Powered By Blogger

onsdag 2 april 2014

MKV - Somalia och Kenya - HERREN är mitt ljus och min frälsning, för vem skulle jag frukta? God will be your glory

"Solen skall inte mer vara ditt ljus om dagen, månen skall inte mer lysa dig med sitt sken, HERREN skall vara ditt eviga ljus, din Gud skall vara din härlighet."

Kyrie eleison! 1 Tim. 1:1, 2:1-6. Ps. 27:1. Jes. 60:19. Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 12/2014 (Ordf. Johan Candelin)

Tack- och böneämnen: SOMALIA (bön för föräldralösa döttrarna till halshuggen kristen mor, för de kristna, för landet)  och KENYA (bön för offer för attack mot kyrka, för de kristna i Kenya, för evangeliets framgång)

Prayer bulletin
http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=0eef92fae4
Viikkoraportti:
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=2b03f729b5

1 Tim. 2:1-6 "Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen. Ty Gud är en och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen i allas ställe. Detta vittnesbörd skulle framföras när tiden var inne," First of all, then, I urge that supplications, prayers, intercessions, and thanksgivings be made for all people, for kings and all who are in high positions, that we may lead a peaceful and quiet life, godly and dignified in every way. This is good, and it is pleasing in the sight of God our Savior, who desires all people to be saved and to come to the knowledge of the truth. For there is one God, and there is one mediator between God and men, the man Christ Jesus, who gave himself as a ransom for all, which is the testimony given at the proper time."

Ps. 27:1 "HERREN är mitt ljus och min frälsning, för vem skulle jag frukta? HERREN är mitt försvar, för vem skulle jag vara rädd?"

Jes. 60:19 "Solen skall inte mer vara ditt ljus om dagen, månen skall inte mer lysa dig med sitt sken, HERREN skall vara ditt eviga ljus, din Gud skall vara din härlighet."

"The Lord is my light and my salvation; whom shall I fear? The Lord is the stronghold of my life; of whom shall I be afraid?" Ps. 27:1

Is. 60:19 "The sun shall be no more your light by day, nor for brightness shall the moon give you light; but the Lord will be your everlasting light, and your God will be your glory."




Lovsång - praise: "Würdig ist das Lamm" (Agnus Dei):
http://www.youtube.com/watch?v=TefKqVtw4e4

SOMALIA

KRISTNA HALSHÖGGS OFFENTLIGT I SOMALIA


"Den 4 mars kallade medlemmar av den jihadistiska gruppen Al-Shabaab invånarna i hamnstaden Barawa i sydöstra Somalia till stadens centrum för att bevittna avrättningen av Sadia Ali Omar (41) och hennes kusin Osman Mohamoud Moge (35), som hade upptäckts vara kristna. Ett ögonvittne berättar att innan de halshöggs kungjorde en av militanterna:

”Vi vet att dessa två är kristna som nyligen kom tillbaka från Kenya - vi vill utplåna varje hemlig kristen som bor inom mujahidins (jihadisternas) område.”

I folkmassan som bevittnade avrättningen fanns Sadias två döttrar, 8 och 15 år gamla. Enligt uppgift skrek den yngre av döttrarna och ropade att någon skulle rädda hennes mamma. Flickorna förflyttades senare till en annan plats med hjälp från en vän. Enligt en källa fruktar man nu att Al-Shabaab ska hålla ett öga på flickorna för att senare döda dem också.

”De har spioner överallt i Somalia”, säger en icke namngiven källa.

Al-Shabaab är den somaliska cellen i det militära islamistiska organisationen Al-Qaida. Bland deras mål finns att införa strikta sharialagar och rensa bort alla kristna ur landet. Gruppen misstänks ligga bakom ett antal attacker mot kristna i Somalia. Eftersom att lämna islam är belagt med dödsstraff i landet måste kristna samlas i hemlighet. Ändå är somalier med kopplingar till Kenya, där majoriteten av befolkningen är kristen, starkt misstänkta av Al-Shabaab."

- "Vi ber för de kristna i Somalia och för landet som helhet. Vi vill också be speciellt för de två döttrarna till Sadia Ali Omar som nu hålls gömda, att de ska bli tröstade och inte förlora hoppet. Vi ber att Gud ska ge styrka, vishet och frimodighet till sitt folk i Somalia och sätta stopp för den ondska som utövas där.  Må Gud visa människorna i Somalia sitt ljus så att de kan ta emot hans kärlek i sina liv."


KENYA

"Under en gudstjänst i den fullsatta Joy Jesus Church i Likoni den 23 mars stormade två beväpnade män in.

”Båda bar stora vapen och började skjuta omkring sig. Jag föll till marken och kunde höra skrik”, berättar Lilian Omondi, som ledde en bön vid tiden för attacken. Två personer dog på platsen och ytterligare två dog av sina skador. Dessutom vårdas 17 personer på ett sjukhus nära Mombasa, landets näst största stad. Lokalpolisen bedömer att männen var beväpnade med automatvapen, baserat på det stora antal patronhylsor som hittades i kyrkan. Angriparna kunde fly innan polisen hade hunnit till platsen.

”Det här visar alla tecken på att vara ett terrordåd, eftersom angriparna inte stal någonting och verkade fokuserade på att döda”, säger polischef Robert Mureithi.

Ingen har tagit på sig ansvaret för attacken, men ett stort antal attacker mot kyrkor i Kenya är kopplade till Al-Shabaab. Säkerhetsåtgärder har vidtagits, men dessa attacker är fortsättningsvis ett återkommande problem.

”Våra poliser finns där ute, de gör allt de kan för att bekämpa brottslighet och terrorism”, säger inrikesminister Joseph Ole Lenku.

Ändå finns det en fortsatt oro i Kenya över hur enkelt dessa attacker går att genomföra."

- "Vi ber för offren för attacken mot Joy Jesus Church i Likoni. Må Gud ge tröst och styrka till alla dem som har mist en familjemedlem eller vän. Vi ber att de kristna i Kenya inte ska behöva leva i rädsla, utan kunna leva ut sin tro och dela Guds eviga kärlek till dem som inte ännu känner honom."

Martyrkyrkans vänner r.f.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar