Powered By Blogger

onsdag 18 januari 2023

World Watch List 2023 - Trots förföljelsen är det Gud som har kontrollen och kyrkan växer

 - I drygt 10 år har jag regelbundet och på helt frivillig basis bloggat om frågor som rör förföljda kristna, förmedlat nyheter från Belarus och Israel, gett min syn på olika kyrkliga frågor, delat egna bibelmeditationer, sånger och andakter, enligt min bloggförklaring. 

Jag har också årligen delat Open doors World Watch List som visar var förföljelsen av kristna är störst i världen och vad den består av. I dag presenteras listan för 2023. Trenderna i korthet: 

- Nordkorea toppar fortfarande listan. Att Afghanistan sjunkit till plats nr 9 beror inte på att situationen förbättrats utan på att de kristna flytt eller gått under jorden pga talibanernas maktövertagande. Över 6500 kristna världen över dödades för sin tro i fjol, vilket är ca 15/dag och av dem fanns 89 % i Nigeria. 140 000 kristna måste fly från sina hem eller länder och majoriteten av dem är från Myanmar. De områden där den kraftigaste ökningen gällande förföljelse av kristna skedde, är länder i Latinamerika (Mexico, Colombia, Cuba och Nicaragua). Över 2000 kyrkor eller kyrkobyggnader attackerades eller stängdes med våld och nästan hälften av dem finns i Kina. Vid sidan av Nicaragua har ögruppen Komorerna utanför Afrikas östkust (Comoros) klivit in på listan över de 50 värsta länderna.

Några av ljusglimtarna är att förföljelsen blev aningen lindrigare i länder som Qatar, Egypten, Sri Lanka mfl (Se trender i korthet, engelsk länk)

- Våldet söder om ekvatorn i Afrika har enligt trenddokumentet nått nya höjder: I ca 12 av dessa länder ligger våldet på extremt hög nivå. I Västafrika ligger knutpunkten för droghandel och mänskohandel mellan Latinamerika och Europa, vilket innebär att kyrkan hamnar i en utsatt position pga allt kaos. "Speciellt en organisation, Wagnergruppen med nära band till Kreml och som rekryterar legosoldater, orsakar enormt lidande bland civila i länder som Libyen, Centralafrikanska republiken, Mali och Mocambique. ”Våldet mot civila mål som utförs av ryska legosoldater överskrider nu våldet från regeringstrupper, rebellgrupper och islamister,” rapporterade New York Times i augusti. Open Doors rapportörer i dessa länder begränsas i hur mycket information de kan få om förföljelsen av kristna, då många lever under påtryckningar att inte vittna om Wagnergruppens illdåd." (Opendoors Sverige; trenddokumentet på svenska, ladda ner!)

Open Doors World Watch List 2023 (De 50 värsta länderna i världen) karta och lista:

https://www.open-doors.se/wwl

Opendoors.uk.org

https://www.opendoorsuk.org/persecution/persecution-trends/


Open doors World Watch List 2023 The map with the rankings and the list: 

https://www.opendoorsuk.org/persecution/world-watch-list/


Jes.41:10 

"Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand."

Is.41:10 (ESV) 

"fear not, for I am with you; be not dismayed, for I am your God; I will strengthen you, I will help you, I will uphold you with my righteous right hand."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar