Powered By Blogger

lördag 9 oktober 2021

Korset - continuing in the faith, stable and steadfast...

 Sabbaten har gått in. En av texterna för 20 s e pingst.

Kol. 1:19-23

"Ty Gud beslöt att låta hela fullheten bo i honom och genom honom försona allt med sig, sedan han skapat frid i kraft av blodet på hans kors - frid genom honom både på jorden och i himlen. Också ni som en gång var främmande för Gud och genom ert sinnelag och genom era onda gärningar hans fiender, också er har han nu försonat med sig, när han i sin jordiska kropp led döden. Han vill låta er träda fram inför sig heliga, fläckfria och oförvitliga, om ni verkligen står fasta och väl grundade i tron och inte låter er rubbas från hoppet i det evangelium som ni har hört och som har predikats för allt skapat under himlen och som jag, Paulus, har blivit satt att tjäna."

- "Korset, korset" sjunger kören jag lyssnat på i kväll. Allt handlar om Kristi kors. Skampålen som är Guds triumftecken och ära. All vår räddning.

Kristendomen är ingen privatsak och vi får ha en personlig relation med en närvarande kärleksfull Gud, vår Far. 

- Biskop Bo Giertz skriver i sin kommentarbok om Kristusgärningen, att Jesus "har givit sitt liv för att världen skall leva och vi alla kan få av hans fullhet, om vi kommer till honom." Vidare att "ingenting kan ställas vid sidan av Kristus. Han är 'den osynlige Gudens avbild'. I honom bor gudomens hela 'fullhet'. "Denna fullhet finns i Kristus" fortsätter Giertz. "Vill vi veta vem Gud, den osynlige och ofattbare är, då skall vi se på Jesus Kristus. Det är genom honom, som vi lär känna Gud och, vad mera är, kan komma till Gud." (Fem brev av Paulus, Bo Giertz)

***

"For in him all the fullness of God was pleased to dwell, and through him to reconcile to himself all things, whether on earth or in heaven, making peace by the blood of his cross.

And you, who once were alienated and hostile in mind, doing evil deeds, he has now reconciled in his body of flesh by his death, in order to present you holy and blameless and above reproach before him,  if indeed you continue in the faith, stable and steadfast, not shifting from the hope of the gospel that you heard, which has been proclaimed in all creation under heaven, and of which I, Paul, became a minister." (Col. 1:19-23 ESV)






Foto: KL (9.10.2021)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar