Powered By Blogger

torsdag 24 november 2011

MKV - "HERRE, mitt bergfäste, min borg och min räddare" - Kenya

1 Tim. 2:1-4. Ps. 18:3. 2 Sam. 22:2-3. Martyrkyrkans vänner r.f. Dagsfärsk veckorapport 39, 2011

Tacksägelse- och förbönsämnen:

Kenya (8-årig flicka dödad, flera skadade av granatattack, flykting svårt misshandlad av muslimska grannar som hämnd för småsyskonens kristna sång),


Pakistan (förbön för mördad evangelists familj/vänner - att hans Bibelevangelisation bär frukt) och Vietnam (pastorn och flera församlingsmedlemmar skadade efter attack mot husförsamlingsnätverk).

"HERREN är konung! Därför må jorden fröjda sig och alla havsländer glädja sig. Moln och töcken omger honom, rättfärdighet och rätt är hans trons grundval. Eld går framför honom och förtär hans fiender runt omkring. Hans blixtar lyser upp världen, jorden ser det och bävar. Bergen smälter som vax inför HERREN, inför hela jordens HERRE. Himlarna förkunnar hans rättfärdighet och alla folk ser hans härlighet. På skam skall alla de komma som dyrkar avgudabilder och skryter med sina maktlösa gudar. Alla gudar skall tillbe honom. Sion hör det och gläder sig, Juda döttrar jublar över dina domar, HERRE. Ty du, HERRE är den Högste över hela jorden, högt upphöjd över alla gudar. Ni som älskar HERREN, hata det onda. Han bevarar sina frommas själar, ur de ogudaktigas hand räddar han dem. Ljus strålar fram för den rättfärdige och glädje för de rättsinniga. Gläd er, ni rättfärdiga, i HERREN, prisa hans heliga namn!" Ps. 97:1-12

Ps. 18:3 "HERRE, mitt bergfäste, min borg och min räddare, min Gud, min tillflykts klippa, min sköld och min frälsnings horn, mitt värn."

2 Sam. 22:2-3 (Ur Davids segersång) "HERRE, mitt bergfäste, min borg och min räddare, min Gud, min tillflykts klippa, min sköld och min frälsnings horn, mitt värn och min tillflykt, min frälsare, du som frälsar mig från våldet."

KENYA

"På kvällen den 5 november kastade misstänkta islamistiska extremister ur den militanta somaliska gruppen al-Shabaab in en granat i en kyrkvakts hem i närheten av en kyrka utanför staden Garissa. I attacken dödades en 8-årig flicka och en annan församlingsmedlem, medan tre andra skadades allvarligt med bland annat svåra brännskador. De skadade vårdas på sjukhus, men enligt uppgift är deras tillstånd stabilt och de väntas snart kunna lämna sjukhuset.

Den islamistisa extremistgruppen al-Shabaab, som kämpar mot Somalias interimregering, har ökat sin aktivitet i gränstrakterna mellan Somalia och Kenya sedan det kenyanska luftvapnet inlett luftanfall mot mål i al-Shabaab-kontrollerade områden i södra Somalia. Luftanfallen var ett svar på rebellernas kidnappningar och mord på utlänningar på kenyanskt territorium. Redan före luftanfallen hade al-Shabaab också hotat och attackerats kristna i nordöstra Kenya, där också Garissa ligger. Samma morgon som kyrkan attackerades kunde en apterad bomb vid en transformator nära en bensinstation i Garissa oskadliggöras. Polisen fick rapporter om vita gnistor från platsen och kunde avlägsna och desarmera bomben. Polisen i Garissa har senare hittat och desarmerat ytterligare tre bomber; en på en minibuss, en nära en bensinstation och en i ett hus under uppbyggnad.

Garissa är huvudstad i Kenyas nordostprovins, som är huvudsakligen muslimsk. Muslimerna där begränsar på olika sätt församlingarnas frihet i Garissa. Kristna får inte hålla möten, sjunga eller använda musikinstrument i hyrda hem som ägs av muslimer, och i skolorna tillåts ingen annan religionsundervisning än undervisning i islam.

Attacken i Garissa var bara den senaste i en lång rad av attacker mot de kristna i området. Den 27 oktober lämnades en somalisk kristen att dö, blödande och naken. Orsaken till attacken var att förövarna antog att han som somalier var född muslim och därför nu var en avfälling som förtjänade döden. Hassan, den 25-årige somaliske flyktingen, vårdas nu för de skador han fick i attacken, då unga muslimer från hans hemland slog honom med järnrör, träklubbor och till och med en kniv. Efteråt lämnades han medvetslös vid ingången till en kyrka. När han hittades fördes han i ilfart till sjukhuset, där han fick en blodtransfusion.

Polisen har arresterat två av förövarna. De andra fyra muslimerna är fortfarande på fri fot och Hassan och hans mor säger sig vara rädda för att rättvisa inte ska skipas på grund av hatet mot sådana som konverterat från islam. "Vi måste flytta", säger Hassans mor. "Det som hände med min son är som kulmen av de hot som jag utsatts för av mina muslimska grannar, som nu har upptäckt att vi är kristna. De har hört mina små barn sjunga kristna sånger. Det går rykten att jag är pastor för en grupp här, men min styrka kommer från Gud och mina sju söner". Hon och Hassan anar att de somaliska muslimska grannarna attackerade honom eftersom "den äldste sonen är sin morders styrka". I själva verket har Hassan inte uppfostrats som muslim, eftersom hans mor, som konverterat från islam och flydde kriget i Somalia för 10 år sedan efter sin makes död, hör till en underjordisk husförsamling."

- Vi ber för alla kristna som skadats i attacker under de senaste veckorna, liksom för deras familjer och vänner. Må Gud hela dem och ge dem frid och tröst. Vi ber också att Gud ger vishet till de bröder och systrar som måste gömma sig eller leva under annat namn på grund av sin kristna tro.


PAKISTAN

- Vi ber för familj och vänner till den evangelist som en oidentifierad man sköt till döds i Karachi den 16 november. Familjen tror att attacken utfördes av en radikal muslimsk grupp och var riktad mot de kristna. Vi ber också för alla de familjer som denne evangelist har berättat som Bibeln för, att de frön som såtts ska få växa och bära frukt.


VIETNAM

- Vi ber för ledarna för det husförsamlingsnätverk nära Hanoi som den 13 november attackerades av ett gäng män, varvid en pastor blev medvetslös och flera andra skadades allvarligt, bland dem kvinnor och tonåringar. Himmelske Far, låt dem få uppleva din helande kraft till kropp, själ och ande."


Martyrkyrkans vänner r.f
http://www.martyredchurch.net/sv
Källa för veckorapporten: www.compassdirect.org.

Jag har citerat veckorapporten i sin helhet.


Foto: KL (Mässkärs klippor)

"Ni som älskar HERREN, hata det onda. Han bevarar sina frommas själar, ur de ogudaktigas hand räddar han dem." Ps. 97:10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar