Powered By Blogger

tisdag 25 november 2014

"Wait! Breathe! Let's look to Christ"

"Let’s wait. Let’s not be rushed. Let’s take our time. Let’s be slow and deliberate.

Like salmon swimming against the culture’s current, let’s measure our pace, take a deep breath, and focus on waiting for our Lord. --- Let’s look to Christ, who is never rushed, never impatient. Let’s wait with the whole Church on earth, methodically and with grace. --- And like Mary, ponder it all in your heart: Christ’s second coming, His forgiveness for you,


and Christ Himself, whose timing–slow and measured–is always, always perfect."


"In defiance of tyranny":
http://letitstet.com/2013/11/25/in-defiance-of-tyrrany/







Link thanks to Rev. Dr. Scott Murray


Photo: KL
Tankar i advent:

Vi har inga lysande ljusslingor i granarna på gården ännu. Inomhus har jag en vit stor lykta med lysande röda hjärtan som piggar upp i mörkret. En liten glasburk med en "liten skog" (mossa och lingonris) och batterislinga i köket gläder oss alla. I kväll tog jag fram en vit elljusstake (adventsljusstake) till ett fönster i vardagsrummet. Gardiner har jag bytt i köket, men inte mera. Skönt att inte behöva stressa. Adventsljusstaken för 4 levande ljus har jag förnyat i år. Jag har gjort en egen av material jag hade hemma efter en förlaga i en gammal jultidning.

Inte för att jag är så duktig och kan avstå och vänta, men fick en släng av en (välsignad) "flunssa" som gör att det är bra att ta det lite lugnare. Och så vill jag ha julen kvar ända till Trettondag som är en av de allra äldsta kristna högtiderna och en höjdpunkt.

Man måste inte ha kvar en barrande gran men nog mår vi alla bra av att lära oss att vänta, inte ta ut allt i förskott och sedan avsluta för fort. Budskapet är det viktigaste. I advent finns mycktet av: "Vänta", "Var beredd" och långsamhet.

Och vad är advent och jul egentligen?

Julen kommer till oss i ett litet fattigt barn som är en nådegåva (Rom. 5:17). Bara den gåvan kan göra oss rika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar