Powered By Blogger

onsdag 16 november 2016

MKV - Uganda och Marocko

Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 38/2016 (Ordf. Johan Candelin)


Tack- och böneämnen: UGANDA (bön för två unga pojkar på flykt efter våldshot, bön för familj som skyddat dem och förlorat sitt hem)

och MAROCKO (kristen man utsatt för mordförsök, för religionsfrihet i landet)




Prayer bulletin:
http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=75f034e386

Muslimer i Uganda brände hem dit pojkar flytt efter våldshot


UGANDA

"Söndagen den 30 oktober tvingade sig muslimer in i Stephen Mungazis (41) hem i byn Kobolwa i Kibuku-distriketet i östra Uganda. De letade efter två unga flyktingpojkar, som av säkerhetsskäl förblir anonyma, för att de hade rymt hemifrån efter att det inför deras föräldrar blivit avslöjat att pojkarna konverterat till kristendom. Pojkarna hade sökt skydd hos Mungazi och hans familj som är kristna, efter att deras föräldrar hade förhört dem och hotat döda dem för att de konverterat. Mungazi hade fått ta emot hotfulla meddelanden från pojkarnas föräldrar, men erkänner att han inte tog dem på allvar.

”Jag började få hotfulla meddelanden till min telefon där jag beskylldes för att ha omvänt pojkarna till kristendom och för att jag inhyser dem i mitt hus utan föräldrarnas tillstånd”, berättade Mungazi.

Mungazi hade låtit pojkarna bo hos honom i sju månader när hans hem plundrades och brändes av medlemmar i ett sharia-medborgargarde. Pojkarnas far organiserade mobben för att straffa dem för apostasi. Mungazi och hans familj flydde från den uppretade mobben till sin kyrka och rapporterade attacken för pastorn.

”Nu handlar det om liv och död för min familj”, sade Mungazi till pastorn. ”Vart ska jag föra dem? Jag har förlorat allt som fanns i huset.”

Mungazi berättar vad som hände vid attacken.

”Omkring klockan sex på kvällen såg jag en grupp människor röra sig mot mitt hus och genast kom jag att tänka på varningarna och sa till min familj att söka skydd. När angriparna kom närmare såg jag att några av dem hade muslimsk klädsel. Där och då sprang också jag för livet. Efter 20 minuter såg vi lågor komma ut från vår gård. Då visste jag att muslimerna hade bränt ner mitt hus.”

Församlingen sände en av äldstebröderna för att bedöma omfattningen av skadorna av branden. Skadorna var för stora och Mungazi och pojkarna har sedan dess sökt skydd på annat håll.

Äldstebrodern hade hittat ett meddelande från pojkarnas far och hans mobb. Meddelandet lydde: ”Var medveten om att vi inte är klara med dig. Vänta dig mera, värre saker ska ännu hända.”

Tidigare samma månad rapporterades en annan attack i östra Uganda mot ett risplantage-projekt i den muslimska byn Nalidi. En mobb bestående av beväpnade jihadister skadade 27 kristna som deltog i projektet i ett försök att hindra dem konvertera fler muslimer till kristendom. Attacken leddes av en imam vid namn Akiimu. De kristna hade börjat skörda ris för att förse byborna med mat när angriparna kom över dem med långa knivar som används för att hugga brännved och 16 av de kristna fick allvarliga skador såsom djupa sår i huvud, ansikte och händer liksom ryggskador."

(Källa: assistnews.net)



- "Vi ber för de två pojkarna som varit tvungna att fly från sin egen familj. Må Herren ge dem mod och fasthet i sin tro och må de också få se sina familjemedlemmar komma till tro på Jesus. Vi ber om Guds speciella välsignelse och omsorg för Mungazi och hans familj som har tagit hand om de behövande pojkarna."




MAROCKO

"Vi ber för Mohammed Saeed Zao, en kristen man som överlevde ett mordförsök fredag kväll den 4 november. Mohammed är välkänd eftersom han öppet talar för kristnas rättigheter och har deltagit i många intervjuer om religionsvetenskap och religionsfrihet.

När han på kvällen kom till det höghus där han bor i Casablanca kom en man med ett svärd eller en lång kniv ut ur en bil och försökte hugga till honom. Mohammed kunde öppna ytterdörren och skydda sig bakom den. En tidning rapporterade att mannen ropade hot mot Mohammed innan han lämnade platsen. Den 7 november gick Mohammed för att rapportera incidenten för polisen, men det är uppenbarligen så att polisen vägrade registrera någon rapport och kallade Mohammed en ”bråkmakare”.

Vi ber att Mohammed får tröst av Jesus och vishet av den Helige Ande när han försöker hantera situationen, och vi ber om beskydd för liknande mordförsök i framtiden nu när polisen vägrat behandla fallet. Vi vill också be för religionsfrihet i Marocko och om enhet bland de kristna i Marocko och gott samarbete mellan de olika församlingarna i landet."

(Källa: meconcern.org)

Martyrkyrkans vänner rf.



Foto: KL (Pedersöre kyrka)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar