Powered By Blogger

måndag 4 april 2022

"Skaffa mig rätt"

 5 s i fastan (Judica) Skaffa mig rätt. 

"Skaffa mig rätt, Gud, för min talan," Ps. 43:1a

"Rädda mig från mina fiender, HERRE. Hos dig söker jag skydd." Ps. 143:9

- En av texterna för senaste söndag handlar om hur Gud prövar Abraham genom att be honom offra sin ende son. Abraham lyder Guds uppmaning, i tydlig och full förvissning om att Gud har en god plan trots allt. Händelsen beskrivs i 1 Mos. 22. 

Det som Abraham säger till sina tjänare som följde med på färden visar att han har fullt förtroende för Gud. "Han (Abraham) sade då till sina tjänare: "Stanna här med åsnan. Jag och pojken går dit bort för att tillbe, och sedan kommer vi tillbaka till er." (1 Mos. 22:5)

"... sedan kommer vi tillbaka till er."

Abraham trodde att Gud skulle utse åt sig ett lamm till brännoffer. Detta säger han till sin son Isak (v. 8)

Gud försåg dem med ett brännoffer. Det fanns en bagge som hade fastnat med hornen i ett snår som Abraham kunde använda. HERREN förser. (v. 14)

Gud själv avstod sin ende Son när han tillät att Sonen offrade sitt liv för oss för att vinna en evig återlösning (Hebr. 9:12) och frälsning. Kristi blod renar oss och ger full förlåtelse för våra synder. "Kristus har genom den evige Ande framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud." (Hebr. 9:14b) Jesus har friköpt oss och försonat oss med Gud. "Han fullgjorde vad vi borde och blev vår rättfärdighet..." sjunger vi i en psalm.

"Abraham trodde på HERREN, och han räknade honom det till rättfärdighet." (1 Mos.15:6, Gal.3:6)

"Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet." 1 Joh. 1:9

Tron på Kristus rättfärdiggör. Rättfärdiggörelsen är ett friande domstolsutslag. Den Kristus-troende är frälst av nåd och genom tron allena. 






Foto: KL, målning: Julia L. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar