Powered By Blogger

torsdag 6 november 2014

MKV - Irak - IDOP "Du är min tillflykt ett starkt torn mot fienden"

1 Tim. 1:1:2:1-6. Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 35/2014 (Ordf. Johan Candelin)

“Gud, hör mitt rop, lyssna till min bön! Från jordens ände ropar jag till dig, ty mitt hjärta försmäktar. För mig upp på en klippa som är högre än jag. Ty du är min tillflykt, ett starkt torn mot fienden. Låt mig bo i ditt tält för evigt och ta min tillflykt under dina vingars skugga.” Psalm 61:2-5


Tack- och böneämnen:

IRAK
(för fred och stabilitet, för flyktingarna, för de kristna, stoppa IS framfart, bön om en mild vinter) och IDOP (9 november)










 


Prayer bulletin:
http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=abc985f0ce


1 Tim. 1:1 "Från Paulus, Kristi Jesu apostel på uppdrag av Gud, vår Frälsare, och Kristus Jesus, vårt hopp,"
"Paul, an apostle of Christ Jesus by command of God our Savior and of Christ Jesus our hope,"1 Tim. 2:1-6 "Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen. Ty Gud är en och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen i allas ställe. Detta vittnesbörd skulle framföras när tiden var inne," First of all, then, I urge that supplications, prayers, intercessions, and thanksgivings be made for all people, for kings and all who are in high positions, that we may lead a peaceful and quiet life, godly and dignified in every way. This is good, and it is pleasing in the sight of God our Savior, who desires all people to be saved and to come to the knowledge of the truth. For there is one God, and there is one mediator between God and men, the man Christ Jesus, who gave himself as a ransom for all, which is the testimony given at the proper time."


Lovsång - praise: "Because we believe":
http://www.youtube.com/watch?v=lVz6FtZHPPo


De kristna flyktingarna "har förlorat allt"

IRAK

"Tre månader efter att Islamiska staten (IS) militär tog över staden Mosul och orsakade en flyktingström på tusentals personer, reste Sara*, en av organisationen Open Doors arbetare, till den kurdiska staden Erbil för att besöka flyktingläger där lokala församlingar i samarbete med Open Doors hjälper flyktingarna.

”Jag besökte ett antal läger i den kristna stadsdelen Ankawa”, berättar hon. ”Där såg jag att vissa människor försöker göra något av sitt liv, medan andra fortfarande är i chocktillstånd. Människorna är allvarligt traumatiserade, de har förlorat allt. Ofta är de nu flyktingar för andra, tredje eller till och med fjärde gången. En man sa till mig: ’Av mina 58 år har jag levt i fred endast åtta år. Ibland önskar jag att mina föräldrar inte hade fött mig till världen.’”

Sara fortsätter: ”Många kristna har här nått gränsen för vad de klarar av. De vill lämna landet, så gott som utan undantag. Samtidigt är det mycket svår att verkligen kunna göra det. Först måste du tillbringa några år i exempelvis Turkiet eller Jordanien innan du kan flytta vidare till Europa eller USA. Utöver detta kostar det högar av pengar att emigrera. De flesta kristna vet att de helt enkelt aldrig kommer att ha råd med det. Många bor i halvfärdiga lägenheter eller i köpcentra. Det finns också människor som har bott på madrasser i kyrkor i månader med enbart några stolar som skiljevägg mellan familjerna. Bristen på privatliv och lugn och ro gör många traumatiserade flyktingar ytterligare sårbara.”

”Vi såg att många församlingar erbjuder skydd och också andlig hjälp samt distribuerar mat, mediciner och madrasser. Tillsammans med flyktingarna lägger man upp distributionsplatser och försöker dela ut nödhjälp så rättvist som möjligt. Det är ingen lätt uppgift när det i en storstad handlar om tiotusentals flyktingar.”

När hon fick frågan hur arbetare som hon kan hjälpa kristna som är så traumatiserade, svarade Sara: ”Huvudsakligen genom att finnas där, genom att visa dem att de inte är bortglömda. Jag visade foton och videon av människor i väst som ber för Irak. Människor känner sig mycket styrkta av sådant. Utöver nödhjälp försöker vi finna vägar att genom våra samarbetspartner komma igång med professionella program för att hjälpa flyktingarna att komma över trauman.”

”Vi ber att denna långvariga närvaro av kristna flyktingar inte ska leda till spänningar i staden. Och rent praktiskt så kommer vintern snart. Lyckligtvis arbetar man hårt för att bygga övernattningsutrymmen som står emot regn och kyla, men vi förbereder oss på ett stort behov av vinterhjälp. Kristen i Irak kommer att räcka mycket länge än.”

*Namnet ändrat av säkerhetsskäl

(Källa: www.opendoorsuk.org)


- "Vi ber att Gud ska bevara freden och stabiliteten i kurdiska städer som Erbil och Dohuk, som just nu tar emot väldiga flyktingströmmar, och att Han skulle stoppa IS-extremisternas framfart och få ett slut på blodspillan och oroligheter i regionen. Vi tackar Gud för arbetare som Sara, som hjälper flyktingarna på olika sätt, och för kristna över hela världen som stöder irakiska kristna via olika organisationer, bland annat genom Martyrkyrkans vänner. Slutligen ber vi om en mild vinter och vi ber för dem som distribuerar filtar och värmare till behövande.

“Gud, hör mitt rop, lyssna till min bön! Från jordens ände ropar jag till dig, ty mitt hjärta försmäktar. För mig upp på en klippa som är högre än jag. Ty du är min tillflykt, ett starkt torn mot fienden. Låt mig bo i ditt tält för evigt och ta min tillflykt under dina vingars skugga.” Psalm 61:2-5


IDOP

"Ännu denna vecka lyfter vi upp årets internationella böndag för den förföljda kyrkan International Day of Prayer for the Persecuted Church (IDOP), som infaller nu på söndag, den 9 november. Vi hoppas att var och en av er har haft eller har möjlighet att tillsammans med miljoner kristna runt om i världen be för de förföljda kristna och vi hoppas verkligen att ni kommer att ha ett IDOP-evenemang också i din församling.

”Vi uppmanar kristna överallt att stå upp för dessa förföljda bröder och systrar i Kristus genom att be för den och stöda dem på alla sätt som är möjliga, så som Ordet uppmanar oss”, säger Godfrey Yogarajah, ledare för religionsfrihetskommissionen inom evangelikala världsalliansen World Evangelical Alliance.

Vi inbjuder dig att besöka den nya och förbättrade engelska IDOP-webbsidan (http://idop.org)för att ladda ned speciellt material som kan hjälpa dig att engagera dig och även be effektivt för de förföljda.

Ifall du vill se en verkligt berörande, hjärtskärande video om förföljelsen så rekommenderar vi att du ser Liena’s Prayer (www.youtube.com/watch?v=ceJ9Emobfow), som på ett dramatiskt sätt återberättar historien om vad Gud önskade av en kvinna som bad om att få vara hans vittne i det krigshärjade Syrien. Videon är producerad av organisationen Voice of the Martyrs, som i många år outtröttligt har arbetat för förföljda kristna. Från deras hemsida www.persecution.com kan man också ladda ner videon."



IDOP:
http://idop.org/en/



Liena's prayer:
https://www.youtube.com/watch?v=ceJ9Emobfow









Martyrkyrkans vänner r.f.






ACLJ: "Horror in Pakistan - Christians burned alive" 
http://aclj.org/persecuted-church/horror-in-pakistan-christians-burned-alive



Foton: KL (Pedersöre kyrka)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar