Powered By Blogger

måndag 4 augusti 2014

Fokus - "Korset blott, korset blott"

Lekmannasamlingen Fokus 3.8.2014, FC (Församlingscentret) kl. 19.00. Undervisning med Ralf Salo. Ämne: Trons slutmål.

"Tätt vid korset, Jesus kär, hjälp mig alltid bliva, vid den hälsoflod som där liv envar vill giva. Korset blott, korset blott må förbli min ära, tills på andra stranden jag får dig vara nära." Psmb 392 v.1

En liten trogen skara (drygt 20 personer) slöt upp till kvällens Fokussamling kl. 19.00 i FC när Ralf Salo undervisade över "Trons slutmål". Mona och Gustav Granvik var förebedjare för lappar och Agneta och Kennet (ny) var också förebedjare. Ralf undervisade väldigt bra och gick på djupet. Han fortsatte att tala över Hebreerbrevet och om Pauli hängivenhet för Kristus. Ralf undervisade också mycket över Filipperbrevet. Fil. 1:21  "Ty för mig är livet Kristus och döden en vinst." Ralf sade också att "varje gång ditt gamla liv får en dödsstöt får Jesus en chans att verka." Han sade också att "motstånd för Kristi skull dödar den gamla mänskan". Paulus talar både om att dö bort från synden och om sin längtan efter att få dö för att få vara hos Kristus. Samtidigt ser vi hos Paulus att han också högt värderar arbetet som ju också kan liknas vid en gudstjänst till Guds ära. Vi ska dock akta oss för att vara arbetsnarkomaner. Vi är värdefulla även utan prestationer. Vi får möta (och invänta) Kristus på vedbacken, sa Ralf, lite avslappnat, för att förklara att vi inte får vara slavar under arbetet. Kristus och himlen är slutmålet för Paulus, vilket han uttrycker under stor förtröstan på Gud och med stor trygghet. Ralf Salo citerade också ur Filipperbrevet som andas mycket glädje och förtröstan och han återkom flera gånger till 1917-års bibelöversättning.

Kvällens kollekt som gick till Ralf Salos arbete togs upp under offergång. Vi sjöng ur psalmboken bla. "Tätt vid korset", "Jesus, det renaste" och "Hela vägen går han med mig." Vi sjöng a capella och det gick också bra.

Det var min tur att fungera som mötesledare och i inledningen tände jag det röda förbönsljuset för lidande kristna och förtryckta folk. Jag nämnde Irak (de kristna som drivits bort, historien upprepar sig), Israel och den lidande civilbefolkningen i Gaza, Kina där kyrkor och kors demoleras. Jag visade på det kors som finns i församlingssalen (en gåva från Lettland) och vi tyckte alla att vi har det bra som får ha korset kvar. Tänk om någon skulle storma in och bära iväg korset! Ändå, sade jag, att jag tror att kristna bär korset för sin inre syn, i sitt hjärta och att det kanske ändå inte är värst för dem (även om de lider fruktansvärt) utan värst är det för dem som tar bort korsen och förstör kyrkorna. Och allra värst för dem som besluter om detta. Korset är en dårskap...Jag nämnde också Belarus där jag har kontaktpersoner. Sist nämnde jag vårt eget land Finland. Vi bad för att beslutsfattarna skulle fatta beslut som bygger på kristen grund och att vi skulle kunna uppskatta sådana lagar. Det här läs-bad vi väldigt enkelt och konkret för och avslutade med bönen Fader vår.

Efter psalmen "Tätt vid korset" berättade jag kort om äldsta dotterns upplevelser i Kambodja där hon träffade en kvinna som överlevt Pol Pots regim. Kvinnan hade blivit levande begravd men lyckades andas genom en liten luftficka. Hon samlade kraft och kunde gräva sig ut. Ett mirakel! Nu vittnar hon om Jesus. Sådana kan mänskors möten vara...

Efter Ralfs klara undervisning kallades förebedjarna fram och vi bad för förbönslapparna. Sedan nedkallade mötesledaren Herrens välsignelse och knöt ihop kvällen med några ord om att det är tryggt att få tro på Gud, Skaparen som står för gräns och ordning i sin skapelse och som har gett oss klara direktiv. Buden gäller fortfarande. Jesus kom inte för att upphäva lagen utan för att uppfylla den. Vi får söka svar på aktuella frågor i Bibeln, ungefär så som Bereajudarna gjorde. De som forskade dagligen i Skrifterna för att se om det kunde förhålla sig så. Avslutningsvis psalmen "Hela vägen går han med mig."

Ingen servering denna gång.
Förebedjarna fanns till hands efter mötet.




En orsak till att den samlade skaran var så liten denna söndagskväll var att en del av fokusfolket var på Pörkenäs kl. 16.00-18.00. Vi var ganska många som inte tyckte att denna onödiga polarisering (eller splittring) var så lyckad. Vi kunde tex. alla ha varit på Pörkenäs. 





Foto: Kerstin L. (Församlingssalen, Jakobstads sv.) Rött förbönsljus för lidande kristna och förtryckta folk

Fil. 2:1f (särskilt vers 2) Paulus: "gör då min glädje fullkomlig genom att ha samma sinnelag och samma kärlek och genom att vara ett i själ och sinne."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar