Powered By Blogger

måndag 28 oktober 2013

Fokus: Shalom Jerusalem! We stand with Israel and for the persecuted Church - Ett fönster öppet mot Jerusalem och rött böneljus för den lidande kristna kyrkan och för förtryckta folk

1 Petr. 2:9. Lekmannasamlingen Fokus, 27.10.2013 kl. 18.00, Jakobstad (FC) Prayer for the persecuted Church and for oppressed people. "When Daniel knew that the document had been signed, he went to his house where he had windows in his upper chamber open toward Jerusalem. He got down on his knees three times a day and prayed and gave thanks before his God, as he had done previously. (Dan. 6:10)

"Jesus offerlamm, värdigt är Guds lamm" (Lovsångs- och förbönskväll)

Tack till Gud för en fin kväll och till lovsångsteamet (Mats Sjölinds lovsångsteam). Mycket lovsång och mycket bön (Ralf Salo var med). Tänk att Mats Sjölinds lovsångsteam har hållit på med det här i ca 15 år! De blir ändå inte trötta att resa runt och stöda lovsången i olika församlingar, eftersom de sjunger om Jesus.

Jag fungerade som mötesledare denna gång och inledningshälsningen löd: Shalom! Frid! Vi håller ett fönster öppet mot Jerusalem (Dan. 6:10) och min Israeliska böneduk fanns på bordet också. Det röda böneljuset brann hela kvällen för lidande kristna och förtryckta folk. IDOP den 10 november omnämndes (internationella böndagen för lidande kristna). Teamet vittnade också (tack Krister, Mats och Bobo). Även andra personer.

Jag citerade i inledningen 1 Joh.1:5 "Gud är ljus och inget mörker finns i honom." Det är mörkt ute nu och vi tänder ljus. Allhelgona påminner om nära och kära som gått bort. Också syndens mörker finns inom oss, men "Ni var en gång mörker, men nu är ni ljus i Herren." (Ef. 5:8a). Jag sade också att sommartiden har ändrat till vintertid men att "Jesus Kristus är densamme igår, idag och i evighet." (Hebr. 13:8) och Gud förändras inte. Jag berättade om ett bönesvar; Gud har lyft bort en börda av oro och bekymmer som tärt och istället gett mera vila och ro. Den kommande Allhelgona-helgen som påminner mig om en barndomsvän som dog i en svår sjukdom som ung. Men trots sin sjukdom tröstade hon oss andra med ett bibelord Joh.10:28 "Och jag giver dem evigt liv." som fanns på en ritad papperslapp med en bild av ett kors som strålade. Jag nämnde också om en annan barndomsvän som dog nyligen och som också tröstade oss andra. Han hade valt sångerna till sin egen begravning tex. "Jag har hört om en stad ovan molnen." När jag hörde Carola sjunga den rördes jag till tårar. Bönen Fader vår var syndabekännelse och avlösning.

Jag är glad över att jag bad en närvarande präst; Gustav Granvik att nedkalla Herrens välsignelse över oss till sist.

Några lovsånger: "Att lära känna Dig", "Endast av nåd får vi komma...", "Jesus, Ditt namn lyser...", "Delad glädje, dubbel glädje", "Lova Herren", "Jesus namnet med skönhet", "Lova Herren min själ", "Dra mig nära Dig", "On yksi nimi ylitse muiden", "Genom min Andes kraft", "Ett har jag begärt", "Du är min kraft när jag är svag"...

"Endast av nåd får vi komma och "On yksi nimi ylitse muiden" och "Jesus offerlamm, värdigt är Guds Lamm" var mina favoriter!

Kollekten gick till MKV (Martyrkyrkans vänner).


Krister Lillas nämnde också om att vi kunde rannsaka oss och fundera över våra livsval och prioriteringar. Är de i linje med Guds vilja? Eller går vi våra egna vägar? Det är välsignat att ställa sig i Guds tjänst. Han hänvisade till Jes. 6:8 "Här är jag, sänd mig!" Det kunde vara vår bön. Krister talade ganska länge och bra, men det återger jag inte här.



Som vanligt skötte lekmän om olika uppgifter; Magnus (välkomnare vid dörren), Maj-Britt (serveringen), Lena och Johan (förebedjare för förbönslappar), Barnfokus (Camilla), övriga förebedjare: Hasse, Boa, Ralf mfl. Förebedjare var i tjänst hela kvällen från mötets början till dess slut. 1 Petr. 2:9 "Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus." But you are a chosen race, a royal priesthood, a holy nation, a people for his own possession, that you may proclaim the excellencies of him who called you out of darkness into his marvelous light." (1 Peter 2:9, ESV)


Nästa gång: Kl. 16.00 Fokus för stora och små, knytkalas 17.30 Bibelundervisning med Thomas Björkman.

Under lovsångs- och förbönskvällarna förekommer ingen egentlig bibelundervisning men mötesledaren får ha en 5-10 min. lång inledning där syndabekännelse och avlösning bör ingå.





"Jag har hört om en stad ovan molnen" (Carola):
http://www.youtube.com/watch?v=bZCxnLdTva8


Texten/Lyrics:
http://www.maxilyrics.com/carola-jag-har-h%C3%B6rt-om-en-stad-ovan-molnen-lyrics-def2.html



Jesus säger att Jerusalem är "den store Konungens stad". Matt. 5:35 "Jerusalem, for it is the city of the great King." (Matt. 5:35 ESV)

"Jerusalem the Golden":
http://www.youtube.com/watch?v=0th-KRASl20



"Because we believe":  
http://www.youtube.com/watch?v=lVz6FtZHPPo 









Foto: Kerstin Lindén (FC, Församlingscentret i Jakobstad, lovsångsteamet med Mats Sjölind vid flygeln. Israelduken och det röda ljuset syns på bilden högst upp).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar