Powered By Blogger

måndag 26 mars 2012

Guds nåd, påskens budskap: Jesu ställföreträdande lidande

Evangelium.

En fin betraktelse att vila i och som visar huru nådig vår Frälsare Jesus Kristus är; han som har burit hela världens synd och lidit och dött för alla människors frälsning (ur "Nåd för nåd"/A.C Rutström, för 25 mars)  Guds ofattbara nåd mot syndare är att han har frälst och friköpt oss:



"Lidanden omger mig, fler än jag kan räkna. Mina synder har hunnit ifatt mig, jag orkar inte se dem. De är fler än håren på mitt huvud, och mitt mod har övergivit mig."

Ps. 40:13

I denna och andra psalmer talar den Helige Ande i Kristi person och betygar med klara och tydliga ord, att han har synder. Dock är dessa alla sådana ord, som Kristus inte för sin person, som är helig och oskyldig, utan den som lider och har åtagit sig att träda i alla syndares ställe och sålunda är skyldig till hela världens synder. Han har blivit en förbannelse för oss, har tagit på sig och lagt på sina axlar hela världens synder och blivit en borgen för dem, liksom hade han ensam bedrivit dem. Därför var han för Gud den allra mest skyldige ja, den ende gäldenären. Följaktligen var det rätt för Gud, att han skulle lida sådant."







(Tack till N-G Svensson)






Foto: Kerstin L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar