Powered By Blogger

söndag 29 maj 2016

Fokus - "Herre, förnya i dessa år dina gärningar"

Lekmannasamlingen Fokus. Söndag 29.5.2016 kl. 17.00. Lovsångs- och förbönskväll. Tillbedjan. Medverkande: Ralf Salo, Mats Sjölinds lovsångsteam.

Ralf Salo predikade kort om vikten av att ha balans i tillvaron och Mats Sjölinds lovsångsteam ledde lovsången med sånger som hade anmärkningsvärt goda texter. Stundtals jublande lovsång, varvat med stilla toner och allvarsord präglade kvällen.

Ralf predikade om hur Jesus när han var verksam, ofta hade mycket arbete, men ibland drog han sig undan för att stilla sig och samla kraft. Jesus följde i allt Faderns vilja och han gjorde allt för vår frälsning när han dog på korset. Om han inte hade gjort det hade vi hamnat i helvetet varenda en av oss, sa Ralf.

Vi behöver stilla oss inför Guds Ord och få del av Andens kraft regelbundet. Ralf betonade förbönens vikt också i tjänandets uppgift. Var inte för stolt för att gå till förbön, sa Ralf. Vi behöver också lära oss att känna igen signaler på utbrändhet och vi bör kunna bryta mönster och stilla oss. Jesus förstod vikten av motion och själens vila och det står ju i Bibeln att han ju gick upp för berg...sa Ralf. Eftersom vi som troende har en uppgift att tjäna behöver vi samma sak. Vi behöver kunna säga både ja och nej till uppgifter.

Den troende är bärare av Kristi kraft och det är inte meningen att vi ska bli utbrända.

Ralf nämnde också att Luther sagt att när vi möter Gud i nattvarden får vi också möta andra lemmar i Kristi kropp och gå ut för att tjäna andra och varandra!

Jag fäste mig vid att sångtexterna hade ett så bibliskt innehåll och var väl valda och det nämnde jag också. Sången "Låt din vilja ske" betonade bönen Fader vår, men också att vi ska vända oss bort från allt som är vårt eget och att vi ska stå med samma hjärta i bön. Jag påpekade vikten av att vi som kristna och även i kyrkan inte bara ska säga ut vad vi tror på utan också vad vi vänder oss bort från, vad vi inte tror på och vad vi tar avstånd från. Det är något som är viktigt men som vi i vår kyrka inte är bra på. Enighet är också väldigt viktigt, enligt Bibeln. Ett flertal sånger betonade även att vi som syndare är i behov av rening och att "I Gud är den svage alltid stark och den fattige rik på grund av allt vad han (Jesus) har gjort för oss."

Camilla Wilhelmsson var mötesledare och avslutade kvällen väldigt fint med att knyta ihop rader från de olika sångtexterna. Mitt sammandrag denna gång berättar inte om kvällen i detalj.

Några sångtexter:

* "Bara i Dig har min själ sin ro"

* "Du som stillar stormen" ("I Kristus själv har min själ ro")

* "Du omsluter mig på alla sidor"

* "Ett har jag begärt, detta längtar jag efter, att få vara i Din närhet...alla mina dagar vill jag bo i Herrens hus"

* "Rena mig med elden från din Ande" ("Tag mig Gud och sänd mig med din Ande. Använd mig".) Denna sång sjöngs av församlingen i fullständig enhet och samstämmighet.

* "Förnya i dessa år Dina gärningar" ("Förlåt oss vår stolthet, förlåt oss vår ljumhet...") Här går mina tankar till Uppenbarelseboken och breven till församlingarna.

* "Gör mitt hjärta rent" ("Rena min själ")

* "Yksi nimi ylitse muiden". När jag får sjunga denna sång kan jag inte sitta och jag kan inte låta bli att röras till tårar över denna underbara lovsång och bekännelsesång över Jesu namn.



Detta var den sista egentliga Fokus-samlingen före sommaruppehållet. Ralf Salo kommer dock att hålla ett antal bibelstudier i sommar och den första blir 12.6. kl. 19.00.



Låt Din vilja ske:

"Låt Din vilja ske. Låt Ditt rike komma. Låt Din härlighet bli synlig mitt ibland oss nu ://Vi vänder oss bort från allt vårt eget, vi vill bara gå Din väg. Som ett folk med samma hjärtan står vi inför Dig med denna bön och sång."



"Yksi nimi ylitse muiden": 
https://www.youtube.com/watch?v=wg9UaRNnuwU
"On yksi nimi ylitse muiden, yksi nimi muuttumaton
Yksi nimi ylitse muiden, vain yksi nimi toivomme on.
Tuo nimi josta laulan on Jeesus, nimi kaunein alla auringon

1. Siinä vain, siinä vain armo meille lahjoitetaan.
Siinä vain on valta ja voima yhä taivaassa ja päällä maan.

Yksi nimi...

2. Siinä vain, siinä vain, siinä on mun lauluni syy.
Siinä vain on taivas jo auki, siihen kaikki rikkaus kätkeytyy.

Yksi nimi...

3. Siinä vain, siinä vain, seisoo ristin muotoinen puu.
Siinä vain on Jumala läsnä kaikki polvet maahan notkistuu."



"Herre, förnya i dessa år dina gärningar":
https://www.youtube.com/watch?v=X7VUNYd1TBw
"O Gud, ett rop stiger upp, från dina barn i vårt land
Sträck ut din hand, rädda vårt folk, låt nåd gå före dom
O Gud, vi kommer nu, i ödmjukhet inför din tron
förlåt all vår stolthet, förlåt oss för ljumhet
Kom och ge oss liv!"




Du som stillar stormen

"Håll mig nu
Under Ditt beskydd
Bär mig, Gud
I Din starka hand
När havet blåser upp, när åskan går
Så är jag trygg hos Dig, Ditt ord består
Du som stillar stormen, kom med frid
Du är min Gud för evig tid
I Kristus själv
Har min själ sin ro
Att vila helt
I stillhet vill jag bo
När havet blåser upp, när åskan går
Så är jag trygg hos Dig, Ditt ord består
Du som stillar stormen, kom med frid
Du är min Gud för evig tid."




Foto och bloggtext: KL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar