Powered By Blogger

fredag 9 september 2016

Guds kyrka

Kyrkhelg i Karleby 9-11.9.2016. Fredag 9.9 kl. 19.00

Jag deltog i inledningsmötet under Kyrkhelgen och fick träffa likasinnade och goda vänner och även lyssna till Håkan Sunnliden (komminister som slutat i SvK) och teol.dr Bo Brander. Kvällens tema var: "Den bekännande kyrkan" och huvudtema är "Guds kyrka". "Kyrkan är Guds skapelse och en levande organism" sa Larsmoherden Max-Olav Lassila i inledningen och den är utsatt för olika angrepp särskilt i dag (det görs ockupationsförsök mot den). Bekännelsen, det Gud tycker och tänker, är viktigt sa Lassila också.

Sunnliden sade att trosbekännelsen från början är en lovsång för att senare bli en norm framsprungen ur en levande tro. Han inledde med att läsa Petrusbekännelsen som är ett embryo till kyrkans bekännelse. Jesus träder fram i Gamla testamentet. Regula veritatis är de första kristnas bekännelse; Skriften är sann. Den är helig skrift som är normgivande (man hade inte vår tids problem med detta). Trons regel är den apostoliska trosbekännelsens början. Petrusbekännelsen är framsprungen ur ett ödmjukt och öppet hjärta. Men man hade förkunskaper (Jes. 35:f) och man upptäckte vad profeterna hade talat om. Man värnade sig om och vaktade bekännelsen. Den kristna kyrkan har genom bekännelsen en nyckelroll att syngliggöra den kristna tron och det är viktigt att förvalta den.

Bo Brander utgick från 2 Mos. 3:6 "Jag är din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud" (alltså Fädernas Gud, din släkts Gud!) och läste även v. 14 "Jag är den Jag Är". Med detta ville Brander betona att Gud är och vill ha en relation med oss, det börjar med en relation och sedan växer bekännelsen fram. Brander nämnde också bla. Tomas som mötte den sårmärkte och hans stora bekännelse i Joh. 20:28 "Min Herre och min Gud"! Det är en lovsång, en tillbedjan, ett embryo till trosbekännelsen. Brander lyfte också fram sakramentens betydelse (även äktenskapet).

Bo Brander sade också i sitt tal att folkkyrkans bekännelse (tyvärr) är: "Om Gud finns är han kärlek."

Man sänker i dag ribban och tar bort det man inte vill tro på i trosbekännelsen. Jesus säger: Följ mig! Och han är trosbekännelsen själv; "Jag är den Jag Är." (2 Mos. 3:14)

Jag tyckte att psalmen 279 "Gud, vår Gud vi lovar dig, vi bekänner dig, o Herre" med alla verserna bra lyfte fram Guds allmakt, storhet och helighet som även starkt betonades av Bo Brander.

Kören Evangelicum sjöng flera sånger och gjorde det väldigt bra. Inledningsmötet var mycket välbesökt.



Programmet: http://www.kyrkhelg.fi/images/programblad%202016.pdf








Foto: 9.9.2016 Kerstin Lindén (Karleby stadsförsamlings kyrka)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar