Powered By Blogger

onsdag 28 december 2011

Jesus har kommit för att frälsa syndare

Ur: Lutherskt Församlingsblad 2/95 (Ingemar Andersson)

"Nu så är vår önskan vunnen:
Salighetens Gud är född;
nådens sol är nu upprunnen,
livet säd blir nu utströdd.
Himlens här basunar ut
över oss Guds nåds beslut."




JESUS HAR KOMMIT FÖR ATT FRÄLSA SYNDARE

"Det är ett fast ord och värt att på allt sätt mottagas, att Kristus Jesus har kommit i världen för att frälsa syndare, bland vilka jag är den främste."

1 Tim. 1:15

"Det är inte underligt att den främste bland syndare med stor glädje talar om och prisar Herrens Jesu ankomst. För en sådan är Frälsarens födelse en betydelsefull tilldragelse, ett obeskrivligt stort glädjeämne. Jesu födelse är ett ämne, som i jultid behandlas både i sång och predikan jorden runt och borde vara orsak till glädje för varenda människa. Man allt blir så andefattigt och tomt om inte apostelns erfarenhet blivit ens egen: "Jag är den främste bland syndare." Den som tröstar sig med att han i alla fall är någorlunda god, inte så grovt har överträtt Guds bud utan egentligen är en rätt så hygglig människa och ingen stor syndare - för en sådan kan ju omöjligt Frälsarens ankomst bli någon stor glädjefest. Nej, där blir det en tillgjord, ytlig fröjd. Men nog är det fattigt att vara tom och kall i hjärtat, då änglaskaran i skyn och Guds barn på jorden jublar och sjunger glädjesånger! Herre, öppna våra ögon och öron - över oss själva och över julens budskap och gåva!

Det första julevangeliet förkunnades av Herrens själv redan på syndafallets dag. Om detta skriver C.O Rosenius: "Hans förbarmande hjärta kunde icke fördraga att hans förlorade barn i sin ångest och förskräckelse skulle ligga över natten bakom träden och tänka på hans vrede och dom, att de skulle 'döden dö' utan att hava en enda stråle av hopp och tröst."

Därför sökte han upp syndarna och förkunnade för dem det som redan i evighet var beslutat: Kvinnans säd skall söndertrampa ormens huvud. Kristus Jesus skall komma i världen för att frälsa syndare. Och tiderna igenom har Herren fortsatt med denna predikan och i sitt ord förklarat och utlagt sitt löfte. "Jungfrun skall varda havande och föda en son, och hon skall giva honom namnet Immanuel - det är Gud med oss." - " Ett barn varder oss fött, en son bliver oss given, och på hans skuldror skall herradömet vila; och han skall heta Underbar i råd, Väldig Gud, Evig Fader, Fridsfurste. Så skall herradömet varda stort och friden utan ände över Davids tron och över hans rike; så skall det befästas och stödjas med rätt och rättfärdighet, från nu och till evig tid."

"I hans dagar skall Juda varda frälst och Israel bo i trygghet; och detta skall vara det namn man skall giva honom: Herren vår rättfärdighet." Och så har Herrens trogna likt Simeon och Hanna i väntan och längtan gjort psalmistens ord till sina: "Ack, att från Sion kommer frälsning från Israel! När Herren återupprättar sitt folk, då skall Jakob fröjda sig, då skall Israel vara glad."

När tiden är fullbordad sänder Gud sin Son. I julnatten förkunnar ängeln: "Se, jag bådar eder en stor glädje, som skall vederfaras allt folket; ty i dag är eder född Frälsaren, som är Kristus, Herren, i Davids stad." Och änglaskaran jublar: "Ära vare Gud i höjden och frid på jorden, till människorna ett gott behag."

Nu så är vår önskan vunnen:
Salighetens Gud är född;
nåden sol är nu upprunnen,
livets säd blir nu utströdd.
Himlens här basunar ut
över oss Guds nåds beslut.

Så har då det alldeles ofattbara skett: den Evige, Allsmäktige, genom vilken allt är skapat, ligger i krubban i Betlehems stall. "Erkänt stor är gudaktighetens hemlighet: Han som blev uppenbarad i köttet..." (1 Tim. 3:16) Barnet där i krubban är Guds tecken på att han är med och för oss. Och är Gud för oss, vem kan då vara emot oss? Men barnet är inte bara ett tecken på Guds nådiga vilja beträffande syndares frälsning. Barnet är Frälsaren. Han skall bära namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk ifrån deras synder.

Genom ett helgat liv fullbordade Jesus Guds lag och i lidande utgav han sig själv i blodig död på förbannelsens kors. Frälsningens verk är fullbordat. Guds löfte från lustgården är uppfyllt Kvinnans säd har söndertrampat ormens huvud och botat och återställt det som genom syndafallet förlorades.

"Därför, så sant du ser världen försänkt i synder, så sant ser Gud alla människor i Kristus fullkomligt försonade, rättfärdigade och helgade, ja, så täcka, som då han i begynnelsen såg på allt, det han hade gjort, och se, det var mycket gott." (Rosenius)

Kristus Jesus har kommit för att frälsa syndare. Det är ett fast ord! Vore det människoord kunde fastheten betvivlas, men nu har Gud själv sagt det och då är det en orubblig sanning. Det är också ett ord värt att ta emot. Ty mottagandet av ordet om Frälsaren, innebär personlig delaktiggörelse av det han har vunnit åt alla människor: syndernas förlåtelse, rättfärdighet, evigt liv och salighet. Men att inte ta emot detta fasta ord, är detsamma som att föredra helvetets pina framför himlens salighet. Ändå handlar många människor så. Hellre än att som den främste bland syndare fly till honom, som gör den ogudaktige rättfärdig, vill man bli bedragen av de många falska tröstare som säger: "Allt står väl till, allt står väl till." Och så går man fort förbi Guds ords krav på helighet och rättfärdighet och finner sig därför vara så pass hygglig, att man blir alldeles oförstående för behovet av en Frälsare - och därför också utan all sann julglädje.

Men kanske du, käre läsare, har funnit dig vara en syndare. Efter många försök att leva så som Guds ord fordrar av en kristen människa, har du tvingats konstatera: Jag är för dålig. Jag är oförmögen till det goda. Ju längre jag har hållit på att försöka lyda Gud, desto sämre har det blivit. Kanske kunde jag en gång ha vågat hoppas på nåd för allt, men nu är jag bankrutt och utanför alltsammans.

Månne du ändå inte skulle vända dina steg emot Betlehem. Det är så många syndare, som har vandrat den vägen före dig och likt herdarna kunnat vända tillbaka prisande och lovande Gud. Herren har fått öppna deras ögon så att de i krubban sett sin Frälsare. Och samma sak ville han få göra med dig. För det är ett fast ord och värt att på allt sätt mottagas, att Kristus Jesus har kommit i världen för att frälsa syndare, bland vilka jag är den främste.

Då vågar jag ej låta bli
att tro och vara nöjd,
då vågar jag ej se förbi
försoningsvärdets höjd;
ty är hon stor, min syndaflod,
långt större Lammets död och blod.
Jag är av hjärtat nöjd.
Nu allt vad mänska heter, kom
till denna julfröjd ren´!
Fast icke du är ren och from,
du likaväl är en
av dem, som Gud till broder fått.
I himlens arv du har en lott,
så var av hjärtat nöjd!


Ur Lutherskt församlingsblad 2/95
http://www.lutherskaforsamlingen.se/lfb/lfb2951.htm


Ingemar Andersson



Foto: Julia L. (detalj av vår julgran med Luthercitat och bibelord, 2011)
Texten på bandet: "I alla som haven blivit döpta haven iklätt eder Kristus", det är, ni har förflyttats utanför lagen till en ny födelse, som skett i dopet. Därför äro ni icke längre under lagen, utan ni har blivit iförda en ny klädnad, Kristi rättfärdighet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar