Powered By Blogger

måndag 13 april 2015

Fokus - "Att vara kristen år 2015"

Fokus. Lekmannaledd samling. Söndag 12.4.2015 kl. 17.00 (FC, Jakobstad). Gäst: Johan Candelin, Martyrkyrkans vänner r.f  och kantor Lisen Södö.

"Jesus, det renaste, dyraste skönaste namn som på människoläppar är lagt! Rikaste härlighet, helighet, salighet, fullhet av nåd och av sanning och makt." Psmb 276

Angelägna böneämnen: Vårt land, ekonomin, utmaningarna från islam samt de böneämnen vi alltid ber för i Fokus. Inledning: de kristna är jordens salt och ska inte anpassa sig efter världen.

Till tonerna av psalmen 295 och under psalmsång; "Kom, låt oss nu förenas här med änglarna i höjd" ("Halleluja, O Guds lamm som har segrat på Golgata!) inleddes kvällen under ledning av kantor Lisen Södö. Församlingssalen var fullsatt denna kväll. Efter inledningen (jag var mötesledare) sjöng vi två påskbetonade barnsånger innan barnen gick till barnfokus med sina ledare Mimmi, Sara och Annica).



Före kvällens tal sjöng vi den vackra psalmen 276 "Jesus, det renaste, dyraste, skönaste namn som på människoläppar är lagt!" Johan Candelin talade över ämnet "Kristen år 2015" med betoning på 2015 som han uttryckte det. Kvällens kollekt gick till Martyrkyrkans vänner r.f. Kollektpsalm: "Namnet Jesus bleknar aldrig". Olle och Helena Domars fungerade som förebedjare för bönelappar denna gång och efter förbönen informerade vår egen Fokuspräst Jan-Gustav Björk bla. om Gemenskapsdagen 17.5.

Därpå nedkallade mötesledaren Herrens välsignelse och vi sjöng som sista psalm 392 "Tätt vid korset". Nästa söndag: Tvåspråkigt möte med Marko Huhtala/Sakari Heikkilä.

Bordet längst fram pryddes denna gång av min israeliska böneduk (vi ber för det judiska folket/Jerusalem), det röda ljuset för lidande kristna och förtryckta folk, ett blått och ett vitt ljus (för vårt land), en glasstaty från Aunus (Karelen) och en vit-röd-vit flagga från Belarus (förtryckta folk). Mötesledarna uppmanas att inreda rummet. 




Min inledning: 

Matt. 5:13 "Ni är jordens salt. Men om saltet förlorar sin sälta, hur skall man då göra det salt igen? Det duger bara till att kastas ut och trampas ner av människor."

Kristna är salt, säger Jesus. Bibelversen: innehåller en förmaning, nästan en förebråelse: "om saltet förlorar sin sälta, hur skall man då göra det salt igen?"

Salt bevarar. Salt förhindrar förruttnelse. Salt svider. Kristna har samma funktion, säger biskop Bo Giertz i sin Matteuskommentar. Om saltet mister sin sälta: "Det är en process som gör lärjungen så lik världen, att ingen längre lägger märke till att han inte är som alla andra." (Giertz)

Jfr. Paulus i Rom. 12:2 "anpassa er inte efter den här världen..."

Rabbinerna säger att lagen kan förliknas vid salt. Bibeln innehåller både löften och förmaningar. Lag och evangelium.

Hur kan vi vara salt och ljus?

På många sätt och tex. genom att reagera på sociala orättvisor, förtryck, korruption, obibliska strömningar (debatten om bordsbönens vara eller inte vara i skolan) och vi kan tex. stå upp för att vigselpsalm 236; "Du, Gud, har skapat mänskan till kvinna och till man", inte behöver ändras. Vi kan tex. reagera på det osunda skönhetsideal som råder och påminna varandra om att inte tjäna mammon genom att sätta merparten av vår tid på yttre ting och låta dem ta överhanden. Västvärldens problematik...

Salt behövs för att hålla någonting friskt. Världens hälsa är beroende av att kristenheten förblir salt.

Vi är kallade till helighet. "Om roten är helig, är grenarna heliga." Lagen är fortsättningsvis rättesnöret men inte en frälsningsväg.

Bön med syndabekännelse (också tyst var och en) Ord från Ps. 103:12 "Så långt som öster är från väster, låter han våra överträdelser vara från oss." Bönen Fader vår.




Johan Candelins tal - "Kristen år 2015":


Först nämnde Johan några angelägna saker som kräver mycket bön:

- Ryssland. Vi behöver inte vara rädda, men på vår vakt. Nyligen läste vi att Estlands president sagt att ett ryskt anfall är över på 4 timmar.

- Extrem islamism. "Det krävs bara att någon extrem grupp spränger en bomb på ett större varuhus och vårt land är inte längre vad det har varit..."

- Ekonomin. Vi har i vårt land levt över våra tillgångar. Viktigt att be för det stundande riksdagsvalet och att stå upp för kristna värderingar!


Nödtider driver också mänskor till kyrkan. Johan påpekade att förr var folk mera benägna att diskutera och även kritisera prästernas predikningar, medan man nuförtiden kanske blivit alltför bekväm eller obenägen att värdera dem. Sund kritik är inte av ondo!


Johan nämnde också några församlingsprofiler:

- De som är blinda och inte ser att Jesus är nära dem i kyrkbänken.
- De bedrövade ansiktenas församling
- De besvikna som "hoppats på den nye kyrkoherden".
- De som lyssnar till Ordet. Jesus har öppnat deras ögon
- Den församling som bryter upp, evangeliserar på sjukhem, tröstar andra osv. 


Kristen år 2015:

Johan nämnde att för 50 år sedan var Europa kristet. Skolan präglades av kristendomen och samhället påverkades positivt. Mission bestod av att man i söndagsskolan samlade in pengar till missionärerna som befann sig långt borta. Sedan kom kalla kriget. Johan Candelin nämnde också om att Henrik Smedjebacka i tiderna varnat för att islam kommer att bli den stora utmaningen, men att ingen då trodde på honom.

Vår tid har medfört många förändringar: Imigrationen och flyktingarna, billiga resor gör att mänskor reser mera än tidigare, Utbildningsmöjligheterna har ökat.

Idag är många allmänt negativt inställda till religion eftersom det finns så många konflikter i världen med religiösa förtecken. Det finns också tendens till separatism dvs man ska hålla religionen bara för sig själv (ghetton). Pluralismen gör samhällen mera multireligiösa. Världen blir global, alla ska vara jämlika, detta är en farlig utveckling som leder till att alla religioner anses sanna, alla leder till Gud och att inget är absolut sant.

Synkretism är en blandning av alla religioner - man anser att alla kommer till himlen. Det finns inget tal om synd, bättring om att födas på nytt osv.

- "Det går inte för en kristen att förena alla religioner". Alla leder inte till Gud. Johan nämnde också om att i vårt land är det över 50 % av prästerna som inte tror på jungfrufödseln. De är till stor del kvinnliga präster.

Johan ansåg också att vi sjunger mindre och mindre av "hemlandssångerna" och att många sånger bara handlar om mänskans gärningar och inte fokuserar på Gud. Talet om synd försvinner och därmed problemet som skiljer oss från Gud.

Kristendomen är både inklusiv och exklusiv. Jesus har dött för alla mänskor, men han är den enda vägen till Gud.

Johan sade att ordet "tolerans" i vår tid är ett dåligt ord. Om någon har fel eller om någonting är fel så ska vi inte vara toleranta. "Vi ska inte vara toleranta mot synd, men nog mot syndaren."

Johan talade också om hur unik Jesus är. Hans födelse osv. Han kommer också att en dag komma tillbaka för att hålla dom. Johan citerade här delvis orden i MKV:s påskbrev: "Jesus kan, som den enda i historien, förlåta alla människor alla synder om människan ber om det. Han öppnar porten till den himmelska evighet som vi längtar efter. Han är fullständigt unik i mänskligheten. Det har aldrig tidigare och aldrig senare funnits någon som honom.

Han är den ende här på jorden som har levat innan han blev född och lämnat denna jord först flera veckor efter sin död. Han är den ende som kommer tillbaka från himlen för att hålla dom men också för att ge förlåtelse åt den som omvänder sig och ber om det."

Johan Candelin fick också förebedjarnas böner med sig inför nästa uppdrag till Georgien.


Mötet avslutades med servering, samtal och möjlighet till förbön.







(Min sammanfattning som inte är heltäckande).





Foto från mobilen: Kerstin Lindén



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar