Powered By Blogger

fredag 22 maj 2020

Bön - Sanningens Ande

Shalom! Kristi himmelsfärdshelg. Exaudi (Hör, Herre).

Joh. 7:37-39



"På den sista dagen, den största i högtiden, stod Jesus och ropade: "Om någon törstar, så kom till mig och drick! Den som tror på mig, ur hans innersta skall strömmar av levande vatten flyta fram, som Skriften säger." Detta sade han om Anden, som de skulle få som trodde på honom. Ty Anden hade ännu inte blivit utgjuten, eftersom Jesus ännu inte hade blivit förhärligad."

***





Jag kom att tänka på den här psalmen:

1.
Den dag du gav oss, Gud, är gången,
och mörker sänkes kring oss ned.
Ditt lov steg upp i morgonsången,
ditt lov skall signa nattens fred.

2.
När jorden sig i rymden vänder
och ljuset går från trakt till trakt,
ditt lov väcks upp i nya länder.
Din kyrka håller troget vakt.

3.
Den sol som oss till vila viger
för andra tänder arbetsdag.
Ur andras hjärtan bönen stiger
om kraft att vandra i din lag.

4.
Pris vare dig som jordens bana
igenom öde rymder sträckt
och som av jordens folk vill dana
en enda helig mänskosläkt.



John Ellerton 1870. Övers. Johan Alfred Eklund 1912, Natanael Beskow 1936, bearb. | Melodi: Clement Cotterill Scholefield 1874.


1 Tim. 1:8 "Vi vet att lagen är god, om man brukar den rätt."

***


"Den dag du gav oss, Gud, är gången" (text):
https://psalmbok.fi/psalm-525-den-dag-du-gav-oss/


"Den dag du gav oss Gud, är gången" (Peter Tikkanen trio):
https://www.youtube.com/watch?v=MtWu2AlAQyw


"Du är en god Gud, full av barmhärtighet":
https://www.youtube.com/watch?v=FNU1DYdOr9g


"På dig min Gud förtröstar jag":
https://www.youtube.com/watch?v=-B8kx9TtAy4




Ps. 27:7-8 "Hör, HERRE! Jag höjer min röst och ropar, var mig nådig och svara mig. Mitt hjärta tänker på ditt ord: "Sök mitt ansikte! Ja, ditt ansikte, HERRE, söker jag."


Rev. Martti Vaahtoranta:

"Jeesus ei Helatorstaina "siirtynyt etätöihin", kuten mukanokkelasti sanotaan, vaan Hän nousi tosi Jumalana Isän oikealle puolelle voidakseen myös tosi ihmisenä olla meitä lähempänä kuin me itse "joka päivä maailman loppuun asti".
Puhtaassa jumaluudessaan Hän on meitä kohtaan kuluttava tuli, mutta ihmiseksi tulleena Jumalan ja Marian Poikana Hän on meidän Lunastajamme, joka ei koskaan väisty lunastamiensa luota."


Foto: KL (20.5.2020)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar