Powered By Blogger

torsdag 28 september 2017

"Vi judar känner skräck in i märgen"

2017. Yom Kippur.
Nazistorganisationen Nordiska Motståndsrörelsens kommande demonstration i Göteborg den 30 september får en annan färdväg än planerat eftersom domstolen går på Civil Rights Defenders linje.



Isak Abramowicz: "Mycket läsvärd artikel som på ett personligt sätt förklarar varför judar i allmänhet och överlevare från nazistiska koncentrationsläger i synnerhet inte förstår varför nazisterna ska få demonstrera på våra gator och än mindre nära synagogan i Göteborg på judarnas heligaste dag." 






Expressen: "Vi judar känner skräck in i märgen"
http://www.expressen.se/debatt/vi-judar-kanner-skrack-in-i-margen/
"I dag är jag öppen med att jag är jude, åtminstone offentligt. Privat är jag fortfarande noga med att granska min omgivning innan jag nämner att jag är det. Jag behöver estimera vilka som är potentiella hot och i så fall hur stora.

Min, min mammas rädsla och begränsningarna i våra liv beror på det mina far- och morföräldrar var med om när nazister mördade sig igenom deras familjer och under lång tid förvägrade dem deras mänsklighet. När vi i dag talar om att judar i Göteborg kommer vara rädda när nazister demonstrerar intill synagogan, då är det den rädslan vi talar om. Första, andra- och tredjegenerationarna i Göteborgs synagoga kommer inte vara rädda på samma sätt som du är rädd när du går hem en mörk, sen kväll. De kommer känna skräck in i benmärgen. Jag menar inte att förringa din rädsla, jag menar att förklara vår.

Att kritisera Polismyndigheten för att den har planerat in en nazistisk demonstration i anslutning till en synagoga är inte en symbolfråga utan en legitim demokratisk förväntan på att judar i Sverige ska slippa återuppleva en del av de kränkningar som judar utsattes för under Hitlers tid vid makten."






Civil Rights Defenders: "Nazistorganisations demonstrationstillstånd överklagas"
https://www.civilrightsdefenders.org/sv/news/svenska-nazistorganisations-demonstrationstillstand-overklagas/

Civil Rights Defenders: "Domstol går på Civil Rights Defenders linje – ändrar väg för nazistdemonstration"
https://www.civilrightsdefenders.org/sv/news/svenska-domstol-gar-pa-civil-rights-defenders-linje-andrar-vag-for-nazistdemonstration/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar