Powered By Blogger

fredag 29 september 2017

MKV - Tadzjikistan och Iran

Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 31/2017 (Ordf. Johan Candelin).

Jes. 41:10

Tacksägelse- och böneämnen:

TADZJIKISTAN och IRAN


"Fear not, for I am with you;
be not dismayed, for I am your God;
I will strengthen you, I will help you,
I will uphold you with my righteous right hand."
(Is. 41:10 ESV)







Viikkoraportti: http://mailchi.mp/9b3e57ec7897/mky-viikkoraportti

Prayer bulletin: http://mailchi.mp/52d0eab84f79/fmc-prayer-bulletin

Jes. 41:10 "Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand."


Besvär mot pastors fängelsedom förkastat

TADZJIKISTAN

"Pastor Bahrom Holmatov fick avslag på det besvär han lämnat in gällande sin treåriga fängelsedom. Församlingsledaren och trebarnsfadern arresterades i april och dömdes senare för att ha ”sjungit extremistiska sånger i kyrkan och sålunda uppviglat till religiöst hat”. Han står nu inför en tre år lång fängelsedom för inget mindre än att ha utövat sin rätt att tro.

”Oroa er inte om mig, är ni snälla. Fortsätt att be för mig och för min familj”, säger han. ”Jag visste att jag kunde bli tvungen att betala ett pris för att följa Kristus och tjäna honom – och det gör jag nu. Jag är beredd att gå igenom detta, jag är beredd att avtjäna hela fängelsedomen för hans namn. Tack, alla bröder och systrar som har bett för mig och stött mig.”

Pastor Bahroms rättegång och dom har varit oerhört krävande för honom och hans familj; hans hustru Gulnora och deras tre barn sönerna Firdavs (21) och Firus (19), och dottern Gulnoza (14). Tidigare berättade pastor Bahroms hustru att hon hade haft möjlighet att besöka honom och att han verkade må bra. Fastän han var beredd på att avtjäna hela strafftiden på tre år, hade han hoppats på att frisläppas tidigare.

Sorgligt nog är pastor Bahrom inte den enda kristna som sitter i tadzjikiska fängelser. De senaste två årens har allt striktare och tvetydigare lagstiftning lett till att ett otal kristna har arresterats. Tadzjikistan är nummer 35 på Open Doors lista över svåra länder för kristna år 2017."

(Källa: www.opendoorsuk.org)

- "Vi ber att Herren styrker pastor Bahrom i hans tro och beskyddar honom fysiskt och ger honom kraft att vara ett vittne om Guds kärlek under sin fängelsevistelse. Vi ber också för hans familj, att speciellt barnen får det stöd de behöver medan han är borta."



IRAN

"Iranska kristna uppmanar åter till bön för Eskandar Rezaei och Soroush Saraei, troende som har mött en lång rad svårigheter under de senaste fem åren och slutligen ny arrestering i juli 2017.

Eskandar arresterades 3 juli 2017 i sitt hem i Lar, där flera hundra Nya testamenten upptäcktes och konfiskerades. Han hålls på Quran-avdelningen vid Adel-Aabad-fängelset i Shiraz. Även Soroush arresterades i juli och hölls inledningsvis vid underrättelsetjänstens byrå innan också han överfördes till Adel-Aabad-fängelset.

Både Eskandar och Soroush har muntligt åtalats för att ha ”handlat mot den nationella säkerheten”. Soroush åtalas dessutom för ”förfalskning” för att ha skrivit ut brev som pastor för församlingen i Shiraz för studenter som anhållit om befrielse från studier i islam. Rättegången ska inledas inom kort för att höra dessa nya åtal.

I oktober 2012 arresterades Eskandar och Soroush tillsammans med fem andra medlemmar i det självutnämnda samfundet ”Iranska kyrkan” vid en räd mot ett bönemöte i Shiraz. Båda frigavs mot borgen i mars 2013 och dömdes formellt den 16 juli 2013. Eskandar fick en ettårig dom och Soroush två och ett halvt år. Efter avslagna besvär i mars 2014 väntade de flera månader innan de kallades in för att avtjäna sina straff. Båda frigavs innan de avtjänat hela straffet, Soroush i november 2015 och Eskandar i december 2015."

(Källa: meconcern.org)

- "Vi ber att Eskandar och Soroush snart friges från fängelset och att domaren ska avslå åtalen mot dem båda och frikänna dem. Vi ber också att de ska få kraft och mod av Guds närvaro under sin svåra prövning. Må de som är ansvariga för förföljelse mot kristna i Iran i stället välja barmhärtighet, rättvisa, och lära känna Jesus och välja att följa honom."

Martyrkyrkans vänner r.f.


Foto: KL (Fokus i Jakobstad)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar