Powered By Blogger

lördag 19 december 2015

"Fröjda, o fröjda dig, kristenhet!"

De vackraste julsångerna i Jakobstads kyrka (19.12.2015) Medv. pastor Jockum Krokfors (textläsning, andakt), Lisen Borgmästars (orgel, piano, dir.), Anna-Karin Johansson (sång, flöjt), Chorus Novus (sång) mfl.

"O du saliga,
o du heliga,
jordens fröjdfulla högtidsdag!
Ära ske Herran nära och fjärran!
Änglar förkunnar Guds välbehag.

Född är Frälsaren,
och Förlossaren,
Kristus, Herren, i Davids stad.
Kommen är friden,
himmelska tiden
nu är fullbordad. Min själ, var glad!



Gåvor heliga, outsägliga, ger oss Gud av barmhärtighet. Krist vare hälsad! Världen är frälsad. Fröjda. o fröjda dig, kristenhet!"

Kyrkan var välfylld när vi sjöng lovsånger i juletid ur Finska Missionssällskapets sånghäfte: "De vackraste julsångerna 2015". En av de sånger/psalmer som ljöd högst var "O, du saliga, o du heliga".

Kaplan Jockum Krokfors sade i den korta andakten att godhet är viktigt. Han nämnde att många med fog kritiserar julen för att vara så kommersialiserad och han ställde också frågan om det är rätt att vi myser och gottar oss när det finns så mycket lidande i världen. Han lyfte dock fram gemenskap och godhet som viktiga faktorer. Det är viktigt att umgås och ta vara på familj och släkt så länge man har dem runt sig. Det är också viktigt att sprida godhet, vilket vi också gör när vi ger varandra gåvor. Ytterst härstammar ju godhet och gåvor från barmhärtighetens Gud. Han nämnde även i sammanhanget tre goda exempel från den lidande kristna kyrkan i bla. Syrien och Egypten där han nyligen träffat mänskor som sprider godhet och barmhärtighet mitt i den grymmaste verklighet bland mänskor som förlorat allt eller lever under de svåraste omständigheter.

Psalmen "När juldagsmorgon glimmar" har också ovanligt fina ord. Likaså sången: "Ett barn är fött på denna dag". Psalmen "Stilla natt, heliga natt!" hör också till vår kära psalmskatt. Psalmen "Härlig är jorden" sjöngs stående under sista versen.




"O du Fröhliche, o du Selige" (Eva Lind) "O du, saliga, o du heliga":
https://www.youtube.com/watch?v=_NLU_kWA2Z8










Foton (från tidigare år av Jakobstads kyrka, stjärnan är från Jerusalem): Kerstin Lindén




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar