Powered By Blogger

tisdag 10 oktober 2017

Rakt på sak

Rakt på sak. "Frälsningen är inte något vi människor skapar när vi omvänder oss, avgör oss eller gör bättring. Frälsningen är redan ett fullbordat faktum, frälsningen är redan klar. Lösepenningen är Jesus Kristus, Hans lydnad under Guds lag och hans strafflidande på korset i vårt ställe. --- Hur kommer då tron till oss? Hur blir vi troende? Ja, eftersom vi inte kan tro av oss själva är det  Gud som måste skapa tron hos oss. Innan tron var vi andligt döda, säger Skriften.  Men när Gud tänder tron i våra hjärtan blir vi andligt levande. Att bli troende innebär alltså att bli en ny människa, det är att bli född på nytt. --- Evangeliet är en Guds kraft till frälsning. Bibeln lär också att Gud föder på nytt genom dopet. --- Genom Jesu Kristi ställföreträdande gottgörelse är vi frälsta, men Bibeln säger också att vi blir frälsta genom tron, därför att vi tar emot frälsningen genom tron, och Bibeln säger att vi blir frälsta genom Ordet, därför att den tro som förtröstar på Kristus kommer till en människa genom Ordets förkunnelse.

Samma sak kan man säga om dopet, eftersom dopet överför frälsningen i Kristus till oss. Skriften säger att dopet, precis som Ordet, frälsar."


Rakt på sak: "Är det Jesus allena som frälsar? Frälsar dopet? Frälsar Ordet?" (Hela texten):
http://betrakt.blogspot.fi/2013/06/ar-det-jesus-allena-som-fralsar-fralsar.html?m=1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar