Powered By Blogger

torsdag 5 januari 2023

Trettondag - Loppiainen - Epiphany

Nådens år 2023. "Gudsfruktan är vishetens begynnelse."

- I julpsalmen "Her kommer dine arme små" fanns flera fängslande strofer. I tidigare bloggar har jag hänvisat till samma psalm. Nu fastnade jag för orden i en annan vers. Det handlar om ett romantiskt bildspråk utifrån Höga Visan eller som jag fann; utifrån Psaltaren också.

Jag tänker mig att vi i likhet med "De tre vise männen" (Evangeliet från Matt. 2:1f för epifania) kommit fram till barnet Jesus, Frälsaren. Orden i psalmen av H A Brorson lyder: 

"Vi kysser Dig med Suck og Bøn,

Du Himmel-søde Jomfru-Søn;

Din søde Mund og Rosen-Kind

Har taget Siæl og Hierte ind."

- Jag fäste mig vi innerligheten och mindes en bibelvers och den hittade jag i Ps. 2:11-12.

"Tjäna HERREN med fruktan,

och gläd er med bävan!

Ge Sonen en hyllningskyss,

så att han ej blir vred

och ni går under på er väg, 

ty snart kan hans vrede upptändas.

Saliga är alla som flyr till honom."

Vi hyllar Herren Jesus Kristus med glädje, men också med fruktan och bävan inför hans majestät. Gudsfruktan är vishetens begynnelse.

Ett parallellt bibelställe till Ps. 2:12 finns i Ps. 34:9-10:

"Smaka och se att HERREN är god, 

Salig är den människa som flyr till honom.

Frukta HERREN, ni hans heliga, 

de som fruktar honom lider ingen brist."

- Så nära får vi komma honom ("smaka på"), därför att Han först kom till oss. Och vi ser två sidor av honom; hans vrede och hans godhet. Man han är god i sin vrede. Fridsfurste kallas han i Jes. 9:6. Jesus är ett ljus för alla folk och evangeliet gäller alla. 

Textförklaringen till psalmen "Her kommer dine arme små":

https://salmebloggen.no/2015/11/19/her-kommer-dine-arme-sma/

Psalmen "Her kommer dine arme små" (Oslo Domkor):

https://www.youtube.com/watch?v=r_jzzlZYtb4

"Underbar en stjärna blid" (S:t Jacobs kammarkör)

https://www.youtube.com/watch?v=C4T9-68x5b8

***

"Go tell it on the mountain" (Sara Evans).

https://www.youtube.com/watch?v=vcyHXc7Wv48


(Foton: lyktan och bilden längst ner: KL, mittbilden från nätet)

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar