Powered By Blogger

måndag 5 oktober 2015

Ruach Adonai - Allsmäktig Gud, Du är upphöjd i evighet, heligt är Ditt namn, El Shaddai - Yksi nimi: Jeesus

* Soli Deo gloria.
Lekmannasamlingen Fokus 4.10.2015 kl. 17.00 (FC) Mikaelidagen.

Vapnet som övervinner ondskan är Lammets blod; Jesu seger.

Ps. 19:15 "Låt min muns tal och mitt hjärtas tankar behaga dig, HERRE, min klippa och min återlösare."

Mats Sjölinds lovsångsteam höll ett fast och inspirerat grepp om kvällen. Vi är glada över deras beredvillighet att besöka oss och dela gemenskapen med oss. Vi var ca 40 personer som hade samlats till Lovsångs- och förbönskväll i församlingshemmet. Ralf Salo medverkade också. Som vanligt tjänade frivilliga lekmän i olika uppgifter som tex att vara välkomnare vid dörren (Martin), vid serveringen, i förbönstjänst för bönelappar (Olle och Helena), i förbönstjänst under hela mötet (Gudrun och Hasse) och i andra uppgifter.

Lovsång handlar inte om att bygga på känslor. Vi riktar blicken mot korset och ärar Guds namn. Lovsång är tillbedjan och att glömma sig själv. Lovsång är överlåtelse. Den bygger på frivillighet, ärlighet och frihet i uttrycksformen. Man kan använda flaggor ("Herren mitt banér" 2 Mos. 17:15, Ps. 20:5), lyfta sina händer, klappa händerna, röra på sig, ja dansa (även om vi är blyga och försiktiga lutheraner), falla ner på knä, man kan sitta tyst och stilla om man vill och man kan bli "av glädje överfallen" - ja, allt ska ändå ske med värdighet och ordning.

"Konungarnas konung är Du" var namnet på den första lovsången vi sjöng. Jag hade lovat att hoppa in som mötesledare denna gång och hälsade välkommen efter denna sång och visade på den israeliska böneduken som manade till förbön för det judiska folket, för Israel och speciellt för Jerusalem som är den "store Konungens stad", vilket Jesus har sagt. Vidare bad vi för lidande kristna och förtryckta folk (det röda ljuset, Vitrysslandsflaggan) samt för vårt eget land (blå-vita ljus). Det är turbulent i vårt land just nu med många "för-och emot"- frågor (äktenskapsfrågan) och andra aktuella frågor (tex. invandringen). Det finns orsak att be!

Vi hade kommit överens om att jag skulle hålla inledningen alldeles i början och att vi sedan skulle övergå i ett sammanhängande lovsångspass eller i tillbedjan inför Gud, under Mats Sjölinds ledning. Han satt vid flygeln.

Inledningen:

- Eftersom det är Mikaelidag tänkte jag säga några ord om änglar. Änglar (Angelos) betyder budbärare. Jag har lånat uppgifterna från khde Lars Borgströms (LFS) predikan och material om änglar.

Änglar är Guds tjänare, de tillber, prisar, utför Guds ärenden på jorden, de kommer till vår räddning (man talar om änglavakt), de bekämpar onda makter så att Guds vilja ska ske på jorden och i himlen och det är ärkeängeln Mikael som leder härskaran.

Luther har sagt att vi som kristna bör veta att om vi inte hade beskydd och till vårt förfogande en väldigt stor skara av änglar (som på Betlehems ängar) som avvärjer ondska och faror, så skulle vi vara mycket mera illa ute och i väldigt stor nöd.

Ondskan rasar eftersom den Onde vet att hans tid är kort. Upp. 12:12 "han (åklagaren, Satan) vet att hans tid är kort."

Nyligen fick vi bekräftelse på detta när vi kunde läsa om skolskjutningar i USA, Oregon där det frågades efter om man var kristen eller inte. Att vara kristen betydde att bli dödad.

Men Lammets blod, Jesu blod på Golgata kors, renar från all synd och räddar oss, även om vi går en bråd död till mötes.

I Upp. 12:11 står "De övervann honom (Satan) genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord."

Den Onde måste gå förbi husen i Egypten där dörrposterna var bestrukna med blod från ett felfritt lamm (2 Mos. 12).

Vapnet som övervinner ondskan är Lammets blod; Jesu seger.

Genom Kristi rättfärdighet finns syndernas förlåtelse i hans blod. Upp. 7:14 "Dessa är de som kommer ur den stora nöden, de har tvättat sin kläder och gjort dem vita i Lammets blod."

Fri bön och bönen Fader Vår.

"Så långt som öster är från väster låter han våra överträdelser vara från oss."


Efter inledningen tog vi upp en kollekt som gick till Martyrkyrkans vänner r.f.


Lovsång och tillbedjan. Några sånger:

- "Öppna mitt hjärta för Dig, Gud", "Vår Konungs majestät", "Herrens härlighet", "Håll mig nu under Ditt beskydd", "Ingen som Du, Gud", "Kom, nu är det tid att tillbe", "Allsmäktig Gud, Du är upphöjd i evighet, Heligt är Ditt namn, El Shaddai", "Gör mitt hjärta rent", "Mer kärlek, mer kraft", "Vi lägger våra liv" mfl. sånger


Ralf Salo undervisade och ledde även bön:

Ralf undervisade kort över Ps. 118:14 "HERREN är min starkhet och min lovsång, han blev min frälsning."

Ralf Salo sade att Gud är allas styrka och allas lovsång eftersom han är suverän, allsmäktig och universums Skapare. Men Ralf betonade även vikten av att en personlig tro på Gud. Vidare sade han att "HERREN är min starkhet, styrka. Presens. Och ett faktum. Den troende har rättfärdighet i Kristus och kan jubla högt över detta eller glädja sig i stillhet.

Vi ställde oss också i en stor ring under Ralf ledning och tog varandra i hand under en bönestund medan vi också sjöng lovsången; "Herren är min starkhet och min lovsång."


Efter Ralfs undervisning kallades förebedjarna Olle och Helena Domars fram och vi bad över tacksägelse- och förbönsämnena.

Sedan fortsatte lovsången och tillbedjan med närmast oförminskad styrka och intensitet då Krister Lillas påminde oss om att stiga upp när vi skulle sjunga sången "On yksi nimi ylitse muiden". Det var verkligen på sin plats att vi gjorde det (Ruach Adonai)!

När lovsången och tillbedjan lagt sig till ro under tacksägelse i våra hjärtan, sammanfattade mötesledaren kvällen med orden från Ps. 19:15 "Låt min muns tal och mitt hjärtas tankar behaga dig, HERRE, min klippa och min återlösare." (passar bra in på lovsång och tillbedjan) samt avslutade som vanligt med att nedkalla "Herrens välsignelse".

Nästa gång:

- Vittnesbördskväll, Ralf Salo.

- Gudrun Enqvist's infolapp om "Fasta och bön för Finland" torsdag 15.10 kl. 10-18 i FC, rum b, lästes upp (man kan komma för en kortare eller längre stund).

Öppet slut med förbön, servering och samvaro.











Foton från mobiltelefon: Kerstin Lindén (förbönsämnena och lovsångsteamet)







Min tacksamhet (överväldigad) till "Den Gamle av Dagar" "There is none like you":
https://www.youtube.com/watch?v=KnhUh2tt97Q


"Kom inför hans ansikte med fröjderop" - "nimi josta laulan on Jeesus, nimi kallein alla auringon"
http://minkristnasamhllsblogg.blogspot.fi/2015/10/kom-infor-hans-ansikte-med-frojderop.html


"May these words of my mouth and this meditation of my heart be pleasing in your sight, LORD, my Rock and my Redeemer." Ps. 19:14





* Den här sången på finska är så fantastiskt Kristocentrisk och hänvisar till Fil. 2.10 "i Jesu namn alla knän ska böja sig" (Han; Ruach Adonai böjde mötesledarens knän - måste bara få säga det):

"Yksi nimi ylitse muiden":
https://www.youtube.com/watch?v=NRrx98l47NA


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar