Powered By Blogger

onsdag 30 november 2011

MKV - HERREN är Gud - Be tillsammans med Egyptens kristna för en bättre framtid i landet

Bön och åkallan. 1 Tim. 2:1-4.

Martyrkyrkans vänner r.f. Dagsfärsk veckorapport 40, november 2011. Tacksägelse- och förbönsämnen:

Egypten (Egyptens kristna vädjar: "Be tillsammans med oss!") och druserna (17-årig kristen man attackerad, kämpar för sitt liv på sjukhus).

Mika 7:8 "Gläd dig inte över mig, du min fiende. Om jag har fallit, skall jag resa mig igen. Om jag sitter i mörkret, är HERREN mitt ljus." 


"Jag förtröstar på din nåd, mitt hjärta jublar över din frälsning." Ps. 13:6a
  


Ps. 100

"Höj jubel till HERREN, alla länder!
Tjäna HERREN med glädje,
kom inför hans ansikte med  jubelrop!
Besinna att HERREN är Gud.
Han har gjort oss och inte vi själva.
Vi är hans folk och får i hans hjord.
Gå in i hans portar med tacksägelse,
i hans gårdar med lov.
Tacka honom, lova hans namn!
Ty HERREN är god,
hans nåd varar i evighet,
hans trofasthet
från släkte till släkte."


EGYPTEN

"Parlamentsvalet i Egypten inleddes måndagen den 28 november och fortsätter fram till den 10 mars nästa år. Samtidigt har under den senaste veckan minst 34 personer dödats i de värsta våldsamheterna sedan februari. Församlingarna försöker på olika sätt hjälpa de skadade. Förföljelserna mot egyptiska kristna som vill ha rätt att fritt utöva sin tro förvärras allt mer. I dessa tider av idel protester, våld och bristande säkerhet oroar sig de kristna specifikt för följande saker:

Först och främst är de kristna oroliga för att det våldsamma bemötande som folkets protester får från regeringshåll ska bidra till likgiltighet gentemot våld - också mot sekteristiskt våld. För det andra är de kristna fortfarande en mycket sårbar grupp som påverkas oproportionerligt mycket av otryggheten och den bristande säkerheten i landet. De är rädda för att samhällsklimatet, som just nu präglas av förnedring, våld och instabilitet, ska leda till att färre kristna röstar i valet, vilket i sin tur skulle minska deras påverkningsmöjligheter i parlamentet. Ett tredje orosmoment är att vissa partier, ifall de får makten, planerar att införa begränsningar i bla. yttrandefriheten och minoriteternas religionsfrihet. Fastän de flesta partier har förbundit sig att kämpa mot sekterism och diskrimination, är de kristna rädda för att vissa partier, som förväntas få en ansenlig representation i parlamentet, inte kommer att hålla fast vid detta.

Enligt lokala kristna har polisen och armén attackerat även kliniker som upprättats för att hjälpa de skadade. Som en pastor uttryckte saken: "Tårgasen blev en ständigt närvarande gäst också inne i våra egna utrymmen." 70 000 kristna samlades för att i 12 timmar be för fred i landet och för att rädslan inte skall fylla de kristnas hjärtan. Det är viktigt att vi står med våra bröder och systrar i Egypten för att styrka dem i deras svåra situation. De kommande dagarna är avgörande för Egyptens framtid, och Egyptens kristna hälsar oss: "Vi söker Guds ansikte för att få en bättre framtid och en stor skörd. Be tillsammans med oss!"

- Tillsammans med de egyptiska kristna ber vi att valet ska kunna genomföras lugnt och rättvist, och att alla egyptier - också de kristna - ska kunna lita på processen. Vi ber också om ett slut på våldet, och att både de senaste våldsamheterna och händelsen i oktober där offren var främst protesterande kristna ska bli föremål för oberoende utredningar. Vi ber att alla politiska partier ska respektera och hålla fast vid Egyptens internationella människorättsförpliktelser, inklusive religions- och yttrandefriheten. Må Herren beskydda de kristna så att de får vara en positiv kraft i samhället. 

(Källa: www.meconcern.org, www.opendoorsuk.org)


DRUSERNA

- Vi ber för offret i den senaste attacken mot kristna druser, en 17-årig ung man som skadades allvarligt när han blev attackerad av sina grannar. Vi ber för honom, som just nu kämpar för sitt liv på sjukhuset, och för hans mor som är änka, att Guds frid och kraft får fylla dem och omsluta dem.


Martyrkyrkans vänner r.f.

http://www.martyredchurch.net/sv

Jag har citerat veckorapporten i dess helhet.

1 Tim. 2:1-4

"Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen."

2 Sam. 22:2-3 (Ur Davids segersång) "HERRE, mitt bergfäste, min borg och min räddare, min Gud, min tillflykts klippa, min sköld och min frälsnings horn, mitt värn och min tillflykt, min frälsare, du som frälsar mig från våldet."



Foto: Kerstin L. (Clematis)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar