Powered By Blogger

torsdag 15 november 2012

Prize winners - two brave women - "Freedom is indivisible" - "Jag hoppas att rädslan ger mig kraft"


 * Iryna Khalip, Belarus
Д. Санников: "Свобода -- это выпрыгнуть из клетки".


Sapiyat Magomedova, Dagestan





Deutsche Welle: Belarusian journalist Irina Khalip has been awarded the Hermann Kesten Prize for her courage in promoting democracy. She is under house arrest and was unable to attend Sunday's ceremony held in Darmstadt, Germany.



Iryna Khalip, Belarus: http://www.dw.de/prize-winner-khalip-freedom-is-indivisible/a-16370688
"Im only nominally free. In reality, I've been placed under house arrest. I'm not allowed to leave Belarus. I have to report to the police every Monday. I'm not allowed to leave my house after 10 p.m. and sometimes the police check late at night whether I'm at home."--- My main message is that freedom is indivisible. There's no freedom of assembly without freedom of religion. Freedom of religion is impossible without freedom of expression. You can't have free enterprise, without freedom of opinion. You can either have freedom in its entirety - or no freedom at all. But I think that freedom of expression is the most important."

"The word is not only immortal - it is free":
 http://www.charter97.org/en/news/2012/11/12/61286/
"When in KGB prison where I was threatened that I would be imprisoned for 15 years during which time my son would be in an orphanage, because the same fate was prepared for my husband, I remembered the books of Alexander Solzhenitsin, Varlam Shalamov, Anatoly Rybakov who went through Soviet prisons and camps. So I  understood that in my country that bade farewell to the remnants of the Soviet Union 20 years ago nothing has changed.  That meant that all their methods are well known, I have read about it."




 

Svenska Dagbladet: Årets Per Anger-pristagare, Sapiyat Magomedova från Dagestan, är människorättsadvokat. Hon företräder människor som själva eller vars anhöriga har torterats, våldtagits eller avrättats.

Sapiyat Magomedova, Dagestan
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/forsvara-demokratin-kraver-mod_7605410.svd
"Magomedova har drivit och vunnit till synes omöjliga rättsfall och är en av de starkaste rösterna för mänskliga rättigheter i norra Kaukasus."

"Jag hoppas att rädslan ger mig kraft":
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/jag-hoppas-att-radslan-ger-mig-kraft_7660078.svd
"Det sker mord och andra våldsamheter så gott som dagligen. Det är en förintelse av Dagestans unga befolkning som pågår,--- Ofta skjuts unga misstänkta män och det är först i efterhand som man kontrollerar att de verkligen var terrorister. Det är ryska säkerhetstjänsten som dödar flest människor och de samarbetar sällan med våra egna poliser. --- Jag skulle ljuga om jag sade att jag inte var rädd. Men det finns två sorters rädsla, den som paralyserar och den som mobiliserar. Jag hoppas att min rädsla ger mig extra kraft, säger Sapiyat Magomedova."

http://www.frontlinedefenders.org/node/17812
"...on 17 June 2010 in which Sapiyat Magomedova was attacked and severely beaten by police officers Batirbi Magdiev and Nariman Mollaev at Khasavyurt police station."




Congratulations to both of you!


"Свобода -- это выпрыгнуть из клетки".  (Sannikov jr.) "Frihet är att hoppa ut ur buren".






Foto: Erik Lindén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar