Powered By Blogger

söndag 15 november 2020

Fokus - Vi lovar HERREN och tillber den Helige - Guds Ord består

Söndag 15.11.2020, Fokus i FC (Bibelstudium över Apostlagärningarna med pensionerade prosten Boris Salo) Bifogar även fortsättningen på Bibelplanen från Kristet Perspektiv (16-30.11.2020)

- Ställde mig iväg till Fokus nu när vi fick mötas igen efter en ganska lång tid pga bestämmelserna gällande pandemin. Det var så fint att äntligen få samlas igen!

Ulla Nyström berättade i inledningen att vi som kristna ibland befinner oss som på Förklaringsberget och har det så bra att vi bara vill stanna kvar, men som det är i livet kommer också dalar tex då vi irriteras över småsaker eller börjar oroa oss och då vi mister friden. Ulla påminde oss om att vi inte behöver stanna kvar i detta tillstånd utan genast får vända oss till Gud i bön och vi får då ett annat perspektiv på svårigheterna. 

Pga pandemin fick vi vara endast 50 personer i salen där vi brukar samlas och sgs alla bar munskydd. Alla rymdes dock in och hade vi varit flera så hade man kunnat sitta i serveringssalen intill. 

Vi sjöng också några finstämda lovsånger, även om det fick bli färre än vanligt. Emilia och David Lövsund var ansvariga för lovsången. Några av sångerna var: "Du som stillar stormen", "Tusen skäl - lova HERREN min själ" och "Du omsluter mig på alla sidor".

Fokus besöktes av prosten Boris Salo som fortsatte sin undervisning över Apostlagärningarna och denna kväll över kapitlen 25-26. 

Boris inledde med att hänvisa till senaste gång där vi slutade; Apg. 24:27 och där man kan läsa att Felix (vid domstolen) lät Paulus stanna kvar i fängelset. Han vistades där i 2 år. Felix efterträddes av Festus. I detta sammanhang sade Boris Salo att det inte nödvändigtvis är någonting dåligt för en kristen att sitta i fängelse. I Matt. 5:10-11 säger ju Jesus: "Saliga är de som blir förföljda för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket. Saliga är ni, när människor hånar och förföljer er, ljuger och säger allt ont om er för min skull. Gläd er och jubla, ty er lön är stor i himlen. På samma sätt förföljde man profeterna före er."

- "Saliga" betyder närmast "tillfredsställda i ert inre" fortsatte Boris och tillade att vi naturligtvis inte ska längta efter att fängslas, bli torterade osv. Nej, detta är något vi talar om med stor ödmjukhet!

Beträffande textens tillförlitlighet nämnde Boris Salo att vi i kap. 25:6 ser detta hos evangelisten Lukas då han skriver ner tidsangivelsen; nämligen att Festus uppehöll sig i Jerusalem "högst åtta eller tio dagar". 

Även denna gång underströk prosten att när vi läser om handlingen och ordet "judarna" ska vi tänka oss att det betyder "de judiska ledarna" för att vi ska undvika att bli fientliga mot det judiska folket i allmänhet. 

I kap. 25:19b lyfts hela poängen med det som Paulus anklagas för att ha vittnat om: "...en viss Jesus som var död men som Paulus påstod var i livet."

Paulus beskriver i kap. 26 där han håller sitt försvarstal hur han som religiös fanatiker förföljde de kristna (tex. v. 11) och i vers 13 och framåt hur han fick se ett ljussken mitt på dagen som var starkare än solen. Han fick höra Jesus fråga: "Saul, Saul, varför förföljer du mig?" 

Boris Salo lyfte fram att Jesus här säger att den som förföljer den kristna församlingen förföljer Jesus själv. Här finns också grogrunden för Paulus' undervisning om de kristna som Kristi kropp.

Att vara en Jesu lärjunge är ett "göra" lärjungar, att hjälpa andra mänskor. Paulus' grund som förföljare måste ha börjat vackla när han hörde Stefanus ord: "Fader förlåt dem..." i sin dödsstund. Avrättningen var ju godkänd av Paulus (Saulus).

Ljuset som fenomen återkommer i vers 18 där Jesus sänder Paulus till hedningarna som "tjänare och vittne" och för att han "ska öppna deras ögon, så att de vänder sig från mörker till ljus, från Satans makt till Gud." 

I vers 22f finns en sammanfattning av den kristna tron "det som profeterna och Mose hade sagt skulle ske: att Messias skulle lida  och att han som den förste som uppstått från de döda skulle förkunna ljuset både för vårt folk och för hedningarna."

Gud är annorlunda än jordiska despotiska makthavare. Jesus avstod från sin makt, led, dog på korset, stod på knä framför äktenskapsbryterskan och tog barnen i famnen. Välsigna (hebr.) betyder knäböja. Ett sant kristet ledarskap innebär att den makt man har är ett ansvar man har att förvalta. Man avstår från makt och utövar inte brutala övergrepp. Inte som en del jordiska ledare gör. 

"Vad helst ni har gjort mot dessa mina minsta bröder" säger Jesus. Han är totalt annorlunda! - Varför förföljer du mig"?

"Som kristna gör vi oss själva sårbara, vi ger vår tid, vi låter andras nöd drabba vår egen känsla", sa Boris. Det är att välsigna underifrån, att lova Gud på knä. Gud är annorlunda. Gud kan göra under av fängelsevistelse och vittnesbörd inför domstol. 

***

Som vanligt fick vi be över de inkomna tacksägelse- och förbönsämnen under Hasse Karlssons och Ralf Salos ledning. Vi hade ingen servering pga bestämmelserna under pandemin. 

Luk. 26:22-23 fäste jag mig särskilt vid; Skriftens ord: "Men med Guds hjälp står jag ännu i dag som vittne inför både små och stora. Och jag säger ingenting annat än vad profeterna och Mose har sagt skulle ske: att Messias skulle lida och att han som den förste som uppstått från de döda skulle förkunna ljuset både för vårt folk och för hedningarna."

***

Tusen skäl - Lova HERREN 

"Vid dagens början när solen stiger

ger jag min sång till dig min Gud

Vad än som mig sker och vad än som ligger framför

- låt sången ljuda stark vid dagens slut


[Refräng]

Lova Herren min själ O min själ, tillbe den Helige

Sjung som aldrig förut O min själ

jag tillber den Helige


Så rik på nåd och så sen till vrede

så mild och god är du Gud mot mig

Om all din kärlek vill jag sjunga evigt

du ger mig tusen skäl att prisa dig


Och på den dag då min kraft flyr undan

när slutet nalkas för mig en gång

Så stiger mitt lov och min själ ska sjunga

i tusen år och evigheten lång."

"Tusen skäl - lova HERREN"

https://www.youtube.com/watch?v=Lp9ejB2AlIY


"Du stillar stormen" (M och T Martinson)

https://www.youtube.com/watch?v=a7uwNU7ICK4

"När havet blåser upp, när åskan går

Så är jag trygg hos Dig, Ditt ord består

Du som stillar stormen, kom med frid

Du är min Gud för evig tid"


"Du omsluter mig"

https://www.youtube.com/watch?v=ERWFEO4xSL8


Bifogar fortsättningen på bibelplanen: 

Bibelplanen från Kristet Perspektiv 16-30.11.2020




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar