Powered By Blogger

söndag 1 januari 2023

"Her kommer dine arme små" - en hyllning till Jesus

 Nådens år 2023.

Matt. 5:3 "Saliga är de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket."

- Det var några textrader eller strofer i föregående blogg jag delade innehållande sången, eller egentligen en gammal julpsalm: "Her kommer dine arme små", som jag fastnade särskilt för och därför googlade jag efter texten som inte var alldeles lätt att hitta med de verser som ingick i den versionen.

Då hittade jag en skatt dvs en fin utläggning och uppbygglig förklaring till sången, som ju är en aning ovanlig. Jag har faktiskt tidigare mest förknippat den med "Menlösa barns dag" men nu fick den en fylligare innebörd, tack vare kommentaren. Sången finns i NOs (Norsk salmebok).

Jag delar länken till Salmebloggen där kommentaren finns och för att förstå måste man naturligtvis ta sig tid att läsa. Du finner innerlighet, kristen mystik, tillbedjan, ett bildspråk som för tankarna till Höga visan. Psalmen skönmålar inte, men pekar mot himlen; vi är bara på genomresa. H A Broson som skrev psalmen år 1732 var väl förberedd...

Strofen jag fäste mig vid, kanske pga världsläget var: "Ald Verden stod i Sathans Pagt, Da brød vor JEsus frem med Magt," och i Salmebloggen kan du läsa förklaringen! Texten försvann, ur psalmboken, enligt uppgift på 1800-talet.

Salmebloggen: "Her kommer dine arme små" (Fin textutläggning!)

https://salmebloggen.no/2015/11/19/her-kommer-dine-arme-sma/

"Her kommer dine arme små" (Oslo Domkor) 

https://www.youtube.com/watch?v=r_jzzlZYtb4



Foto: familjen Lindén (dec.2022)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar