" (Sarah Hart Pearsons) "He is Wonderful, Counselor, Almighty God, Prince of Peace soon & coming".

"Tala ljuvligt till Jerusalem och förkunna för det att dess vedermöda är slut, att dess missgärning är försonad, och att det har fått dubbelt igen av Herrens hand för alla sina synder." Jes. 40:2

"Det är fullkomligt uppfyllt och fulländat, allt, som Guds eviga kärleksråd tillämpat vårt förtappade släkte, och vad Guds heliga rättfärdighet har fordrat av oss. Alla Guds rättigheter är tillfredsställda, alla Guds bud uppfyllda, all syndens förbannelse utplånad, all dom upphävd, alla våra fiender besegrade. Alla människors alla synder före och efter Kristus i alla tider och på alla orter är genom Kristi offerdöd för evigt försonade och en evig rättfärdighet åt oss förvärvad."

Kaupf

Ur: "Nåd för nåd (7 april)

(Tack till N-G Svensson)



"I see Jesus" (Sarah Hart Pearsons):
http://www.youtube.com/watch?v=DosraXpnBwA



Gal. 2:20 "och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son, som har älskat mig och utgivit sig för mig."

(Stora Galaterbrevskommentaren): 

"I gudomliga ting har människan därför ingenting annat än mörker, villfarelser, ondska och förvändhet i vilja och förstånd. Hur skulle hon då kunna göra goda gärningar, älska Gud o. s. v.?
 
Därför säger Paulus, att det icke är vi utan Kristus som börjar. »Han har älskat mig», säger han, »och utgivit sig själv för mig», liksom han ville säga: Han fann icke hos mig någon god vilja eller något rättskaffens förstånd, utan han fick medlidande med mig, då han såg, att jag var ogudaktig, vilsefarande, vänd bort från Gud och ständigt på väg längre bort från honom, i strid mot Gud, fången, regerad och riden av djävulen. Av en barmhärtighet, som förekom mitt förnuft, min vilja och mitt förstånd, älskade han mig, och han älskade mig så, att han utgav sig själv för mig för att jag på så vis skulle befrias från lag, synd, djävul och död.

Och dessa ord, »Guds Son», »har älskat mig», och »utgivit sig själv för mig», äro idel dunder och blixt från himlen mot lagens rättfärdighet och gärningsläran. Så stor var ondskan, så stor villfarelsen, mörkret och okunnigheten i min vilja och mitt förstånd, att jag måste lösköpas för ett så oändligt högt pris.

 --- Så omfattar som sagt tron och sluter i sig Kristus, Guds Son, för oss utgiven, i enlighet med vad Paulus här säger. Då vi i tron omfatta honom, ha vi rättfärdighet och liv. Ty Kristus är Guds Son, som av idel kärlek utgivit sig själv till min återlösning. Och med dessa ord beskriver Paulus mycket vackert Kristi prästerliga ämbete, som består i att försona Gud, att mana gott och att bedja för syndare, att frambära sig själv som ett offer för deras synder, att lösköpa dem o. s. v.

 --- Ty Kristus har icke endast älskat Petrus och Paulus och utgivit sig själv för dem, utan denna nåd gäller oss i lika hög grad som dem och kommer oss till del lika säkert som dem. Därför innefattas också vi i detta »MIG». Ty liksom vi icke kunna förneka, att vi alla äro syndare, liksom vi tvingas tillstå, att Adam genom sin synd har fördärvat oss, gjort oss till Guds fiender, hemfallna åt Guds vredesdom och den eviga döden (ty detta känna och erkänna förskräckta hjärtan i blott alltför hög grad), likaså kunna vi icke förneka, att Kristus dött för våra synder för att vi skulle rättfärdiggöras. Ty han har icke dött för att rättfärdiggöra de rättfärdiga utan för att göra syndare rättfärdiga, för att göra dem till Guds vänner och barn och arvingar till allt himmelskt gott. Då jag alltså märker och erkänner, att jag på grund av Adams överträdelse är en syndare, varför skulle jag då icke kunna säga, att jag är rättfärdig för Kristi rättfärdighets skull, särskilt då jag hör, att han har älskat mig och utgivit sig själv för mig? Paulus tror fullt och fast på detta, och därför kan han också tala med sådan fullvisshet."

Ur: Stora Galaterbrevskommentaren (2:20b) 




Foto: Kerstin L. (forsythtia från egen trädgård) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar