Powered By Blogger

onsdag 16 november 2011

MKV - HERREN, HERREN är Gud - förbön för Syrien nu


1 Tim. 2:1-4. Upp. 8:4. Martyrkyrkans vänner r.f. Veckorapport 38, november 2011.

Tacksägelse-, förböns- och böneämnen: Syrien (desperat upprop till bön: Syrien behöver mera böner, nu!), Södra Asien (pastor Bashuda som attackerades med svärd) och Nigeria (kristna i Nigeria, bombattacker mot kyrkor).




Ps. 68:20 "Lovad vare Herren! Dag efter dag bär han oss, Gud är vår frälsning."

Ps. 2:11 "Handla nu vist, ni kungar, låt varna er, ni domare på jorden! Tjäna HERREN med fruktan och gläd er med bävan!"

Ps. 3:4 "Men du, HERRE, är en sköld runt omkring mig. Du är min ära, du lyfter upp mitt huvud. Jag ropar högt till HERREN, och han svarar mig från sitt heliga berg."

Ps. 5:9 "HERRE, led mig genom din rättfärdighet för min förföljares skull."

Ps. 7:2 "HERRE, min Gud, till dig flyr jag. Rädda mig från alla mina förföljare, befria mig, så att de inte som lejon sliter sönder min själ, rycker mig bort utan räddning."

Jes. 30:15 "Ty så säger Herren HERREN, Israels Helige: "Om ni vänder om och är stilla skall ni bli frälsta. Genom stillhet och förtröstan blir ni starka."


SYRIEN

"Situationen för de kristna och för andra minoriteter blir värre och värre sedan armén drog sig tillbaka - det är som en mardröm", berättade en församlingsledare förra veckan. Syriska trupper har nu dragit sig bort från staden Homs enligt en överenskommelse med Arabförbundet. En präst, vars identitet skyddas av säkerhetsskäl, berättade: "Beväpnade civila har sina egna passerkontroller. Kristna i allmänhet och kvinnor i synnerhet hotas på gatorna, vid kontroller och vart än de går. Många stannar i sina hem och går inte ut längre."

Internationellt är man skeptisk till den syriska regeringens överenskommelse med Arabförbundet om att avbryta våldsamheterna. "Skepticismen är mycket förståeligt", säger en observatör för Open Doors i Mellanöstern, "men det finns inga andra alternativ än att ge detta initiativ en chans. Jag är säker på att det snart, när nya protester sprids ute på gatorna, kommer att prövas huruvida president Bashar al-Assad menar allvar."

"För många kristna är situationen alarmerande. Vi har hört att beväpnade personer, antagligen sunnimuslimska extremister, har sina egna passerkontroller på gatorna i Homs. De stannar människor och kontrollerar deras identitetspapper. En troende berättar att de säger till alla icke-sunnimuslimer att "det här är vårt land". Två kristna lär ha blivit mördade under den gångna veckan." En pastor i Homs berättade hur han hade blivit hotad av extremister, som antog att han hade rapporterat om dem till regeringen. Därför blev pastorn tvungen att för sin egen säkerhets skull lämna staden."

- I ett desperat upprop till bön vädjade en syrisk kristen: "Kära ni, be för situationen här! Extremister utnyttjar situationen och läget bara förvärras. Syrien behöver mera böner nu!

Vi ber att kristna organisationers teammedlemmar i Syrien skall kunna fortsätta sitt arbete och förmedla litteratur och undervisning och också kunna bygga kontakter med den ortodoxa kyrkan och med protestantiska samfund i landet. Vi ber också för att våldet ska få ett slut och fred och stabilitet återställas.

(Källa: www.opendoorsuk.org)


SÖDRA ASIEN

"Vi ber för pastor Bashuda, som i september attackerades med svärd (se veckorapport 33) och som nu är tillbaka på sjukhuset på grund av våldsam, långvarig smärta i huvudet. Läkarna vet inte exakt vad som orsakar detta, så vi ber att de läkare som behandlar honom ska kunna finna orsaken till smärtan och vi ber att Herren ska hela honom fullständigt."

(Källa: www.gfa.org)


NIGERIA

"Vi ber för de nio kyrkor som fanns bland målen för den samordnade bombattack (inklusive självmordsbomber) och den skottlossning som skedde den 4 november när den al-Qaida närstående gruppen Boko Haram iscensatte attacker i delstaterna Yobe och Borno. Den senaste dödssiffran är 150, men antalet väntas stiga. Vi ber att vår himmelske Far ger kraft och mod åt alla kristna i Nigeria, särskilt som Boko Harams talesman säger: "Fler attacker kommer att ske."


(Källa: rlprayerbulletin.blogspot.com)

Martyrkyrkans vänner r.f.

http://www.martyredchurch.net/sv



Ps. 7:2 "HERRE, min Gud, till dig flyr jag. Rädda mig från alla mina förföljare, befria mig, så att de inte som lejon sliter sönder min själ, rycker mig bort utan räddning."

Ps. 7:10 "Gör slut på de ogudaktigas ondska, låt den rättfärdige stå fast! Du som prövar hjärtan och njurar är en rättfärdig Gud."


1 Tim. 2:1-4 "Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen."

Upp. 8:4
"Våra böner stiger upp inför Guds tron och samlas upp på guldfat" (Lars Borgström):

"Genom tron är vi redan i denna värld kungar och präster (1 Petr. 2:9) som regerar tillsammans med Kristus även om de världsliga och kristendomsfientliga makterna kan tyckas se så mycket mäktigare ut. Genom våra böner är vi med och styr världen. Det finns knappast någon makt som är så kraftig här i världen som de heligas böner. Våra böner stiger upp inför Allmaktens tron i Himmelen och samlas upp på guldfat (Upp. 8:4 "Och röken från rökelsen tillsammans med de heligas böner steg från ängelns hand upp inför Gud."). Sådan uppmärksamhet ägnas bönerna i Himmelen. Ingenting kan stoppa detta regerande, de kristnas konungavärdighet varar i all evighet, rakt igenom död och grav. Och efter vår död, om vi segrande bevarats i tron intill slutet, kommer detta att bli så mycket tydligare för oss. Här fick vi ofta tro utan att se, men där skall vi se allt alldeles klart."

Ur en predikan 9 s e Tref. 2010 och kommande bok:
http://skattkistan.predikan.se/#post170 av Lars Borgström (Lutherska församlingen i Stockholmsområdet)



Foto: Julia L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar