Powered By Blogger

tisdag 8 december 2015

Livets helighet

ÖT 6.12.2015

Internationella funktionshinderdagen (3.12)  eller handikappveckan.

Kolumn av Åsa Broo:

Livets helighet

"För 35 år sedan låg jag i magen på min mor. Jag har självklart inga minnen från detta. Men under hela min barndom trodde jag att jag skulle dö som barn. Jag kände på mig att döden var du med mig redan då från början.

Döm om min förvåning då jag gick ut sexan. Det var sannerligen ett mirakel. Samtidigt slutade jag vänta på min egen död. Det kändes onödigt att gå och vänta på någon som kanske skulle dröja. Länge.

Det jag inte visste var att läkarna hade rekommenderat min mamma att göra abort då hon börjat vänta mig. De menade att jag skulle ha något fel. Tänk att få det beskedet. Att du gör bäst i att döda ditt barn för att det inte kommer att bli ett värdigt liv.

Efter funderingar på att lyda läkare eller låta livet leda dem sa min far att alla barn var välkomna i hans familj. Mina närmaste började be för mitt ofödda jag.

Kanske hade läkarna rätt. Kanske har jag något oupptäckt fel. Hade jag inte fått ett liv hade jag också besparats många svåra upplevelser och erfarenheter jag varit med om. Det är jag inte ensam om. För mig har tacksamheten över att jag fått leva dock alltid segrat. Livet är heligt. Och även då livet fallit i bitar har jag vetat att alternativet skulle ha varit att jag gått miste om allt som livet gett mig. Gott och ont.

Den här veckan är det internationella funktionshinderveckan eller handikappveckan om man så vill. Förenta nationerna har instiftat handikappdagen till den 3 december. Tänk då litet extra på att det lika bra skulle ha kunnat vara du som blivit född med en annan funktionsnedsättning än den du har i dag.

Så behandla alla som du själv skulle vilja bli behandlad. Med kärlek."


Åsa Broo,
FM, frilansskribent, egen företagare och fyrabarnsmamma
Kolumn i ÖT (Österbottens Tidning) 6.12.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar