Powered By Blogger

torsdag 10 december 2015

MKV - Nigeria/Boko Haram

Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 39/2015 (Ordf. Johan Candelin)

1 John 3:1, Matt. 5:13

Tack- och böneämnen: NIGERIA/Boko Haram (bön och tack för kristen kvinna, tröst och helande), Boko Haram fortsätter att trakassera, döda, kidnappa och skada oskyldiga, bön för Nigerias ledning: vishet i kampen mot terroristerna


Prayer bulletin: 
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=5bcf988104

I John 3:1 "See what kind of love the Father has given to us, that we should be called children of God; and so we are. The reason why the world does not know us is that it did not know him."

1 Joh. 3:1 "Se, vilken kärlek Fadern har skänkt oss: att vi får kallas Guds barn, och det är vi också."

Matt. 5:13  “You are the salt of the earth, but if salt has lost its taste, how shall its saltiness be restored? It is no longer good for anything except to be thrown out and trampled under people's feet."

Matt. 5:13 "Ni är jordens salt. Men om saltet förlorar sin sälta, hur skall man då göra det salt igen? Det duger bara till att kastas ut och trampas ner av människor."

Boko Haram trakasserar och dödar fortfarande oskyldiga

NIGERIA / BOKO HARAM

"Mercy, en 22-årig kvinna från delstaten Borno i nordöstra Nigeria, kidnappades i juni 2014 när Boko Haram intog den lilla staden Gwoza där hon bodde. Hon hölls fem veckor i fångenskap där hon tvingades gifta sig och måste se på flera avrättningar och kände sig tvingad att underordna sig terroristernas krav på att följa islam.

Angriparna kom till Mercys område mitt i natten. Hon och hennes far – hennes mor hade dött 10 år tidigare – var ensamma hemma vid attacken.

”Alla i staden sprang för att rädda sig själva. Min pappa och jag skildes åt och jag vet inte vad som hände honom. Jag tror han dog på samma sätt som många andra, för att de vägrade förneka Kristus”, berättar hon. Angriparna brände ner Mercys hus och förde bort henne och fyra andra kvinnor till grannstaden Mubi.

”Hela vägen hotade de oss. De sa att om vi inte lydde varje order i lägret så skulle vi bli svårt slagna.” Hotet fungerade. Ingen rörde sig eller sa ett enda ord.

Lägret bestod av några hus som låg nära varann. ”När vi kom fram, fanns där redan omkring 50 andra kvinnor. Jag kände igen många andra kristna som nu hade blivit muslimer och tvingades få islamisk undervisning.”

Mercy och de andra fördes till ett förhör. De uppmanades bli muslimer och gifta sig med Boko Haram-medlemmar.

”De fyra andra flickorna var mycket rädda och gick genast med på kraven. Jag bad om att få förbli kristen, men min vädjan klingade för döva öron. De slog mig och sa att jag där i lägret aldrig mer fick nämna kristendomen. De sa att de kommer att ordna en man åt mig.” Från den dagen tvingades Mercy få islamisk undervisning tillsammans med de andra i en madrassa, en islamisk skola. Kvinnorna uppmanades hela tiden att arbeta hårt för Boko Harams framgång. På eftermiddagarna skulle de utföra sin uppgifter, som exempelvis tvätta männens kläder.

”Några veckor senare fick jag en make”, berättar Mercy. ”Varje dag förde med sig tårar och rädsla för vad som väntade.”

Något som Mercy inte kan glömma är grymheten som hon tvingades se på.

”Hela tiden såg jag hur Boko Haram-medlemmar dödade oskyldiga människor. Kristna män som tagits till fånga och förts till lägret, dödades för att de vägrade avsäga sig sin tro. Det var som uppfyllelse av sådant som det skrivits om i Bibeln framför mina ögon, när människor dog för sin tro på Kristus. Men andra, liksom jag själv, kunde inte stå ut med tortyren och gav upp för deras krav.”

Efter fem veckors fångenskap, trappade regeringen upp sina försök att återta Mubi. I tre dagar stred de mot terroristerna och använde också flygplan för att bomba området. En av bomberna föll rakt på det hus där Mercy hölls. Hon var den enda som överlevde. Regeringssoldater fann henne i ruinerna med ett brutet ben. Hon hade fruktansvärda smärtor och ropade på hjälp. Soldaterna tog henne till en klinik där hon fick första hjälpen. Senare fick hon mera vård i Yola tack vare en hjälparbetare från en församling.

”Jag tackar Gud för att han räddade mig. Många förlorade livet efter att ha tvingats in i islam, men jag lever idag.”

Fastän vi under de senaste två åren har hört mera om Isis än om Boko Haram, betyder det inte att organisationen är besegrad och har lagt ned vapnen. Inte alls.

Under 2015 har Boko Haram genomfört massakrer och självmordsattacker i flera av Nigerias delstater och städer, och gjort våldsamma räder in i Kamerun, Tchad och Niger. I dessa attacker har hundratals oskyldiga dödats och skadats, och åtminstone 450 kvinnor och barn har kidnappats. Den gemensamma militäroperationen för att besegra Boko Haram har lyckats förstöra flera av terroristernas läger, och under dessa operationer har åtminstone 430 kvinnor och 190 barn befriats under 2015.

Boko Haram har haft kopplingar till al-Qaida, men i mars 2015 svor man trohet till Islamiska staten i Irak och Levanten, även känd som Isis. Sedan de pågående oroligheterna inleddes år 2009 har Boko Haram dödat 20 000 människor och orsakat 2,3 miljoner att fly från sina hem."

(Källor: www.worldwatchmonitor.org, www.wikipedia.org)



- "Vi ber för Mercy, att hon får bli helt återställd efter sin fångenskap, både fysiskt, psykiskt och andligt. Vi ber också om tröst och helande för andra i motsvarande situation. Må Herren beskydda de kristna från Boko Harams våld och tvångskonverteringar, och ge Nigerias ledning vishet i kampen mot terroristerna."


Martyrkyrkans vänner r.f








Foto: KL (Altartavlan i Jakobstads kyrka)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar