Powered By Blogger

lördag 12 december 2015

...tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i våra hjärtan

Vi är folket som bekänner oss till Kristus, han som som skulle komma och som kom. Nu väntar vi på hans ankomst i kyrkoåret och i våra hjärtan. Men också på hans återkomst.

Jesus: "Gå och berätta för Johannes vad ni hör och ser. Blinda får sin syn, lama går, spetälska blir rena, döva hör, döda uppstår och för fattiga predikas glädjens budskap." Matt. 11:4f

Jesus: "Herrens Ande är över mig, ty han har smort mig till att predika glädjens budskap för de fattiga. Han har sänt mig för att ropa ut frihet för de fångna och syn för de blinda, för att ge de betryckta frihet och predika ett nådens år från Herren." Luk. 4:18f






Jes. 29:18f "Den dagen skall de döva höra bokens ord och de blindas ögon se ur dunkel och mörker. De ödmjuka skall få allt större glädje i HERREN, de fattigaste bland människor skall fröjda sig i Israels Helige.



Jes. 35:5 "Då skall de blindas ögon öppnas och de dövas öron upplåtas. Den lame skall hoppa som en hjort, den stummes tunga skall jubla."


Jes. 61:1 "Herrens, HERRENS Ande är över mig, ty HERREN har smort mig till att predika glädjens budskap för de ödmjuka. Han har sänt mig att förbinda dem som har ett förkrossat hjärta, att ropa ut frihet för de fångna och befrielse för de bundna, till att predika ett nådens år från HERREN och en hämndens dag från vår Gud."




Foton: KL

"Han som kom ner": 
https://www.youtube.com/watch?v=u7R0HJIJ7sA

"Joy to the world" (Anne Murray):
https://www.youtube.com/watch?v=fKh24CZwIGw




December 13 Tredje advent och lucia: "Sancta Lucia":
https://www.youtube.com/watch?v=i2-Q_ObdE-4




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar