Powered By Blogger

torsdag 22 november 2012

MKV - Abrahams, Isaks och Jakobs Gud - Indien/Nepal, Iran och Gaza

I Jesu namn. Jesus är Herre! 1 Tim. 1:1, 2:1-6. 2 Mos. 3:6, 2 Sam. 23:3-4 Shalom Jerusalem!

Martyrkyrkans vänner r.f. veckorapport 40/2012

Tack- och förbönsämnen: INDIEN/NEPAL (tack för bibelskola, evangeliets spridning), IRAN (tack för frigivning, bön för husförsamlingar) & GAZA (kristna minoriteten)

Evangeliet når nya höjder - bibelskola på Himalayas sluttningar



1 Tim. 1:1 "Från Paulus, Kristi Jesu apostel på uppdrag av Gud, vår Frälsare, och Kristus Jesus vårt hopp," Paul, an apostle of Christ Jesus by command of God our Savior and of Christ Jesus our hope,"


1 Tim. 2:1-6 "Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen. Ty Gud är en och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen i allas ställe. Detta vittnesbörd skulle framföras när tiden var inne," First of all, then, I urge that supplications, prayers, intercessions, and thanksgivings be made for all people, for kings and all who are in high positions, that we may lead a peaceful and quiet life, godly and dignified in every way. This is good, and it is pleasing in the sight of God our Savior, who desires all people to be saved and to come to the knowledge of the truth. For there is one God, and there is one mediator between God and men, the man Christ Jesus, who gave himself as a ransom for all, which is the testimony given at the proper time."


2 Mos. 3:6 "Och han (Gud) sade: "Jag är din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud." And he said, “I am the God of your father, the God of Abraham, the God of Isaac, and the God of Jacob.” Exodus 3:6a

2 Sam. 23:3-4 "Israels Gud har talat, Israels klippa har sagt till mig: "Den som regerar över människor i rättfärdighet, den som regerar i Guds fruktan, han är lik morgonens ljus när solen går upp, en morgon utan moln, då jorden grönskar genom solsken efter regn." The God of Israel has spoken; the Rock of Israel has said to me: When one rules justly over men, ruling in the fear of God, he dawns on them like the morning light, like the sun shining forth on a cloudless morning, like rain that makes grass to sprout from the earth." (ESV)



Prayerbulletin: http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=ef02661843


Lovprisning - praise:

 http://www.youtube.com/watch?v=_p63ol1I66E  
"Stora och mäktiga är dina gärningar" 

"I Kristus själv" (Laudate Eum)
http://www.youtube.com/watch?v=MhnALTbuFJY

 

INDIEN/NEPAL


"Med utgångspunkt i staden Mirik i Västbengalen, Indien, verkar sedan september en mobil bibelskola. Hittills har man utbildat ett trettiotal pastorer, vilka sänds ut två och två för att sprida evangelium i de kringliggande bergsbyarna. Bland de som deltar i arbetet finns vår broder Olle Rosenqvist från MKV. Tillsammans med MKV:s samarbetspartner broder Dawa och pastor Natanael Khaling har han fått vara med och starta 30 nya församlingar i ett område där det så sent som år 2009 endast fanns två stycken.

Vid en resa till Västbengalen i oktober fick våra medarbetare även möjlighet att besöka en bibelskola i Nepal på 4000 meters höjd. Utbildningen fortgår i 40 dagar och resulterar i 21 nya pastorer. Tidigare har det inte funnits kristna församlingar i området."

(Källa: MKV)

- (Himalaya) Vi tackar Gud för väckelsen i Himalaya och ber att evangeliet ska nå ut till alla dem som inte ännu har hört det. Vi ber om beskydd för alla dem som är delaktiga i detta och om framgång i deras arbete för Guds rike och evangeliets spridning. Vi vill be om Guds välsignelse för våra bröder och systrar i området och att deras tro ska hållas brinnande.




IRAN



I Veckorapport 35, 2012 skrev vi om sju kristna bröder och systrar från Church of Iran som arresterades vid en räd mot en bönesamling i staden Shiraz i södra Iran. Efter att ha fängslats fördes samtliga till underrättelseministeriets fängelse Plaque 100. Nu har vi fått uppgifter om att två av dessa, Roxanna Foroughi och Bijan Haghighi, har blivit tillfälligt frigivna mot borgen den 25 oktober respektive 1 november. Som borgen gav de frigivnas anhöriga lagfartshandlingarna till sina hus. För närvarande finns ingen uppdaterad information om läget för de övriga fem.

Sedan gruppen fängslades har man enligt den regionala nyhetsbyrån kartlagt fyra illegala nätverk – husförsamlingar – i Shiraz, och arresterat deras ledare. Församlingarna har förklarats olagliga och kopplats till ”sionistiska propagandainstitutioner” utomlands. Grupperna ska även, enligt en rapport, stödas av Storbritannien och USA.

Samtidigt som höstens händelser visar på ett hårdnat andligt klimat i Iran med svåra omständigheter för de kristna som följd, så ser vi med stor glädje hur Guds rike går framåt i landet trots allvarliga hot. Under sommaren delades 33 000 Nya testamenten på farsi ut till iranska turister utomlands, varav praktiskt taget samtliga togs emot och fördes in i Iran.


(Källa: www.assistnews.net, www.mohabatnews.com, MKV)

- Vi tackar för frigivningen av de två kristna i Iran och ber att de övriga ska bli styrkta och uppmuntrade i sin svåra situation. Vi ber att såväl de som deras anhöriga ska få känna frid mitt i oron. Vi ber för de husförsamlingar som finns i landet, att de ska få frimodighet, vishet och kraft att stå för sin tro. Vi vill också be att de Nya testamenten som har nått landet ska öppna människors hjärtan och att Guds rike ska fortsätta göra framsteg i Iran.




GAZA


Vi ber för den krympande kristna minoriteten i Gaza. På några få år har antalet kristna i området sjunkit från 3500 till cirka 1500. Vi ber att de ska få känna frid och trygghet trots att det stormar runtomkring. Vi vill be om skydd för dem, och be att Guds rike ska få gå fram även där.


(Källa: www.assistnews.net)



Martyrkyrkans vänner r.f.
http://www.martyredchurch.net/fi





FÖRBÖNSTILLÄGG:

- mänskorättskämpen Vadim Kuramshin i Kazakstanskt fängelse:
http://minkristnasamhllsblogg.blogspot.fi/2012/11/injustice-in-kazakhstan-human-rights_21.html

- situationen i Israel (Give peace a chance - video) Shalom Jerusalem!
http://www.ec4i.org/index.php?option=com_content&view=article&id=128:give-peace-a-chance&catid=74:press-releases&Itemid=53

- This church in India:
http://www.csimin.com/

 





Foto: Kerstin Lindén (Karleby stadskyrka)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar