Powered By Blogger

söndag 27 november 2011

Fokus: Kyrkan har missat att förkunna att Gud är helig, rättvis och oföränderlig

Ordsp. 4:23. Söndag 27.11.2011 kl. 18.00. Första Advent. Lekmannasamlingen Fokus.

Undervisning med kaplan Jockum Krokfors (2 Mosebok). Det är samma helige Gud i Gamla och Nya testamentet.

1 Petr. 2:9 "Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus."



Alla praktiska uppgifter; välkomnare (Harry), servering (Åsa mfl), barnfokus (Camilla och Sara), förebedjare (Eivor och Bodil, Hasse och Iris), lovsångsledning (Kata & co) och mötesledning (undertecknad) sköttes som vanligt av lekmän.

Mötesledaren hälsade välkommen och inledde med bön. Information om bla. barnfokus och kollektändamål (även via dator).

Lovsång till Helige Gud.
Offergång.

Mötesledarens inledning:

Bibelläsning från Sak. 9:9, 16 och Joh. 12:15 (adventstidens texter):

Fröjda dig storligen, du Sions dotter! Höj jubelrop, du Jerusalems dotter! Se, din konung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han. Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna, på en åsninnas föl. --- HERREN, deras Gud, skall frälsa dem på den dagen, ty de är hans hjord, hans folk. De är ädelstenar i en krona, strålande över hans land." (Sak. 9:9; 16)

"Frukta inte, du Sions dotter! Se, din konung kommer, ridande på ett åsneföl." Joh. 12:15


"Med undantag av första Adventsfirandet och "Hosianna" har denna tid av kyrkoåret ett allvarligt budskap. Det är en tid av omvändelse, stillhet och till att bekänna våra synder och tillkortakommanden (vilket vi ju naturligtvis alltid också skall göra). Runt omkring oss är det inte stilla då vi omges av kommersialismen och olika fester men budskapet är allvarligt och manar till eftertanke. Vi väntar på julens barn, julens Herre men också på Segerfursten som en gång skall komma tillbaka i triumf och hålla dom. Men för den som tror och förtröstar på Jesus Kristus och hans dyrt förvärvade seger och uppståndelse på Golgata kors finns ingen fördömelse. (Rom. 4:25)

Bön och syndabekännelse:

"Jag är visserligen en syndare, men Gud säger att Kristus Jesus kommit i världen för att frälsa syndare.

Jag är visserligen ovärdig, men frälsningen grundas inte på min värdighet, utan på Jesu värdighet.

Jag är visserligen skyldig att dö, men Jesus har redan dött för mig.

Jag behöver inte dö för evigt, Jesus har gett mig evigt liv genom sin korsdöd och det får jag tro och förtrösta på." (Tack till khde Stefan Sjöqvist för citatet jag använde som syndabekännelse)

- I tro får vi tillräkna oss Jesu Kristi rättfärdighet.

Bönen Fader vår.



Lovsång och barnens egen sång innan barnen gick till barnfokus.


Några anteckningar från Jockum's undervisning (jag har inte antecknat allt):

Jockum har tidigare undervisat över 1 Mosebok. Han delade in sin undervisning över 2 Mosebok (Exodus) så att han började med de 18 första kapitlen. I första Mosebok är Gud Skaparen, den Allsmäktige, medan man i 2 Mosebok får en glimt av Gud som en mera personlig Gud när han tex. talar med Mose vid den brinnande busken. Gud är Jahvé; Jag Är och Jesus själv använde dessa ord om sig själv. Det var oerhörda ord för tex. judarna att höra. Jesus sade att han var Gud själv.

I andra Mosebok beskrivs mycken kamp och många plågor som också eskalerar. Från vårt eget kristenliv känner vi igen kampen. Allting blir inte plötsligt mycket enklare bara för att man blir kristen.

Gud visar sin styrka när han sänder de olika plågorna över egyptierna (se kap. 7f).
För varje plåga hade egyptierna sin egen Gud men Gud är starkare än alla avgudar som inte är några riktiga gudar. Gud är starkare än våra uttänkta fästen som vi tror skall skydda oss.

Jockum nämnde en allvarlig sak som han också hade funderat mycket på: Gud förhärdade Faraos hjärta. Är Gud då orättvis? Jockum nämnde att det i början nämns att Farao själv förhärdade sitt hjärta och att det handlar om att Gud bara bekräftade detta. Men det är en mycket allvarlig sak. Vi ska vara noggranna med våra hjärtan, med vårt samvete, med våra val.

"Framförallt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet." Ordspr. 4:23

Detta är viktigt för oss!

Jockum kommenterade också påsken och det osyrade brödets högtid (2 Mos. 12) Man skulle äta snabbt (det fanns inte tid till att låta brödet jäsa) och vara beredd på uppbrott. I 2 Mosebok beskrivs också noggranna tidpunkter tex. vad gäller offren. Nya testamentet berättar om hur Jesus Kristus, Guds offerlamm dog precis vid rätt timme (efter Skriften). Och hans ord på korset vad gäller offret löd: "Det är fullbordat".

Också förebilder till vårt nattvardsfirande hittar vi i denna bok.
Manna betyder tex. "Vad är det?" Ibland när Gud överraskar oss frågar vi kanske också: Vad är det här?

Kapitlen 19-40 innehåller lag och förhållningssätt

- här finns hårda krav och listor, budord, lag osv.
- Lagen är till för att göra livet rikt och tryggt inte för att göra det tungt och svårt för mänskor.
- Lagen ger skydd för livet, hjälper oss att upprätthålla respekt för Gud och varandra.

I Jesus Kristus, har vi en Försvarsadvokat som för vår talan inför Fadern. Jesus har fullkomligt hållit lagen i vårt ställe.

Jockum berättade att tex. president Ahtisaari sagt att han värdesätter buden och att de finns till så att varje generation inte skulle behöva göra om samma misstag.

Om gudstjänstoffren:

Ingen kan närma sig Gud utan offer. Inte heller vi. Gud är helig. Men genom Jesus Kristus får vi komma till Gud. Här har kyrkan missat, sa Jockum. Man har inte nog betonat att Gud är helig och att han är densamme. Han har inte förändrat sig. Jesus Kristus som har friköpt oss är samma heliga Gud.

Jockum talade också om "Tabernaklet" (kap. 26) där Bibeln beskriver hur vackert det såg ut inne i detta, medan det utanpå var grått och oansenligt.

Den avgudadyrkan man senare kom att ägna sig åt ledde till omoral och orgier. Om det inte finns någon respekt för Gud, leder det också till bristande respekt för medmänniskan.

Kapitel 32 behandlar Mose förbön. Mose ber mycket gripande om att själv offras istället för att hela folket skulle förintas av Guds heliga vrede.

I 2 Mos. 36:6 nämns om hur folket har gett en för stor (!) kollekt. En dröm idag?

Slutligen beskrivs hur Gud "tabernaklade" (tältade) bland sitt folk. Jfr. Hebréerbrevet.


Sammanfattning:

1. Gud är lika helig i dag
Han älskar, men är samtidigt fullständigt helig. Vi bedrövar Guds heliga och rättvisa hjärta när vi går emot Gud genom vårt leverne.

2. Kristus, är det fullkomliga och sista offret
Vi behöver inte prästerskap som står mellan Gud och församling. Alla har en personlig relation till Jahvé. Därför säger Jesus också att han är väldens ljus och att vi är världens ljus. Vi behöver ingen förmedlare mellan Gud och oss själva. Bara Jesus.

3. Kunskapen i 2 Mosebok förklarar Nya testamentet
Tex. Långfredagen, nattvarden, brödet från himlen, Gud slog upp sitt tält bland mänskorna (Jfr Uppenbarelseboken). "Den långa vandringen" är en bild för dopet.

Laggivandet - Jesus skärper lagen till att också gälla det som vi har i vårt hjärta.


Mina anteckningar av Jockum Krokfors undervisning.


Lovsång (stående)

Förebedjarna kallades fram (tacksägelse och förbön för lappar)

Herrens välsignelse sjöngs.

Nästa gång: Krister Lillas och Annette Häggblom (undervisning) Mats Sjölinds lovsångsteam.

Öppet slut med lovsång, förbön, servering, samtal.


Några av lovsångerna: "Ditt kors är kraft" (Bara Jesu kors, bara Jesu blod), "He's able", "Tack min Far för nåden", "Det är min längtan (Jag ger dig mitt liv), "Jag är svag, men ändå stark", "När jag skådar din ljuvlighet" (Jag tillber dig).

"Jag tillber Dig, jag tillber Dig
jag lever mitt liv för att tillbe Dig
Jag tillber Dig, jag tillber Dig
jag lever mitt liv för att tillbe Dig"



"Vi stänger våra ögon för allt som vi har sett
Vi stänger våra öron för allt som vi har hört
Vi tystar våra ord och allt som vi har sagt
Du stillar våra liv från allt som rusar på

Ditt kors är kraft. Guds kraft till frälsning för oss

Bara Jesus
Bara Jesu kors
Bara Jesu blod
Bara Jesus"



Fotot symboliserar predikstolen generellt (KL)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar