Powered By Blogger

söndag 21 mars 2021

Marie Bebådelsedag - Nåd utöver nåd

 Söndag 21.3.2021. Jungfru Marie Bebådelsedag. Julen och våren möts. 

- Så här löd det i lördags kl. 18.30 på kvällen vid Församlingscentret i Jakobstad när Fokus sände live under Kristian Östmans ledning. "Kick" skötte all teknik såsom all belysning, allt ljud, all inspelning/streaming helt själv. Dessutom hade han ställt fram en "studio" med en soffa och allt, så vi andra hade bara att komma dit och sätta oss ner. 

Iris och Bobo Dahlbacka ledde lovsången och inledde mötet med den välvalda sången "Jesus, Du är Konung mitt ibland oss". 

Sedan var det min tur att vara mötesledare och jag inledde så här: 

Shalom! Frid!

Jag heter Kerstin. Välkomna till Fokus vittnesbördskväll! Med mig har jag: Ralf Salo, Johan Byggningsbacka, Iris & Bobo Dahlbacka och "Kick" Kristian Östman som sköter om tekniken. 

- "Där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem" säger Jesus i Matt. 18:20. Vi är några flera än två eller tre här i kväll, men inte heller flera än vad restriktionerna tillåter (vi var 6 personer). 

"Frukta inte, var inte rädd" står det 366 gånger i Bibeln. 

I morgon, söndag, firar vi Marie Bebådelsedag. Ängeln Gabriel berättar för jungfru Maria att hon skall föda en son och ge honom namnet Jesus (Luk. 1:26f) 

Texten fortsätter med Marias besök hos Elisabet som också väntar barn; Johannes (Döparen). 

- Det är som om julen och vårljuset möts här! Vårsolen har ju återvänt till oss också, även om vi har stora snödrivor utanför dörr och fönster här...

Gud blev mänska och ville dela våra villkor. Gud har försonat oss med Gud. Vi har frid med Gud. 

Han offrade sin egen Son (Abraham behövde inte göra det). 

"Se, Guds Lamm, som tar bort världens synd." (Joh. 1:29) säger Johannes och pekar på Jesus. 

- Och varje dag får vi vända om till vår barmhärtige Gud. 

Fri bön med syndabekännelse. Juniorbönen. 

Avlösningsord: "Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus." (Rom. 8:1) 

***

Efter inledningen blev det ett lovsångspass under Iris & Bobos ledning. Några lovsånger: "Hosianna, hosianna, hosianna i höjden", "Vi vill hylla och tillbe Dig, för att Du är den Du Är",  "Ära, ära till Guds Lamm", "Helig, helig, helig", "Nåd utöver nåd, en frälsning underbar, du Guds Lamm som världens synder bar" mfl. 

Sedan fick lekmannapredikanten Ralf Salo och Johan Byggningsbacka ta plats i soffan. Ralf berättade om Guds gärningar bla. i Fokus och Johan vittnade över temat: "Från mörker till ljus - allt är Guds nåd från början till dags dato." 

"Han (Gud) skall ha äran för att han lyfte mig upp ur fördärvets grop och jag fick sätta min fot på Klippan, Jesus Kristus, som håller!" sa Johan. 

Iris och Bobo Dahlbacka ledde oss i en lovsång innan Ralf och Johan bad för förbönsämnena bla. för vår egen stad. 

***

Jag fick sedan tacka Johan för hans fina och frimodiga vittnesbörd. 

Eftersom jag, min vana trogen, hade tagit med mig min judisk-kristna böneschal, det blå-vita Finlandsljuset, det röda ljuset som brann för lidande kristna, den vit-röd-vita Belarusflaggan (som jag viftade med!) för förtryckta folk, berättade jag kort om dem. "Vi har också alltid ett fönster öppet mot Jerusalem, i Fokus", sa jag. Jag nämnde även att vi ska be för Myanmar/Burma och den kristna minoriteten där. Maria-statyn jag hade med mig, är från Madeira och den tog jag med eftersom det är Marie Bebådelsedag på söndag. 

Ett bibelställe från Jes. 41:10 sammanfattade kvällen: 

"Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud, jag styrker dig, jag hjälper dig, jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand."

Mötet avslutades med Herrens välsignelse sjungen, under ledning av lovsångsledarna. 

Fokus virtuellt (uppe ca ett dygn) på youtube:


***

Ps. Det var första gången jag deltog i någonting dylikt och det var nog spännande i början, trots att vi alla fick personlig förbön. Mot slutet var det mera avslappnat. Sedan händer ju alltid oväntade saker i ens personliga liv och närhet när man ska delta i ett dylikt uppdrag... Men det gick nog rätt bra ändå. 




Foto 20.3.2021: KL ("Kick" in action)

 











Foto 20.3.2021: KL (judisk-kristen böneschal, Belarusflaggan för förtryckta folk, rött böneljus för lidande kristna, blå-vitt Finlands ljus för vårt eget land och vår stad och vi har alltid ett fönster öppet mot Jerusalem i Fokus. Maria-statyn är från Madeira. Blommor hade jag också med mig; påskliljor och hyacinter och ett litet lamm. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar